spot_img
spot_img

Razer beli syarikat pembayaran online terbesar Indonesia

spot_img

PETALING JAYA: Razer Fintech, anak syarikat permainan online Razer Inc, hari ini membeli syarikat pembayaran digital B2B2C (business to business to customer) dan firma e-money yang berpangkalan di Indonesia, PT E2Pay Global Utama.

Razer Fintech ialah rangkaian pembayaran digital O2O (luar talian ke dalam talian) di Asia Tenggara (SEA), dan pemilikan ini menandakan pengembangan Razer selanjutnya di Indonesia.

Ditubuhkan pada tahun 2012, E2Pay menyediakan penyelesaian pembayaran kepada peniaga dan institusi kewangan, termasuk gerbang pembayaran, e-money dan lesen perkhidmatan pengiriman wang di Indonesia. Perkhidmatan ini melengkapkan Razer Merchant Services, cabang perniagaan-ke-perniagaan Razer Fintech secara serantau, kerana ia memudahkan pembayaran rentas sempadan untuk 60,000 peniaganya ke negara berpenduduk terbesar di rantau Asia Tenggara itu.

- Advertisement -

Ketua Pegawai Eksekutif Razer Fintech Lee Li Meng berkata pemilikan E2Pay membolehkan Razer masuk ke Indonesia di mana ia merupakan salah satu ekonomi digital di Asia Tenggara yang paling pesat berkembang.

(Razer Fintech CEO – Lee Li Meng)

- Advertisement -

“E2Pay ialah salah satu daripada beberapa syarikat pembayaran digital Indonesia yang mempunyai set lesen yang lengkap merentas pelbagai perkhidmatan gerbang pembayaran, e-money dan pengiriman wang. Pemilikan E2Pay ini  membolehkan kami mempercepatkan kemasukan kami ke Indonesia, salah satu daripada ekonomi digital yang paling pesat berkembang di Asia Tenggara, serta dapat memenuhi keperluan pembayaran digital pedagang serantau dan global kami dengan lebih baik sebagai rakan kongsi tunggal. Saya berharap dapat bekerja rapat dengan pasukan E2Pay untuk mengembangkan kehadiran kami di Indonesia dengan ketara pada tahun-tahun akan datang,” kata Lee dalam satu kenyataan.

Melalui pembelian ini, Razer Fintech dan E2Pay melihat untuk menyumbang GMV Indonesia yang dijangkakan sebanyak AS$124 bilion (RM544 bilion) menjelang 2025, pada kadar pertumbuhan tahunan 23%, menjadikannya salah satu daripada ekonomi digital terbesar yang berkembang di Asia Tenggara.

Gerbang pembayaran E2Pay menyokong berterusan e-dagang, perkhidmatan profesional, perjalanan & pelancongan, serta segmen lain di seluruh Indonesia, dengan beberapa pedagang E2Pay yang paling terkenal terdiri daripada Tokopedia, Bukalapak, Traveloka dan Blibli.com.

Pemain fintech Indonesia itu juga menghubungkan saluran pembayaran utama dan menyokong kaedah pembayaran tempatan dan alternatif termasuk skim kad, perbankan internet, perbankan mudah alih, e-money, akaun maya, dan pembiayaan peribadi untuk menyediakan platform pembayaran tempatan yang komprehensif untuk lebih daripada 500 peniaga di rantau ini.

“Kami berharap sinergi antara E2Pay dan Razer Fintech akan membolehkan kedua-dua organisasi memanfaatkan pangkalan pedagang kami untuk mengembangkan dan meningkatkan jangkauan platform kami di seluruh Asia Tenggara,” kata pengerusi E2Pay Rudy Danandjaja.

Penggunaan Internet di Indonesia terus berkembang, dengan jumlah dagangan kasar (GMV) sebanyak AS$40 bilion pada 2020, terutamanya didorong oleh e-dagang, malah mengimbangi penurunan dalam industri perjalanan, pengangkutan dan penghantaran makanan sepanjang tempoh penutupan mengikut e- Laporan Conomy SEA oleh Google, Temasek dan Bain & Company.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img