spot_img
spot_img

PM tidak konsisten – PRU15

spot_img

KUALA LUMPUR, 5 Jun — Dikatakan tidak konsisten oleh kedua-dua pihak iaitu parti kerajaan dan pembangkang, Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob hari ini memberi alasan tidak mahu merampas kuasa Yang di-Pertuan Agong dengan mengumumkan tarikh pilihan raya umum ke-15.

Ismail Sabri berkata, walaupun beliau mempunyai kuasa untuk memberi nasihat mengenai pembubaran Parlimen bagi membuka laluan kepada pilihan raya akan datang, namun akhirnya Yang di-Pertuan Agong yang mempunyai budi bicara mutlak untuk membuat keputusan.

“Tingkah laku mereka seperti tidak menghormati Baginda, tetapi bagi saya, saya menghormati Raja.

- Advertisement -

“Lebih baik kenyataan saya begini supaya mereka tidak tahu bila pilihan raya akan diadakan,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan acara Hari Alam Sekitar Sedunia di Taman Tugu di sini pagi ini.

Ismail Sabri menjawab kritikan daripada Pembangkang DAP berhubung kenyataannya mengenai pilihan raya Malaysia akan datang, yang menjadi spekulasi hebat dengan beberapa pemerhati politik meramalkan ia akan dipanggil sebelum akhir tahun ini.

“Jika saya umumkan lebih awal, DAP pasti bergembira kerana mereka boleh membuat persiapan awal. Tetapi kita tidak tahu bila.

- Advertisement -

“Walau apa pun, prospek mengadakan pilihan raya akan dibincangkan dengan kedua-dua pihak atasan Umno dan Barisan Nasional, termasuk Kabinet juga,” katanya.

Beliau menegaskan bahawa tidak memberikan garis masa tetap untuk pilihan raya adalah sama seperti perdana menteri terdahulu, termasuk Tun Dr Mahathir Mohamad, PM ketujuh Malaysia dengan sokongan gabungan Pakatan Harapan.

“Kabinet akan memberi mandat kepada saya supaya saya menghadap Baginda dan menasihati baginda.

“Saya tidak dapat memberikan tarikh yang tepat kerana itu adalah saya melangkaui kuasa Seri Paduka Baginda,” tambah Ismail Sabri.

Beliau berkata Agong boleh menerima atau menolak nasihatnya mengikut Perlembagaan Persekutuan.

Minggu lalu, setiausaha agung DAP Anthony Loke menuduh Ismail Sabri melakukan “flip-flop” (tidak konsisten)apabila ditanya bilakah tarikh pilihan raya negara akan datang.

Loke mendakwa PM mengubah nadanya pada konvensyen Barisan Nasional baru-baru ini apabila beliau berkata beliau tidak akan menunggu walau satu saat  untuk membubarkan Parlimen jika pakatan pemerintah bersedia bertentangan dengan apa yang beliau beritahu Nikkei Asia dalam wawancara Tokyo bulan lepas.

Dalam temu bual dengan akhbar harian kewangan Jepun yang diterbitkan pada 31 Mei, Ismail Sabri menafikan pilihan raya akan diadakan awal, dengan alasan bahawa ia bukan masa yang sesuai berikutan peningkatan inflasi di negara ini.

Malaysia sepatutnya mengadakan pilihan raya sehingga September 2023.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img