spot_img
spot_img

Daftar Haji atau Umrah guna apps

spot_img

KUALA LUMPUR (28 Mac): Aplikasi biometrik Visa Saudi, yang dilancarkan di Malaysia pada Isnin lepas, akan memudahkan pendaftaran jemaah Haji dan Umrah dari Malaysia, selain memendekkan tempoh prosedur kemasukan ke Tanah Suci.

Menurut Duta Arab Saudi ke Malaysia Dr Mahmoud Hussein Saeed Qattan, langkah Arab Saudi melancarkan aplikasi telefon pintar di Malaysia mencerminkan kekuatan hubungan kedua-dua negara.

Pada masa sama, ia mencerminkan keyakinan kerajaan Arab Saudi terhadap agensi Malaysia yang menguruskan haji dan umrah, katanya.

- Advertisement -

“Kerajaan Arab Saudi, dalam mengeluarkan visa Haji dan Umrah, telah mengambil inisiatif untuk membangunkan aplikasi cap jari biometrik berasaskan telefon pintar dengan melabur dalam teknologi termaju, selamat dan mudah digunakan,” katanya dalam ucapannya pada majlis pelancaran aplikasinya di sini pada hari Isnin.

Aplikasi Saudi Visa Bio, yang kini dalam fasa pertama, akan menggunakan cap jari atau muka untuk menyelesaikan proses pengeluaran visa Umrah atau Haji.

Aplikasi itu juga akan membolehkan pemohon visa Haji dan Umrah di Malaysia mendaftarkan data mereka melalui telefon pintar, dan visa mereka akan dikeluarkan secara elektronik tanpa perlu melawat pusat pengeluaran visa.

- Advertisement -

Antara kelebihan permohonan visa melalui aplikasi Saudi Visa Bio ialah apabila jemaah haji tiba di Arab Saudi, mereka hanya perlu memadankan data mereka tanpa perlu mendaftar semula — memudahkan proses kemasukan mereka melalui mana-mana pintu masuk.

Aplikasi itu dilancarkan di Arab Saudi pada 2021 oleh Menteri Luar Arab Saudi Putera Faisal bin Farhan Al Saud, dan selaras dengan perintah Raja Arab Saudi Salman dan Putera Mahkota Mohammed bin Salman untuk menawarkan perkhidmatan dan kemudahan terbaik untuk jemaah haji.

Arab Saudi adalah negara pertama di dunia yang menggunakan teknologi pendaftaran biometrik melalui telefon pintar untuk pengeluaran visa elektronik.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img