spot_img
spot_img

Cabaran Syed Saddiq : Melahirkan banyak bakat muda & menunaikan menifesto.

spot_img

KUALA LUMPUR, 23 April – Syed Saddiq Abdul Rahman percaya bahawa pencapaian terbesarnya sejak pelantikannya sebagai Menteri Belia dan Sukan membawa lebih banyak belia ke kedudukan kepimpinan yang memainkan peranan penting.

Menteri berusia 26 tahun ini, yang membuat sejarah pada 2 Julai 2018 ketika menjadi Menteri termuda negara yang pernah dilantik, berkata beliau ingin memastikan bahawa anak muda Malaysia hari ini merasakan mereka mempunyai bahagian yang lebih besar untuk mencorak masa depan negara mereka.

“Saya rasa perkara utama yang saya katakan saya telah mencapai setakat ini ialah memastikan lebih ramai orang muda berada dalam kedudukan kepimpinan,” kata Ahli Parlimen Muar itu kepada Malay Mail dalam temu ramah khas bersempena dengan tahun pertama Pakatan Harapan (PH) .

- Advertisement -

“Bukan hanya di KBS (Kementerian Belia dan Sukan) tetapi di agensi lain, sektor korporat dan GLC (syarikat berkaitan kerajaan) kami melantik lebih ramai orang muda untuk memegang tampuk kepimpinan organisasi dengan restu Perdana Menteri setelah rundingan. “

Syed Saddiq juga telah memulakan beberapa program selaras dengan aspirasinya untuk belia, salah satunya ialah Sekolah Pemimpin Masa Depan Malaysia (MFLS) berdasarkan modul Sekolah Pemimpin Masa Depan Jepun.

Di bawah MFLS, yang menggantikan Biro Tata Negara (BTN) dan Program Latihan Khidmat Negara (PLKN), kerajaan akan memilih 200 pelajar berumur 15 hingga 17 tahun untuk melatih sebagai pemimpin masa depan.

- Advertisement -

“MFLS akan memberi impak kepada lebih daripada setengah juta rakyat Malaysia dan itu tidak termasuk program ‘Fellow Korporat’,” kata Syed Saddiq, merujuk kepada program korporat yang turut diperkenalkannya.

“Di sinilah kita dapat melahirkan 20 eksekutif korporat, pengerusi dan ketua pegawai eksekutif (CEO) di Malaysia untuk mengambil 40 CEO muda yang bercita-cita dan berkerjasama dengan mereka.”

Syed Saddiq memperuntukkan RM70 juta untuk melaksanakan MFLS melalui tender terbuka.

Bagaimanapun, beliau berkata masih terdapat beberapa sudut di kementeriannya untuk meningkatkan lagi integriti.

Beliau menegaskan bahawa apabila Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) melancarkan Peringkat Rasuah Perkhidmatan Awam 2016, Kementerian Belia dan Sukan berada di tangga lapan daripada 25 kementerian untuk amalan rasuah.

Taklimat dengan pegawai SPRM kemudian memaklumkan kepada beliau bahawa kekurangan integriti dan peluang untuk ‘rasuah’ yang tinggi telah diamalkan lama di kementerian itu.

Memutuskan untuk membersihkan amalan tersebut di kementeriannya, Syed Saddiq berkata beliau telah melaksanakan satu pelan untuk memastikan kementeriannya berada di peringkat 10 terbaik untuk tadbir urus yang baik.

“Sebaik sahaja saya masuk, saya melaksanakan pelan yang bermula dengan saya dan semua kakitangan saya mengisytiharkan semua aset kami,” katanya.

“Selanjutnya kami melakukan audit penuh dan membetulkan banyak perkara.

“Kini kami juga mempunyai pegawai SPRM yang ditempatkan di KBS. Malah saya tidak tahu siapa lelaki ini jadi kita perlu sentiasa berjaga-jaga dan tidak menjadi korup. “

Apabila ditanya sama ada terdapat apa yang dirasakannya boleh lagi diperbaiki, Syed Saddiq berkata beliau ingin memenuhi objektif jangka panjang PH termasuk perumahan yang lebih baik, menangani isu pinjaman pelajar dan mewujudkan satu juta pekerjaan untuk rakyat Malaysia.

“Saya rasa walaupun ia bukan di bawah bidang kementerian saya, sebagai menteri belia, saya masih ditugaskan untuk bekerjasama dengan kementerian lain seperti kewangan, perumahan dan ekonomi untuk menyampaikan isu-isu teras itu.

“Malah, saya bekerja dengan YB Zuraida (Kamaruddin), yang melakukan kerja yang sangat baik, mengenai masalah perumahan ketika bekerjasama dengan YB Maszlee Malik (menteri pendidikan) dan pengerusi PTPTN (Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional) Wan Saiful Wan Jan berkenaan pendidikan dan peluang pekerjaan untuk belia, “katanya.

Ditanya bagaimana dia akan menilai dirinya pada skala satu hingga 10, Syed Saddiq berkata: “Saya rasa lebih baik bagi orang untuk menilai prestasi saya. Ia tidak sesuai untuk saya menilai diri saya sendiri.

“Bagaimanapun, saya fikir saya boleh melakukan lebih baik dan saya lebih banyak belajar.”

Jadi menteri mana yang difikirkannya sepatutnya 10?

“Semua mereka!” Katanya dengan ketawa.

“Saya menghormati mereka sama dan sebagai rakan sekerja Kabinet, saya perlu bekerjasama dengan semua menteri. Dan jika ada masalah, tanggungjawab kolektif bagi kita semua untuk mengatasinya bersama. “

Malay Mail

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img