spot_img
spot_img

Mahkamah khas perlu untuk bicara adil antara kerabat diraja dan rakyat jelata

spot_img

Kes Petani Durian Musang King dan Pencerobohan Tanah Kerajaan

Raub adalah tempt lahirnya Musang King. Terima kasih kepada petani di sana, Musang King telah membawa Malaysia ke hadapan dalam industri durian. Tetapi perkara tidak diingini menimpa mereka. Ramai daripada mereka telah diusir dari tanah negeri di mana ladang-ladang durian itu dicucuk tanam.

Seratus lapan puluh enam petani membawa nasib mereka ke mahkamah, memohon semakan kehakiman terhadap keputusan kerajaan Pahang mengusir mereka dari kawasan ladang durian yang luas (kira-kira 2,176 hektar) di sekitar Raub.

- Advertisement -

Saya mempunyai firasat mereka akan gagal. Sudah tentu, petani gagal mendapatkan penangguhan hukuman dan sebaliknya diarah membayar kos yang besar sebanyak RM600,000.

Daripada laporan akhbar itu, nampaknya kerajaan Pahang berhasrat untuk memajakkan ladang tersebut kepada sebuah syarikat bernama Royal Pahang Durian Resources. Itulah sebabnya mereka perlu mengusir petani yang dianggap sebagai penceroboh.

Mengapa keputusan itu menyedihkan saya? Pertama, adakah bekalan durian terbaik dunia, Musang King, akan terjejas dengan keputusan ini? Adakah saya perlu memilih Thai Monthon selepas ini?

- Advertisement -

Kedua, pemberian kos RM600,000 adalah terlalu tinggi, malah menerima bahawa kerajaan Pahang dan Royal Resources mempunyai kekuatan lebih daripada sepuluh peguam (kerajaan dan swasta) untuk menentang para petani (penceroboh).

Ketiga, saya sentiasa berminat dengan undang-undang yang berkaitan dengan kepentingan saksama dalam isu tanah. Saya tidak dapat bayangkan petani durian di Raub tidak mempunyai apa-apa kepentingan di tanah yang dimaksudkan, telah menanam durian selama bertahun-tahun. Tetapi pengetahuan saya tentang ekuiti atau lesen ditambah dengan ekuiti di atas tanah adalah asas akan isu ini.

Bagaimanapun, jenis pertikaian ini, di mana ia melibatkan kepentingan kepada institusi Diraja, tidak sesuai untuk dibicarakan di mahkamah undang-undang biasa. Ia sepatutnya di Mahkamah Khas. Persepsinya ialah kepentingan petani akan lebih baik dilayan di mahkamah Khas

Pasti, ia melibatkan tindakan kerajaan negeri terhadap petani. Atas dasar itu sahaja, ia kelihatan seperti kes biasa. Jadi, tidak mengapa untuk membawa perkara itu di mahkamah biasa.

Tetapi itu bukan keseluruhan ceritanya. Keputusan kes itu secara langsung menjejaskan kepentingan institusi Diraja jika memang, Durian Royal Resource adalah milik Istana. Sebab itu kes ini bukan kes biasa untuk dibicarakan di hadapan hakim biasa di mahkamah biasa.

Terdapat beberapa privasi di Mahkamah Khas, dan jika perlu, peraturan boleh dibuat untuk menjadikan prosiding lebih kondusif kepada pihak-pihak yang terlibat.

Sebab negara menubuhkan Mahkamah Khas bukan untuk mendedahkan Raja-raja kepada butiran kes yang melibatkan mereka. Seperti pertikaian Komersial yang mungkin memalukan mereka. Kedudukan mereka dalam masyarakat perlu dihormati. Pada masa yang sama, kepentingan komersial dan sah untuk rakyat jelata juga mesti dilindungi.

Ia juga memberi keselesaan kepada pihak litigasi persendirian untuk diberi perbicaraan yang adil, walaupun ketika mereka menghadapi Raja di negeri tempat mereka berada.

Hakim Mahkamah Khas perlu dipilih dikalangan seorang yang sangat senior yang mungkin tidak terlalu bimbang tentang kenaikan pangkat ke peringkat yang lebih tinggi, di mana kenaikan pangkat seperti itu memerlukan sokongan Diraja.

Malah, idea Mahkamah Khas adalah satu daripada banyak idea bernas Tun Dr Mahathir. Dengan kini kerabat diraja yang begitu aktif dalam perniagaan, pasti berulangnya pertikaian perniagaan di masa akan datang. Penggunaan Mahkamah Khas perlu digalakkan untuk menyelesaikan pertikaian secara adil dalam persekitaran yang lebih kondusif, seperti kes petani (penceroboh) Durian Musang King di Pahang.

Apa kata anda, Menteri Pembaharuan Undang-undang?

 

-Zaid Ibrahim (Bekas Menteri Di Jabatan Perdana Menteri)-

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img