spot_img
spot_img

Airport Kulim mesti direalisasikan – Sultan Kedah

spot_img

ALOR SETAR, 12 Mac — Sultan Kedah, Al Aminul Karim Sultan Sallehuddin Sultan Badlishah, menyeru kerajaan pusat menyokong dan memberi pertimbangan kepada pembangunan projek Lapangan Terbang Antarabangsa Kulim (KXP) demi kepentingan negara, dan Kedah khususnya.

Sultan Sallehuddin bertitah projek KXP perlu diberi pertimbangan dalam usaha merancakkan pembangunan ekonomi di negeri ini dan wilayah utara.

“Rancangan untuk membangunkan projek KXP bermula pada 2013, dan lima kajian kebolehlaksanaan telah dijalankan sejak itu.

- Advertisement -

“Berdasarkan kajian, pembangunan KXP akan menjadi pengubah permainan ekonomi kepada Kedah dan akan melengkapkan lapangan terbang sedia ada di utara tanah air melalui penyediaan perkhidmatan kargo yang lebih komprehensif, disokong oleh pembangunan Penyelenggaraan, Pembaikan dan Operasi. (MRO) hab.”

Sultan Sallehuddin bertitah demikian ketika berucap merasmikan Mesyuarat Pertama Penggal Keenam Dewan Undangan Negeri Kedah ke-14 di Wisma Darul Aman di sini hari ini, dengan turut hadir Sultanah Kedah Sultanah Maliha Tengku Ariff.

Baginda juga bertitah bahawa projek KXP yang akan dilaksanakan melalui inisiatif pembiayaan swasta (PFI), akan menjadi penggerak kepada keseluruhan pembangunan Kedah Aerotropolis, yang terdiri daripada komponen lain seperti Sidam Logistics, aeroangkasa dan hab pembuatan, taman perniagaan dan pembangunan bandar lapangan terbang.

- Advertisement -

Untuk rekod, kerajaan negeri Pulau Pinang di bawah pentadbiran DAP adalah pihak yang paling kuat menentang penubuhan airport terbaru di Kedah

Airport Kulim ingin ‘membunuh’ kejayaan P.Pinang – Ramasamy

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img