spot_img
spot_img

MARTRADE yakin negara capai RM1.7 trilion ekspot pada 2025

spot_img

KUALA LUMPUR (27 Mac): Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (Matrade) optimis untuk mencapai sasaran kerajaan sebanyak lebih RM1.7 trilion dalam jumlah eksport menjelang 2025.

Pengerusinya, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican berkata sasaran itu ditentukan selepas Matrade berjaya mencecah lebih RM1 trilion jumlah eksport selama tiga tahun berturut-turut.

“Kerajaan telah menetapkan sasaran baharu RM1.7 trilion menjelang akhir 2025, dan kami yakin akan mencapai sasaran itu,” katanya pada majlis berbuka puasa Matrade sempena program Ihya’ Ramadan agensi itu di sini, pada hari Rabu.

- Advertisement -

Lebih 400 orang terdiri daripada kakitangan Matrade dan anak yatim dari Rumah Kebajikan Baitul Ehsan Al-Khairi, mengambil bahagian dalam majlis tersebut.

Reezal Merican berkata jumlah eksport juga meningkat hampir lapan peratus pada awal tahun ini dan kedua-dua Januari dan Februari menyaksikan eksport sebanyak empat peratus.

Matrade merekodkan jumlah eksport RM1.5 trilion pada 2022 dan RM1.46 trilion pada 2023, walaupun berdepan cabaran ekonomi global, katanya.

- Advertisement -

Sementara itu, Reezal Merican turut menyumbang kepada warga Matrade dan Rumah Kebajikan Baitul Ehsan Al-Khairi pada majlis tersebut menerusi dana wakalah Matrade.

“Matrade mengumpul RM175,000 melalui dana wakalah dan kami telah dapat menyumbang kepada warga Matrade yang memerlukan iaitu mereka yang sedang menjalani rawatan kesihatan dan yang ditimpa musibah,” katanya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img