spot_img
spot_img

Bank Digital Islam pertama akan mula pertengahan tahun 2024

spot_img

KUALA LUMPUR, 21 April — Aeon Bank (M) Bhd, salah satu daripada lima pemegang lesen perbankan digital di Malaysia, bersedia untuk memulakan operasi dan melancarkan aplikasi perbankan digitalnya menjelang akhir suku kedua tahun ini (S2 2024), kata syarikat itu melalui ketua pegawai eksekutif Raja Teh Maimunah Raja Abdul Aziz.

(CEO AEON Credit Digital – Raja Teh Maimunah Raja Abdul Aziz)

- Advertisement -

Bank digital Islam pertama di Malaysia menyasarkan untuk menarik terutamanya pengguna yang celik teknologi dan Generasi Z, serta perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PKS) yang kini kurang mendapat perkhidmatan kerana saiz mereka, katanya.

Bank itu akan memulakan operasinya dengan menawarkan akaun simpanan dan transaksi berkaitan untuk individu.

“Kami akan melancarkan produk penting dahulu, dan semasa berkembang, kami akan menambah produk dan pilihan pembiayaan juga menyusul,” katanya dipetik daripada Bernama dalam satu temu bual.

- Advertisement -

Bagi memastikan aplikasinya mesra pengguna dan boleh diterima oleh pengguna dari semua lapisan masyarakat, Aeon Bank telah melakukan ujian betanya di kalangan pekerja kumpulan itu, kata Raja Teh Maimunah.

“Pendigitalan adalah masa hadapan. Lebih ramai orang telah belajar menggunakan perbankan dalam talian (dan) kita harus terus mendokongnya, dan pada masa yang sama, mengurangkan transaksi tunai,” katanya.

Malaysia telah mencapai kemajuan yang baik dalam bidang ini, dan ini perlu dimajukan lagi, katanya.

RM90 bilion untuk sektor perniagaan digital bank

Bagi segmen perniagaan pula, Raja Teh Maimunah berkata ia akan dilancarkan menjelang 2025.

Aeon Bank menyasarkan untuk memanfaatkan jurang pembiayaan RM90 bilion antara syarikat besar dan PKS, tambahnya.

“Ini boleh jadi perniagaan seperti TikTok atau platform kedai di Instagram. Itulah segmen sasaran kami, dan ia sejajar dengan peranan kami dalam memberi perkhidmatan kepada golongan yang kurang mendapat perkhidmatan (daripada konvensional bank), yang merupakan mandat kami.

“Perniagaan ini tidak boleh mengakses pembiayaan melalui bank tradisional atau kaedah peminjaman kerana penilaian kredit perlu dilakukan secara berbeza.

“Kita perlu melihat sumber data yang berbeza, (tugas) yang hanya boleh dilakukan oleh platform digital. Jadi, menjelang tahun depan, kami akan menangani jurang ini,” tambahnya.

Beliau seterusnya berkata bahawa bank itu sedang giat melaksanakan ciri Apple Pay, yang merupakan sistem pembayaran digital oleh Apple Inc, dan merancang untuk melancarkan kad debit menjelang akhir tahun ini.

Aeon Bank dimiliki bersama oleh Aeon Financial Service Ltd dan Aeon Credit Service (M) Bhd, kedua-dua anak syarikat kumpulan runcit terbesar Jepun, Aeon Group.

Aeon Group Malaysia, sebahagian daripada Aeon Group, telah menjadi jenama penting bagi rakyat Malaysia selama 40 tahun, yang menyediakan servis kewangan dan runcit harian.

Selain Aeon Bank, sebuah konsortium yang diketuai oleh KAF Investment Bank Sdn Bhd juga memperoleh lesen bank digital Islam daripada Bank Negara Malaysia.

Tiga lagi yang memenangi lesen perbankan digital ialah konsortium Boost Holdings Sdn Bhd dan RHB Bank Bhd, sebuah konsortium yang diketuai oleh GXS Bank Pte Ltd dan Kuok Brothers Sdn Bhd, dan sebuah konsortium yang diketuai oleh Sea Ltd dan YTL Digital Capital Sdn Bhd.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img