spot_img
spot_img

Tak mungkin kami akan bersama Bersatu

spot_img

KUALA LUMPUR, 3 Jan – Sebilangan besar 13 bahagian Umno Pulau Pinang menolak untuk bekerjasama dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) untuk pilihan raya umum ke-15 yang akan datang, lapor Berita Harian.

Pengerusi Badan Perhubungan Umno Pulau Pinang, Datuk Musa Sheikh Fadzir, berkata keputusan itu dibuat berikutan usul mengenai perkara itu yang dibawa semasa mesyuarat perwakilan bahagian masing-masing hari ini.

Musa berkata, Umno akan mempertahankan semua kerusi yang ditandingi secara tradisional oleh parti itu, termasuk mereka yang penyandangnya telah berpaling tadah kepada Bersatu, dengan memperkukuhkan kerjasama dengan PAS melalui Muafakat Nasional (MN).

- Advertisement -

“Ini adalah keputusan yang ditunggu-tunggu oleh ahli akar umbi Umno di Pulau Pinang di mana kami menolak kerjasama politik dengan Bersatu pada PRU15 dan hanya kekal bekerjasama dengan PAS.

“Itu belum dibincangkan tetapi jawatankuasa perundingan Umno telah memberikan panduan tentang apa yang perlu kita lakukan iaitu, dengan PAS, kita boleh bertolak ansur, tetapi dengan Bersatu,” tidak mungkin “,” katanya.

Musa mengatakan biro politik Umno dan majlis tertinggi (MKT) hanya bekerjasama dengan Bersatu untuk membentuk kerajaan persekutuan berikutan keretakan dalam pakatan Pakatan Harapan (PH), yang akhirnya menyebabkan keruntuhan yang terakhir.

- Advertisement -

Pada masa ini, Bersatu di Pulau Pinang mempunyai satu kerusi Parlimen, iaitu Tasek Gelugor, dan empat kerusi DUN, iaitu Bertam, Seberang Jaya, Teluk Bahang dan Sungai Acheh.

Musa menyatakan harapan agar pemimpin parti Umno tidak mengeluarkan kenyataan yang boleh mengelirukan akar umbi mengenai kerjasama politik dengan mana-mana pihak.

“Tolong jangan mengelirukan ahli Umno dan rakyat. Kami mempunyai MKT dan biro politik, jadi sila gunakan saluran itu.

“Jangan membuat pernyataan yang memaksa kami untuk mengemukakan pertanyaan dari anggota akar umbi yang kami tidak ada jawapannya. Kami mahu bekerja dan walaupun kami keluar selama dua tahun ketika Barisan Nasional (BN) jatuh ke PH, tidak ada satu cabang yang ditutup, ”katanya.

Mengenai menerima PAS sebagai parti yang juga bekerjasama dengan Bersatu melalui Perikatan Nasional (PN), Musa mengatakan bahawa partinya tidak mempunyai masalah dengan PAS dan kerjasama dengan parti itu diperkukuhkan ketika mengambil bahagian dalam program yang dianjurkan oleh kedua-dua pihak.

“Umno komited untuk bekerjasama dengan mereka dalam usaha merebut kembali pentadbiran kerajaan negeri dari DAP,” katanya.

Musa berkata, Umno Pulau Pinang bersedia menghadapi kemungkinan pertandingan tiga penjuru pada PRU15. Dia mengakui tidak akan memberi kelebihan kepada MN, tetapi menambahkan bahawa dia tetap yakin akan kekuatan sokongan dari kedua-dua ahli Umno dan PAS.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img