spot_img
spot_img

BERSIH semakin vokal dan mendesak berkenaan isu pengampunan

spot_img

KUALA LUMPUR, 13 April — Badan pemantau bukan kerajaan, BERSIH hari ini menggesa Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim mempercepatkan beberapa pembaharuan politik yang telah dijanjikannya atau berisiko terus bergolak dan ketidakstabilan dalam kerajaan.

Ia berkata sejak pilihan raya umum ke-15 (PRU15) berakhir tahun lepas, hanya undang-undang anti-lompat telah dilaksanakan manakala selebihnya seperti pembiayaan politik dan peruntukan sumber yang saksama masih belum dapat dilihat.

Pengerusi BERSIH, Thomas Fann (foto di atas) berkata dia bimbang dengan gerakan politik UMNO untuk mendapatkan pengampunan Najib dan menggugurkan pertuduhan terhadap timbalan perdana menteri Datuk Seri Zahid Hamidi.

- Advertisement -

Desakan mereka sama seperti desakan Bar Council (Majlis Peguam Malaysia) yang menentang usaha pengampunan Najib dan pengguguran kes Zahid.

Artikel Berita Tular sebelum ini ada menyiarkan beberapa pertubuhan yang dipelopori oleh bukan Melayu agak tidak senang dengan gerakan itu.

Bukan Melayu tidak sokong pengampunan Najib

- Advertisement -

Sesetengah penganalisis politik berpendapat kehadiran Najib serta pengguguran kes Presiden UMNO akan menguatkan kembali sokongan Melayu kepada kerajaan serta melemahkan naratif pembangkang iaitu Perikatan Nasional dalam menghadapi PRN ini, namun terdapat juga ‘kebimbangan’ pada sesetengah pihak yang tidak suka melihat akan UMNO kembali dominan di dalam gabungan kerajaan.

 

Foto : malaymail (Ahmad Zamzahuri)

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img