spot_img
spot_img

Bukan Melayu tidak sokong pengampunan Najib

spot_img

PULAU PINANG, 8 April — Petisyen bagi menentang pengampunan diraja untuk membebaskan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak telah memperoleh lebih 140,000 tandatangan manakala satu lagi petisyen menyokong pengampunan diraja telah merekodkan 9,400 tandatangan.

Ia merupakan usaha yang seumpamanya kepada Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah yang bertajuk “Petisyen kepada KDYMM Yang di-Pertuan Agong: Najib Tidak Wajar Diampunkan”.

Ia dilancarkan oleh Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih), petisyen itu merayu kepada Yang di-Pertuan Agong untuk menafikan sebarang rayuan untuk pengampunan oleh Najib kerana baginda telah memalukan negara.

- Advertisement -

Menurut beberapa penganalisis politik dan orang awam yang ditemuramah Berita Tular, keputusan itu dijangka kerana ia dilaksanakan oleh badan yang dipelopori oleh bukan Melayu.

Seorang peniaga di Jalan Tunku Abdul Rahman yang mahu dikenali sebagai Ismail Tajuddin, 42, berkata sebahagian orang Melayu tidak kisah jika Najib diampunkan. Ini kerana menurutnya, bekas Perdana Menteri itu mempunyai jasanya, tetapi dikaburi oleh serangan hebat media dan pihak lawan terhadap perkara negatif.

”Semua ahli politik ada keburukannya jika kita mencari kesalahan, tiada yang sempurna.. siapa pun”, ujarnya.

- Advertisement -

Pelajar Universiti Malaya Sarimah Suhaimi 24, berkata, Bersih dipelopori oleh bukan Melayu. “Pertubuhan mereka ini sama seperti Majlis Peguam, kita boleh tahu mereka condong ke arah mana. Mereka banyak perjuangkan kesamarataan dan hak bukan Melayu. Kurang sekali mereka terlibat dalam kebajikan orang Melayu terutamanya dalam isu kemiskinan dan pendidikan orang Melayu. Jadi tidak hairan mereka tidak akan menyokong usul pengampunan ini apatah lagi ia dari pemimpin Melayu UMNO”, katanya.

Bersih dalam kenyataan yang menolak pengampunan diraja itu berkata, sebagai sebuah negara, Malaysia tidak boleh bertolak ansur dengan rasuah tidak kira siapa pun latarbelakang orang tersebut.

Petisyen itu menekankan bahawa Najib harus menjalani hukuman penjara 12 tahun dan membayar denda RM210 juta untuk dijadikan contoh kepada “pemimpin lain yang berpendapat mereka boleh menyalahgunakan kedudukan kuasa mereka secara rasuah.”

Petisyen itu merekodkan 140,076 tandatangan setakat 6 petang hari ini dan akan menjadi salah satu petisyen yang ditandatangani teratas di Change.org jika ia mencapai sasaran 150,000.

Sementara itu, satu lagi petisyen yang dilancarkan hari ini oleh Ariff Lias bertajuk “Bebaskan Najib Razak Melalui Pengampunan Diraja (Bebaskan Najib Razak melalui pengampunan diraja)”, juga di Change.org, mencatatkan 9,423 tandatangan daripada 10,000 sasaran setakat 6 petang hari ini.

Petisyen itu merayu kepada Yang di-Pertuan Agong untuk memberikan Najib pengampunan diraja atas sebab perbicaraan itu tidak adil dan sistem kehakiman yang cacat.

Petisyen itu mendakwa Najib dinafikan hak asasinya untuk perbicaraan yang adil dan terdapat penyelewengan serius terhadap keadilan jadi dia harus dibebaskan segera.

“Ini adalah petisyen yang dibuat oleh orang Melayu. Tetapi seperti biasa orang Melayu jika bab membaca seperti ini agak kurang berminat. Lihat sahaja pola keluar mengundi, bukan Melayu hampir 95% keluar mengundi pada PRU15 lalu berbanding Melayu. Jadi ia sama seperti pilihanraya, pungutan suara seperti ini tidak boleh digambarkan secara keseluruhan hasrat orang Melayu sama ada mereka menyokong pengampunan itu atau tidak”, kata penganjur bancian tersebut.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
1
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img