spot_img
spot_img

Lulusan baru kurang kemahiran digital

spot_img

KUALA LUMPUR, 18 April – Gaji permulaan lulusan baru telah menurun kerana mereka kekurangan kemahiran digital dalam pasaran yang semakin kompetitif menurut firma perekrut dan ahli ekonomi.

JobStreet.com berkata ekonomi digital baru telah mewujudkan banyak peluang-peluang baru, tetapi Malaysia tidak mempunyai bakat dengan set kemahiran digital yang tepat untuk mengisi pekerjaan tersebut.

“Dalam Laporan Tinjauan Kerja 2019 kami yang baru-baru ini, kami menekankan bahawa pekerjaan lebih memerlukan kemahiran digital yang kini adalah sangat terhad ,” kata pengurus Jobstreet Malaysia Gan Bock Herm kepada Malay Mail .

- Advertisement -

Beliau juga memetik satu kaji selidik JobStreet.com di mana 68 peratus majikan mengadu mengenai graduan baru yang meminta gaji dan faedah yang “tidak realistik” .

“Persaingan dalam mendapat pekerjaan adalah sangat tinggi melibatkan antara lulusan baru dan juga meraka yang sudah mempunyai kemahiran dan pengalaman yang semangnya diperlukan dalam industri masa kini.

“Daripada meminta gaji yang lebih tinggi, graduan baru mesti memahami tahap gaji yang sesuai untuk pekerjaan mereka,” katanya.

- Advertisement -

Laporan Bank Negara Malaysia  baru-baru ini mendapati penurunan gaji permulaan siswazah baru dalam dekad yang lalu, yang disebabkan oleh kekurangan graduan berkemahiran tinggi.

Lulusan baru dengan diploma boleh mendapat gaji hanya RM1,376 pada 2018, berbanding RM1,458 pada tahun 2010, sementara pemegang ijazah Sarjana menghadapi penurunan yang sama dalam tempoh yang sama dari RM2,923 hingga RM2,707.

Walau bagaimanapun, laporan gaji JobStreet.com 2019 menunjukkan bahawa gaji graduan baru “lebih konsisten” dari tahun ke tahun.

“Walau bagaimanapun, gaji ideal untuk graduan baru mungkin berbeza berdasarkan kelayakan mereka dan industri yang mereka pilih,” kata Gan.

Syarikat perunding HR Boutique Human Synergy berkata beberapa majikan enggan membayar gaji graduan baru yang kompetitif kerana mereka mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk berhenti dan cenderung untuk mendapatkan pekerjaan baru.

“Tahun ini, ekonomi dijangka kurang kukuh berbanding sebelumnya, oleh itu sesetengah syarikat telah memutuskan untuk berhati-hati dengan perbelanjaan,” kata Synergy kepada Human Mail .

“Gaji biasanya adalah beban yang besar, jika bukan kos paling tinggi dalam perbelanjaan operasi mana-mana syarikat. Sekiranya syarikat perlu mengekalkan kos sambil memastikan output yang lebih tinggi, para graduan baru malangnya menanggung kesan ini. Syarikat lebih suka membayar lebih banyak untuk menarik pekerja berpengalaman atau mahir daripada membelanjakan seseorang yang memerlukan latihan.”

Human Synergy mencatatkan bahawa salah seorang pelanggannya mengambil lulusan bio-kejuruteraan sebagai eksekutif SDM, sementara yang lain mengupah graduan kimia sebagai penyambut tetamu.

“Kedua-duanya seolah-olah mengambil gaji yang lebih rendah daripada nilai kemahiran sebenar mereka.”

Jayant Menon, pakar ekonomi di Asian Development Bank, berkata kekurangan pekerjaan berkemahiran tinggi untuk graduan universiti adalah satu masalah yang sama dengan ramai graduan yang tidak mempunyai kemahiran yang berkaitan dengan perniagaan.

“Ini adalah salah satu sebab kepada kurang dari separauh graduan universiti kekal menganggur selama enam bulan selepas tamat pengajian walaupun majikan mengadu mengenai kesukaran mendapatkan pekerja. Ini menunjukkan kekurangan graduan yang berkemahiran tinggi masih lagi membelenggu pusat pengajian, “kata Menon.

Profesor ekonomi sekolah Sunway University Yeah Kim Leng menunjuk kepada pembahagian kemahiran di kalangan graduan baru dalam analisis data, kecerdasan buatan, pengaturcaraan aplikasi dan e-dagang, serta pasaran buruh yang perlahan kerana pertumbuhan, pelaburan, dan pengembangan perniagaan yang sederhana.

“Penambahbaikan industri yang perlahan dan kemahiran teknologi yang lemah terutamanya sektor perkhidmatan, adalah sebahagian daripada faktor yang menyumbang kepada graduan baru yang tidak berkualiti,” kata Yeah.

MALAYMAIL

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img