spot_img
spot_img

PAS tetap mahu jalin MN bersama UMNO

spot_img

KUALA LUMPUR, 3 Mac — Mursyidul Am PAS Datuk Hashim Jasin dilaporkan sekali lagi bertegas untuk memperbaharui pakatan Muafakat Nasional (MN) dengan Umno.

Dipetik daripada Mingguan Malaysia, beliau berkata langkah itu hanya ditolak oleh Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan beberapa pemimpin tertinggi lain, manakala ahli akar umbi UMNO masih berminat.

Sebelum ini Datuk Hashim mempelawa semula UMNO untuk menjalin hubungan dalam gabungan MN. Beliau juga optimistik hubungan itu akan berhasik pada PRU16 nanti.

Kerjasama UMNO dan PAS masih cerah di PRU16

- Advertisement -

 

“Presiden Umno dan beberapa pemimpin tertinggi adalah satu-satunya orang yang ditolak, tetapi ramai dalam Umno sebenarnya mahu bekerjasama dalam MN.

- Advertisement -

“Apabila Umno menolak, orang ramai juga akan dapat menilai siapa sebenarnya yang mencipta halangan ke arah kerjasama dalam MN ini,” katanya dipetik dari laporan Utusan Malaysia.

Bercakap lebih lanjut mengenai kebangkitan MN, beliau menegaskan bahawa ia akan membuka jalan yang luas untuk mengikuti arah yang lebih Islamik sekiranya gabungan itu berkuasa.

Walaupun Umno enggan menyertai MN, beliau berkata parti Islam itu tidak pernah menganggap Umno sebagai musuh dan menaruh harapan tinggi untuk MN dihidupkan semula.

“Selepas menandatangani piagam MN sebelum ini, isu seperti boikot, permusuhan antara kedua-dua parti telah selesai dan masyarakat menerima agenda perpaduan rakyat ini.

“Saya percaya agenda perpaduan rakyat ini lebih mudah diterokai berbanding dahulu dengan suasana semasa yang membolehkan kita bergerak ke arah perpaduan ummah,” katanya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img