spot_img
spot_img

Pembayaran rentas sempadan ASEAN menggunakan QR code dipersetujui

spot_img

Menteri-menteri Kewangan ASEAN yang sedang bersidang di Laos telah sepakat untuk menggunakan pembayaran QR yang merentas sempadan. Ini memudahkan perdagangan serta mengukuhkan ekonomi serantau di Asia Tenggara.

Bila Inisiatif Bermula ?

Pada November 2022, State Bank of Vietnam (SBV) dan Bank of Thailand (BOT) secara rasmi melancarkan perkhidmatan pembayaran berasaskan QR antara kedua-dua negara. Pertama kali diuji untuk pelanggan Bangkok Bank Thailand dan Bank TP Vietnam, BIDV dan Sacombank pada 2021, perkhidmatan pembayaran QR membolehkan rakyat Thailand dan Vietnam membuat pembayaran rentas sempadan untuk barangan dan perkhidmatan, masa nyata, dalam mata wang mereka sendiri dan menggunakan aplikasi perbankan mudah alih.

- Advertisement -

Sebelum itu, pada September 2022, Indonesia dan Thailand melancarkan perkhidmatan pembayaran rentas sempadan berasaskan QR dua hala mereka sendiri. Kedua-dua perkhidmatan itu hanyalah yang terbaru dalam rangkaian pembayaran QR rentas sempadan yang dimulakan dalam tempoh 18 bulan lalu.

Ia bukan hanya perkhidmatan dua hala yang berkembang, walaupun. November 2022 juga menyaksikan kemunculan usaha pelbagai hala untuk mewujudkan zon pembayaran QR tanpa sentuh bersama di rantau ASEAN. Bank pusat lima negara ASEAN — Bank Indonesia, Bank Negara Malaysia (BNM), Bangko Sentral ng Pilipinas (BSP), Monetary Authority of Singapore (MAS) dan BOT — menandatangani perjanjian untuk mengukuhkan kerjasama berhubung ketersambungan pembayaran untuk menyokong lebih pantas, lebih murah, pembayaran rentas sempadan yang lebih telus dan lebih inklusif, termasuk pembayaran kod QR.

CEPAT, MURAH, SELAMAT DAN TELUS

- Advertisement -

Ketersambungan pembayaran QR membolehkan pelancong, pekerja asing dan yang penting, perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PKS) membuat pembayaran rentas sempadan dengan cara yang mudah, cepat, selamat dan telus.

Ia menyediakan alternatif kos rendah dan mudah diakses kepada perkhidmatan pembayaran rentas sempadan tradisional seperti SWIFT. Dengan menggalakkan penggunaan mata wang tempatan, pautan pembayaran QR memintas keperluan untuk mata wang perantara seperti dolar AS atau renminbi China, dengan itu mengurangkan kos, selain menyokong integrasi kewangan yang lebih besar antara negara.

Oleh itu, tidak hairanlah bahawa perkhidmatan pembayaran QR dua hala di rantau ASEAN telah meningkat pesat sejak Thailand mula-mula melancarkan perkhidmatan itu dengan Vietnam pada April 2021 dan kemudian, dengan Malaysia pada Jun 2021. Tahun lepas, Singapura mewujudkan pautan pembayaran QR dengan Thailand. Dan ia berhasrat untuk melancarkan perkhidmatan itu dengan Indonesia, Malaysia dan Filipina tahun ini.

MELAKUKAN URUSNIAGA

Bagaimanakah pembayaran berasaskan QR merentas sempadan berfungsi? Ia pada asasnya berdasarkan penyambungan kod QR nasional pembayaran antara dua negara.

Ambil contoh kes Indonesia dan Thailand. Pada asasnya, pengguna Indonesia boleh mengimbas kod QR Thai pada aplikasi telefon mudah alih mereka untuk membayar peniaga di Thailand, manakala pengguna Thai boleh menggunakan Kod Respons Pantas Indonesia Standard (QRIS) untuk membayar pedagang di negara itu untuk barangan dan perkhidmatan.

FAEDAH YANG BESAR

Bank pusat dan kerajaan ASEAN melihat manfaat besar yang timbul daripada pautan pembayaran QR. Pertama, ia boleh membantu mengembangkan perdagangan dan pelancongan dengan memudahkan pembayaran rentas sempadan. Pekerja imigran boleh memindahkan wang ke negara asal dalam masa nyata pada kos transaksi yang lebih rendah. PKS berpotensi membuka kunci pasaran baharu. Akses kepada perkhidmatan pembayaran digital juga akan meningkatkan rangkuman dan integrasi kewangan.

Memandangkan urus niaga berlaku dalam masa nyata, terdapat keselamatan pembayaran dengan risiko penyelesaian yang lebih rendah. Sebagai contoh, memandangkan sistem antara kendalian membolehkan mata wang rumah pembeli ditukar kepada mata wang yang lebih rendah serta-merta, ia mengurangkan pergantungan kepada mata wang perantara, mengukuhkan kestabilan makroekonomi.

Memandangkan ketelusannya yang lebih tinggi, pembayaran QR juga boleh membantu meningkatkan kebolehkesanan dan akauntabiliti kewangan, yang boleh mengurangkan penipuan rentas sempadan. Perkongsian data rentas sempadan juga boleh memudahkan proses KYC (know your customer).

Tidak dinafikan, sistem pembayaran QR rentas sempadan mesti direka bentuk dengan sangat selamat dan telus, selain mudah digunakan dan diakses. Tetapi memandangkan bank pusat ASEAN telah mengenal pasti pendigitalan pembayaran dan pembayaran rentas sempadan sebagai agenda keutamaan, ketersambungan pembayaran QR hanya ingin berkembang di seluruh rantau ini dan membantu mengukuhkan integrasi kewangannya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img