spot_img
spot_img

Airport Kulim ingin ‘membunuh’ kejayaan P.Pinang – Ramasamy

spot_img

PETALING JAYA: Kerajaan negeri Pulau Pinang telah melancarkan lagi bantahannya terhadap lapangan terbang antarabangsa yang dicadangkan di negeri jiran Kedah, dengan mengatakan langkah itu adalah untuk menjejaskan kejayaan ekonomi Pulau Pinang seperti mana kerajaan Barisan Nasional yang dikuasai “Melayu” sebelum ini menganggap kejayaan Pulau Pinang adalah kejayaan “Cina”.

“Terdapat banyak percubaan sejak enam dekad yang lalu oleh mereka yang berkuasa untuk mengurangkan kepentingan tarikan Pulau Pinang di wilayah utara,” kata Timbalan Ketua Menteri II P Ramasamy, yang berkata lapangan terbang Pulau Pinang di Bayan Lepas jauh di hadapan lapangan terbang di Kedah dan Perak.

“Tidak ada alasan yang logikal untuk sebuah lapangan terbang baru di Kulim selain menghukum Pulau Pinang kerana kejayaannya,” katanya dalam komen yang mencerminkan ketakutan dan kekecohan berterusan kerajaan negeri Pulau Pinang mengenai cadangan lapangan terbang baru di Kulim.

- Advertisement -

Putrajaya baru-baru ini memberitahu kerajaan Pulau Pinang yang ia seharusnya tidak terancam oleh lapangan terbang Kulim bernilai RM1.6 bilion, dengan mengatakan pembinaannya akan dibiayai secara pelaburan swasta.

Negeri itu sebelum ini memetik kajian-kajian yang memperlihatkan bahawa Pulau Pinang akan ’kala’ jika lapangan terbang Kulim dibina.

Ketua Menteri Pulau Pinang, Chow Kon Yeow berkata minggu lalu bahawa walaupun hanya servis kemudahan kargo di Kulim, ia tetap akan memberi kesan negatif ke Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang.

- Advertisement -

Ramasamy berkata Pulau Pinang telah disasarkan oleh kerajaan sebelumnya kerana komposisi dan pencapaian perkauman “ganjil “nya dalam pembangunan dan pengkomersilan bandar.

“Keperluan untuk projek pembangunan utama seperti sebuah lapangan terbang di Kedah atau di kawasan utara mesti dilihat dalam konteks sejarah hubungan kaum yang lebih luas dan keinginan di pihak BN yang didominasi Melayu untuk memacu pembangunan dan pertumbuhan dari Pulau Pinang , “Katanya.

Idea untuk lapangan terbang di Kulim dipromosikan oleh Menteri Besar Kedah Mukhriz Mahathir.

Tetapi Ramasamy bertanya sama ada lapangan terbang sedia ada di Alor Setar dan Langkawi telah digunakan sehingga ke lapangan terbang ketiga diperlukan di Kedah.

Beliau juga mempersoalkan sokongan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad untuk projek itu.

“Sekalipun lapangan terbang yang dicadangkan itu adalah keutamaan Mahathir, seperti semua projek perlu ada kajian kebolehlaksanaan yang meliputi penilaian dampak sosial, penilaian dampak lalu lintas dan penilaian dampak lingkungan perhubungan antara bandar,” tambahnya.

“Saya percaya bahawa orang-orang di Putrajaya gagal memahami sentimen rakyat di Pulau Pinang mengenai lapangan terbang ini. Mereka tidak boleh menganggap bahawa apa yang baik untuk kerajaan persekutuan semestinya baik untuk kerajaan negeri Pulau Pinang. “

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img