spot_img
spot_img

PUNB perkenal skim bantuan dana untuk syarikat terima projek kerajaan

spot_img

SUBANG JAYA: Perbadanan Usahawan Nasional Berhad (PUNB) akan menyalurkan peruntukan pembiayaan perniagaan sebanyak RM300 juta kepada kira-kira 450 usahawan tahun ini.

Ketua Pegawai Eksekutif PUNB, Izwan Zainuddin berkata, ia melibatkan peruntukan pembiayaan daripada kerajaan sebanyak RM200 juta dan RM100 juta daripada dana dalaman.

“Sehingga 31 Mac ini, sebanyak RM35 juta sudah disalurkan kepada sekitar 50 syarikat.

- Advertisement -

“Pembiayaan berkenaan tertakluk kepada mandat dengan menumpukan kepada industri peruncitan dan pemborongan,” katanya kepada pemberita dalam Program Kongsi Rezeki Ramadan 2024 PUNB di sini semalam.

Hadir sama, Pengerusinya, Tan Sri Acryl Sani Abdullah Sani.

Menurutnya, untuk tahun lalu, pihaknya sudah menyalurkan pembiayaan sebanyak RM325 juta membabitkan RM300 juta dana peruntukan kerajaan termasuk RM100 juta dana Madani dan RM25 juta pula daripada dana PUNB kepada 417 syarikat.

- Advertisement -

Beliau menambah, pada tahun ini, pihaknya turut memperkenalkan satu skim baharu iaitu Pembiayaan Islam untuk Projek dan Kontrak (PROSPER Impact).

“Skim ini membantu usahawan bumiputera yang menerima kontrak daripada kerajaan, agensi berkanun, syarikat multinasional (MNC) serta syarikat milik kerajaan (GLC) dalam aliran tunai untuk mereka menjalankan dan melaksanakan projek yang dijalankan.

“Permohonan skim baharu ini dijalankan secara dalam talian dan kita menerima sambutan yang menggalakkan,” katanya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img