spot_img
spot_img

Thailand lulus pelaburan asing $1bilion untuk bateri kereta elektrik

spot_img

Lembaga Pelaburan (BOI) Thailand (Thailand Board of Investment) telah meluluskan pelaburan bernilai 36.1 bilion baht (RM4.56 bilion atau USD 1 bilion) oleh usaha sama Horizon Plus antara Foxconn Taiwan dan kumpulan tenaga milik kerajaan Thailand PTT untuk menghasilkan bateri bagi kenderaan elektrik di negara itu.

“Pelancaran langkah-langkah untuk meningkatkan pelaburan dalam EV sejak tiga tahun lalu sudah menunjukkan hasil yang jelas dan dengan menambah baik insentif untuk pengeluaran bateri, elemen penting peralihan industri, kami berharap dapat mengukuhkan lagi rantaian bekalan,” kata Duangjai Asawachintachit, setiausaha agung BOI.

Beliau menambah, sebanyak 16 projek oleh 10 syarikat berbeza dengan nilai pelaburan gabungan 4.82 bilion baht (RM609.8 juta) telah diberikan faedah promosi untuk pelaburan dalam pembuatan bateri EV setakat ini. Tiga lagi projek dengan nilai pelaburan gabungan 6.75 bilion baht (RM854 juta) juga telah dipromosikan untuk pelaburan dalam bateri berketumpatan tenaga tinggi.

- Advertisement -

Selain pengeluaran bateri, Foxconn, yang merupakan salah satu pembekal utama kepada Apple, juga sedang mencari untuk mengeluarkan EV China di Thailand. Seperti yang dilaporkan sebelum ini, Horizon Plus sedang mencari perjanjian pengeluaran luar negara pertamanya dengan syarikat baru (start-up) China Hozon New Energy Automobile selepas menandatangani memorandum persefahaman dengan PTT pada November tahun lepas.

Rancangannya adalah untuk menubuhkan sebuah kilang EV di timur Thailand dengan pelaburan sebanyak USD1-2 bilion (RM4.4-8.8 bilion), dengan pembinaan kemudahan itu dijangka bermula pada pertengahan tahun ini sebelum pengeluaran bermula pada 2024. Kilang itu akan mempunyai sasaran pengeluaran awal sebanyak 50,000 kereta setahun semasa fasa pertamanya, yang kemudiannya akan ditingkatkan secara beransur-ansur kepada 150,000 kereta setiap tahun.

Horizon Plus ialah salah satu daripada beberapa pelaburan dalam projek pembuatan dan infrastruktur bernilai keseluruhan 209.5 bilion baht (RM26.5 bilion) yang diluluskan pada Isnin semalam (13 Jun 2022), yang bertujuan untuk mengubah Thailand menjadi hab pembuatan EV utama Asia Tenggara , di mana ia juga turut diminati oleh Indonesia.

- Advertisement -

Inisiatif lain termasuk menyediakan pakej insentif untuk menaik taraf estet/zon perindustrian am sedia ada supaya mereka menyediakan perkhidmatan sistem pintar kepada pelanggan mereka dalam lima bidang utama: kemudahan pintar, IT pintar, tenaga pintar, ekonomi pintar dan sekurang-kurangnya satu daripada tiga perkhidmatan sistem lain (tadbir urus korporat yang baik pintar, kehidupan pintar dan tenaga kerja pintar), jelas Duangjai.

Sementara itu, bagi memudahkan operasi syarikat antarabangsa yang melabur di Thailand, BOI turut meluluskan langkah membenarkan pegawai perundangan asing dibolehkan dengan modal berdaftar dan berbayar tidak kurang daripada 50 juta baht (RM6.3 juta), memiliki tanah untuk menyediakan pejabat dan kuarters kediaman untuk eksekutif serta tenaga pakar asing.

“Langkah itu mewakili langkah utama dalam kemudahan perniagaan, kerana pemilikan tanah adalah salah satu faktor yang sangat penting apabila mereka datang untuk melabur,” kata Duangjai.

Tiga lagi permohonan pelaburan turut diluluskan oleh BOI, termasuk Asia Era One, yang menerima kelulusan 162.3 bilion baht (RM20.5 bilion) untuk membina projek kereta api berkelajuan tinggi yang menghubungkan tiga lapangan terbang yang terletak di Bangkok dan Koridor Ekonomi Timur Thailand ( EEC).

Kumpulan Kingboard Holdings, sebuah syarikat China, turut menerima kelulusan untuk pelaburannya sebanyak 8.23 bilion baht (RM1 bilion) dalam benang dan fabrik gentian kaca teknikal, yang digunakan dalam pengeluaran papan litar bercetak (PCB) berbilang lapisan. Akhir sekali, IRPC Clean Power menerima kelulusan untuk pembesaran loji janakuasa kogenerasi bernilai 2.83 bilion baht (RM358 juta).

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img