spot_img
spot_img

3 Konsortium disenarai pendek untuk bina HSR KL – Singapura RM70 bilion

spot_img

KUALA LUMPUR: Projek kereta api berkelajuan tinggi Kuala Lumpur-Singapura (KL-SG HSR) mungkin berjumlah kira-kira RM70 bilion, penurunan ketara sekitar 30 hingga 35 peratus daripada RM110 bilion yang dilaporkan sebelum ini, menurut sumber dari dalam pasaran.

“Tiada anggaran kos muktamad yang pernah disediakan untuk projek HSR. Angka RM70 bilion itu adalah unjuran berdasarkan faktor seperti panjang dan jajaran landasan kereta api, serta bilangan kereta api dan stesen yang diperlukan,” kata sumber tersebut.

MyHSR Corporation, entiti milik kerajaan yang menyelia pembangunan HSR, menerima cadangan konsep daripada tujuh konsortium tempatan dan antarabangsa menjelang tarikh akhir 15 Januari 2024. RFI diadakan bagi membolehkan kerajaan Malaysia menilai keupayaan sektor swasta untuk membiayai sepenuhnya projek tersebut tanpa dana atau jaminan kerajaan.

- Advertisement -

Walaupun terdapat usaha untuk menilai keupayaan sektor swasta bagi membiayai projek secara bebas, nampaknya terdapat tiga konsortium yang disenarai pendek.

Tiga konsortium yang disenarai pendek ialah YTL Construction Sdn Bhd-SIPP Rail Sdn Bhd; Berjaya Rail Sdn Bhd-Keretapi Tanah Melayu Bhd-Malaysian Resources Corp Bhd-IJM Construction Sdn Bhd (BRail-KTMB-MRCB-IJM); dan sebuah konsortium China yang diketuai oleh China Railway Construction milik kerajaan negara itu.

Sementara itu, difahamkan bahawa beberapa syarikat telah meminta beberapa bentuk sokongan kewangan kerajaan dalam usahanya untuk menguruskan kos yang semakin meningkat untuk membina landasan itu.

- Advertisement -

“Ini bercanggah dengan pendirian kerajaan bahawa ia tidak akan membiayai landasan sepanjang 350 km itu. Daripada konsortium yang disenarai pendek, hanya konsortium yang diketuai China Railway memiliki kewangan yang kukuh untuk melaksanakan projek itu melalui pembiayaan swasta,” kata sumber itu.

Dr. Yeah Kim Leng, Profesor Ekonomi di Sekolah Perniagaan Universiti Sunway, menyatakan bahawa projek rel mega itu semakin hampir membuahkan hasil dengan MyHSR menyenarai pendek tiga konsortium.

Bagaimanapun, beliau mengingatkan bahawa banyak halangan mesti diatasi sebelum projek dimulakan, termasuk menjelaskan sumber pembiayaan, menilai kebolehlaksanaan projek, dan menentukan sejauh mana sokongan kerajaan.

Pembiayaan swasta bergantung pada daya maju komersial, terutamanya berkaitan pembiayaan, memandangkan kematangan teknologi kereta api berkelajuan tinggi di China, Jepun dan Eropah, kata Yeah.

Yeah menekankan bahawa jika daya maju ekonomi dan cabaran kebolehlaksanaan pembiayaan diselesaikan, projek mega itu boleh memberi manfaat yang ketara kepada ekonomi Malaysia menjelang akhir dekad.

Menteri Pengangkutan Anthony Loke Siew Fook berkata awal bulan ini bahawa kaedah konsesi yang digunakan untuk syarikat swasta membina lebuh raya boleh dicontohi untuk HSR.

Beliau berkata HSR kekal sebagai projek penting yang boleh menjadi pengubah ekonomi negara.

“Saya tidak nampak mengapa kita mesti mengatakan tidak, tetapi ia tidak sepatutnya menjadi projek yang diterajui kerajaan. Sebaliknya, sektor swasta boleh menyumbang modal dan meneruskan projek itu,” katanya semasa podcast Keluar Sekejap bersama Khairy Jamaluddin dan Shahril Hamdan pada 5 April lalu.

Projek sepanjang 330-350 km, pertama kali dicadangkan lebih 20 tahun lalu oleh Kumpulan YTL, menghasilkan perjanjian yang mengikat secara sah yang ditandatangani pada Disember 2016, dengan tujuan agar landasan itu beroperasi menjelang 2026.

Bagaimanapun, ia telah diletakkan pada senarai projek tidak penting negara berikutan beberapa kelewatan atas permintaan Malaysia dan akhirnya perjanjian itu luput pada Disember 2020.

Malaysia membayar lebih daripada S$102 juta sebagai pampasan kepada Singapura untuk penamatan projek itu.

Bercakap mengenai memulihkan projek itu semakin rancak berikutan pilihan raya umum pada 2022 dan lawatan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim ke Singapura pada awal tahun lalu, di mana beliau bertemu dengan pemimpin Singapura.

Pengarah Eksekutif Perunding Hartanah Antarabangsa KGV Sr. Samuel Tan berkata pada dasarnya,  hanya konsortium China yang mempunyai keupayaan kewangan untuk melaksanakan projek besar itu, dianggarkan RM70 bilion atau lebih.

“Apa pun, projek KL-SG HSR ini, apabila beroperasi, akan mengubah keseluruhan landskap pengangkutan di Malaysia. Negara ini akan menjadi sebahagian daripada hubungan besar dalam Rangkaian Kereta Api Pan Asia, mungkin bermula dari Singapura, Malaysia, ke Indo- China, kemudian ke China, dan akhirnya ke Eropah.

“Dengan adanya itu, lebih ramai pelabur akan berminat untuk melabur di sini, kerana perjalanan dengan kereta api adalah lancar dan pengalaman untuk dinikmati,” katanya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img