spot_img
spot_img

Kawal Dana Politik – PATRIOT

spot_img

SERI KEMBANGAN: Persatuan Patriotik Negara (Patriot) telah mencadangkan pembiayaan untuk parti politik dikawal sepenuhnya untuk membanteras amalan rasuah.

Anggota kehormat Patriot, Tan Sri Lee Kim Yew, mendakwa hari ini bahawa pendanaan itu adalah punca banyak amalan rasuah dan perlu ada undang-undang untuk mengawal kewangan parti politik.

“Sekiranya kerajaan sekarang serius dalam membanteras amalan rasuah, ia sepatutnya meluluskan undang-undang yang memerlukan parti politik mempunyai kewangan mereka yang diaudit oleh Ketua Audit Negara,” kata Lee.

- Advertisement -

Pengasas Country Heights Holdings Bhd bercakap pada ulang tahun pertama Forum Patriotik Jalur Gemilang dan Forum Aspirasi Rakyat.

Beliau menegaskan bahawa parti politik kini dapat menaikkan dana berbilion ringgit dengan mengumpul aset parti.

Beliau berkata sebab utama orang ramai tidak berpuas hati walaupun perubahan dalam kerajaan adalah kerana rasuah belum diselesaikan.

- Advertisement -

“Ketika mereka berjaya membanteras rasuah, sokongan rakyat terhadap kerajaan Pakatan Harapan akan meningkat,” katanya.

“Orang ramai akan melihat bahawa kerajaan telah mengambil langkah-langkah untuk memastikan tidak ada orang lain yang dapat mengumpul kekayaan itu dengan cara yang haram.”

Lee berkata tokoh politik yang telah dilantik ke pejabat awam tidak sepatutnya mencampurakan kerja parti mereka dengan peranan mereka sebagai pegawai awam.

Aktivis hak asasi manusia Datuk Ambiga Sreenevasan menggesa kerajaan hari ini untuk mengingati bahawa rakyat telah membuat beberapa percubaan untuk perubahan dan akhirnya mereka berjaya melalui kotak undi tahun lepas.

“Usaha kami bermula apabila kerajaan hari ini dinafikan majoriti dua pertiga di Parlimen pada tahun 2008.

“Ia adalah satu usaha yang panjang untuk membawa perubahan dan rakyat dalam kerajaan kini berada di barisan hadapan pergerakan itu.

“Mereka (kerajaan sekarang) mempunyai kewajipan moral yang mendalam untuk memastikan semua kebajikan dan masa hadapan negara kita dipelihara,” katanya.

Ambiga menambah bahawa negara memerlukan negarawan, kerana ahli politik hanya mengambil perhatian mengenai pilihan raya akan datang, tetapi seorang negarawan akan memikirkan generasi akan datang.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img