spot_img
spot_img

Bank-bank besar negara mampu hadapi saingan bank digital baru

spot_img

Enam bank terbesar negara mengikut aset berada pada kedudukan yang baik untuk menghadapi persaingan daripada bank digital yang berinovatif berikutan pengumuman lima bank digital baharu yang diumumkan oleh Bank Negara Malaysia (BNM) baru-baru ini.

Enam kumpulan perbankan itu ialah Malayan Bank Bhd, CIMB Bank Bhd, Public Bank Bhd, RHB Bank Bhd, Hong Leong Bank Bhd dan AMMB Holdings Bhd, syarikat induk bagi AmBank (M) Bhd.

Menurut Moody’s Investors Service, peserta baharu akan meningkatkan persaingan deposit dalam segmen pengguna dan perniagaan kecil, namun enam bank terbesar itu akan dapat menangkis persaingan berikutan francais mereka yang telah berakar umbi dan peningkatan digital berterusan yang akan meningkatkan kesetiaan pelanggan.

- Advertisement -

Bank-bank utama ini juga sedang membina “super apps” mereka yang kini membenarkan pelanggan mengakses rangkaian penuh produk dan perkhidmatan kewangan, termasuk pembayaran digital untuk pelbagai jenis transaksi menggunakan antara muka (platform) pengaturcaraan aplikasi,” katanya dalam satu kenyataan.

Bank-bank utama ini juga mendapat manfaat dari kerajaan yang berusaha untuk menggalakkan kecekapan pembayaran dan kerjasama antara bank / platform; termasuk pelaksanaan kod DuitNow dan Respons Pantas (QR) DuitNow, masing-masing sistem pembayaran runcit masa nyata negara dan kod QR.

Pada 29 April, BNM mengumumkan bahawa lima konsortium iaitu Boost Holdings Bhd-RHB Bank Bhd, GXS Bank Pte Ltd-Kuok Brothers Sdn Bhd, Sea Ltd-YTL Digital Capital Sdn Bhd, Aeon Financial Service Co Ltd-Aeon Credit Service (M) Bhd -MoneyLion Inc dan KAF Investment Bank Sdn Bhd memenangi lesen bank digital Malaysia.

- Advertisement -

“Selain itu, kemasukan bank digital tidak akan menjejaskan secara material bahagian pasaran penyandang terbesar dalam tempoh empat hingga tujuh tahun akan datang kerana bank digital ini akan kekal kecil,” Moody’s Investors Service berpendapat.

Ia berkata peserta baharu mungkin mengambil masa antara 12 dan 24 bulan untuk menubuhkan dan lulus audit yang dijalankan oleh BNM sebelum memulakan operasi.

Bagaimanapun, ia berkata penyandang kecil akan menghadapi saingan yang lebih besar daripada peserta baharu dan bank yang lebih besar dan disebabkan sumber mereka yang terhad, mereka akan terus dibebani oleh infrastruktur teknologi warisan mereka.

Ia menambah bahawa Malaysia kini menyertai negara Asia Tenggara lain, termasuk Singapura, Filipina dan Indonesia yang telah memperkenalkan bank digital ke dalam sistem perbankan mereka.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img