spot_img
spot_img

Utamakan teknologi untuk memacu perniagaan di Malaysia

spot_img

Teknologi bukanlah satu lagi aspirasi untuk perniagaan – kini ia adalah asas kepada perniagaan moden. Sebagai platform digital yang mengubah menjadikan suatu kaedah untuk inovasi baru yang bercirikan oleh kecerdasan buatan atau Artificial Intelligent (AI) yang mengubah zaman, robotik yang berguna dan Internet yang tanpa batasan maklumat, sudah tiba masanya untuk setiap perniagaan bertanya: Adakah jabatan atau department of IT anda bersedia untuk evolusi?

Digital Digital Corp Sdn Bhd menjelaskan bahawa transformasi digital dalam perniagaan akan membentuk asas kejayaan negara pada masa akan datang. Boston Consulting Group (BCG) di dalam kepakarannya pula menambah, merekabentuk fungsi Teknologi Masa Depan, sudah tiba masanya untuk fungsi teknologi dijadikan kewajipan.

Teknologi ada di mana-mana.

- Advertisement -

Teknologi adalah unsur operasi yang semakin banyak dan penting di setiap peringkat perniagaan. Tetapi cuba semak bahagian atau jabatan IT (teknologi maklumat) perniagaan anda.

Jabatan IT tradisional jarang serasi dengan kadar evolusi teknologi yang diperlukan dalam perniagaan hari ini. Mereka tidak mempunyai kemahiran khusus dan ketangkasan operasi yang diperlukan untuk bertindak balas terhadap perubahan pesat pada masa-masa kritikal perniagaan. Ramai yang masih beroperasi dalam landskap legasi yang lama dibina selama beberapa dekad, dan merangkumi pelbagai unit perniagaan, menjadikannya lebih sukar untuk menyesuaikan diri dan berubah.

Di BCG, kami percaya bahawa bagi majoriti perniagaan yang menghadapi cabaran ini, jawapannya adalah jelas – sudah tiba masanya untuk mengubah jabatan IT anda. Berikut adalah lima reka bentuk reka bentuk untuk dipertimbangkan ketika merancang perubahan itu.

- Advertisement -

1) Membangunkan teknologi produk dan perkhidmatan yang hampir kepada ciri-ciri dengan perniagaan anda

Ketangkasan dan kecepatan adalah kunci dalam dunia teknologi baru. Menanamkan struktur yang meletakkan fungsi teknologi anda secepat mungkin terhadap produk dan perkhidmatan pelanggan membolehkannya menjadi kejayaan dan berbeza dengan pesaing anda.

Perkhidmatan tambahan IT ini di dalam perniagaan anda memberikan kebebasan untuk menyediakan keupayaan berteknologi yang jitu, cepat dan bersepadu. Pasukan perniagaan yang memberi tumpuan kepada unit perniagaan utama anda boleh menyampaikan maklumat dengan lebih pantas dan masa yang lebih pendek ke pasaran, dengan pengawasan strategik disalurkan secara langsung melalui ketua unit perniagaan itu. Sementara itu, satu pasukan yang memberi tumpuan kepada fungsi tepat perniagaan dapat memberikan penyelesaian menyeluruh dan infrastruktur utama perniagaan

2) Mengintegrasikan teknologi dan perniagaan

IT harus berpindah dari pengatur pesanan kepada rakan kongsi perniagaan, mempengaruhi keputusan dan menjadi pemimpin pemikiran dalam membantu keputusan yang tepat dan memastikan daya saing.

Oleh itu, para pemimpin perlu menyokong antara satu sama lain sebagai satu pasukan, pasukan yang mengoptimumkan kerjasama dan menggalakkan pemahaman digital. Pengalaman BCG telah menunjukkan bahawa struktur yang bersepadu dan tangkas dengan ketara mempercepatkan masa ke pasaran sambil meningkatkan kualiti produk.

CIMB Bank Malaysia menawarkan contoh positif sebuah syarikat yang mengiktiraf keperluan ini untuk mengubah hubungan antara teknologi dan perniagaan, yang menghasilkan RM111 juta kepada peningkatan kemahiran digital dan pembangunan. Tumpuan kepada keperluan bakat yang semakin berkembang, di samping amalan pengambilan pekerja yang telah diubahsuai yang memaparkan pendedahan kepada ekonomi digital dan permulaan, memenuhi keperluan penting untuk semua organisasi bagi memahami dan menyokong sinergi kejayaan teknologi dan operasi.

3) Membina kejuruteraan perisian sebagai pembezaan kritikal

Evolusi IT memerlukan transformasi kemahiran yang ada. Banyak organisasi IT perlu bergerak dari kemahiran umum untuk membina kemahiran pakar dalam bidang utama seperti kejuruteraan perisian, reka bentuk UI / UX, DevOps, storan maya (cloud) dan analisis untuk membuka kunci keupayaan baru yang memberikan kelebihan daya saing, sambil memastikan mereka terus memperkukuhkan kemahiran IT teras seperti pengurus program dan seni bina perusahaan.

Oleh itu, adalah penting bahawa perusahaan mengambil pandangan strategik dan holistik mengenai jenis kemahiran yang dibezakan yang mereka ingin bina semasa mempertimbangkan mengalih keluar fungsi bukan membezakan seperti teknologi perusahaan, dengan itu memastikan bahawa sumber dalaman tertumpu pada faedah membezakan yang menawarkan kelebihan daya saing. Perubahan ini memerlukan syarikat mengembangkan kemahiran sumber digital yang matang untuk memastikan mereka menggunakan penyelesaian teknologi yang tepat.

4) Memastikan tadbir urus yang kuat dan keupayaan melawan arus tradisional.

Fungsi teknologi yang berkesan memerlukan tadbir pusat dan semangat perubahan yang kuat. Itulah pertimbangan yang sangat penting dalam beberapa bidang utama:

• Pengurusan seni bina perusahaan – memastikan skala integrasi dan skala kepenggunaan seluruh perusahaan untuk aplikasi dan infrastruktur

• Pengurusan data dan tadbir urus – menjamin data melalui keseluruhan kitaran hayat dengan seni bina yang kuat dan dasar yang teguh semasa menguatkuasakan tadbir urus data yang betul melalui pemilikan, ketulenan dan pengawasan

• Pengurusan vendor dan ekosistem – berpindah dari pengurusan vendor transaksi ke pendekatan berpadu strategik dengan rangka kerja yang jelas untuk menyokong, membangun dan berinteraksi dengan vendor strategik dan pelbagai

• Keselamatan operasi dan keselamatan siber – melindungi seluruh perniagaan untuk keselamatan yang bertujuan untuk mengurangkan risiko serangan sekuriti atau siber sambil memberi tumpuan kepada organisasi, sumber manusia dan proses operasi keseluruhan.

5) Buat asas storan maya (Cloud)

Asas digital mudah difahami semakin didokong oleh vendor berasaskan cloud. Untuk memastikan strategi pertama cloud disokong oleh seluruh organisasi, banyak syarikat kini menyesuaikan diri dengan realiti mengurus persekitaran cloud – mengamalkan pendekatan pengurusan cloud secara menyeluruh ke peringkat akhir.

Peralihan pantas syarikat telekomunikasi Malaysia ke arah cloud telah diketengahkan dalam perkongsian yang diumumkan baru-baru ini dengan Microsoft, menunjukkan ilustrasi yang jelas tentang peralihan ini. Serta mewujudkan ekosistem berasaskan cloud yang lebih cekap bagi syarikat yang disokong oleh Microsoft, perkongsian ini direka untuk meningkatkan dan mengembangkan bakat dalam organisasi

Ia adalah masa untuk berkembang

Jabatan IT mengalami tempoh perubahan yang tidak pernah berlaku sebelum ini. Terpulang kepada anda sebagai perniagaan untuk menentukan apa bentuk transformasi itu. Perusahaan mungkin memilih untuk memacu ke arah fungsi IT yang pantas, khusus dan dibezakan sebagai tindak balas kepada persekitaran yang baru. Alternatifnya ialah untuk IT beroperasi dalam persekitaran perniagaan yang hanya memberi tumpuan kepada infrastruktur dalaman, amat kritikal pada masa kini.

Kepentingan untuk menerima inovasi dan transformasi ini jelas ditunjukkan dalam perkongsian baru-baru ini antara Grab dan Microsoft, yang menggabungkan peluang perniagaan dan cloud AI untuk meningkatkan perniagaan Grab. Malah sebuah syarikat yang dibina di atas asas digital yang inovatif seperti Grab mengiktiraf keperluan untuk menyokong transformasi fungsi IT yang berterusan.

Sudah jelas bahawa teknologi sedang menjalani evolusi yang berterusan. Persoalannya adalah adakah ianya suatu pilihan ? Adakah fungsi IT anda diletakkan untuk berkembang dan menyokong masa depan transformasi digital yang akan memperkasakan perniagaan anda?

Luc Grimond adalah rakan kongsi dan pengarah urusan di Boston Consulting Group (The Edge)

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img