spot_img
spot_img

Jurang kekayaan India semakin melebar di bawah Narendra Modi

spot_img

10,000 individu terkaya daripada 92 juta orang dewasa di India memiliki purata 22.6 bilion rupee ($271.91 juta) kekayaan, 16,763 kali ganda purata kekayaan negara.

(Dua manusia terkaya di Asia yang berasal dari India. Pemilik Reliance Industries Mukesh Ambani dan pemilik Adani Group Gautam Adani – kiri)

- Advertisement -

Kekayaan tertumpu kepada golongan 1 peratus terkaya penduduk India berada pada tahap tertinggi dalam enam dekad dan peratusan kekayaan mereka melebihi golongan kaya negara lain termasuk Brazil dan Amerika Syarikat, menurut laporan kumpulan penyelidik, World Inequality Lab.

Menjelang akhir 2023, rakyat terkaya India memiliki 40.1 peratus kekayaan negara, tertinggi sejak 1961.

Sejak India mencapai kemerdekaannya pada 1947 daripada Britain, ia baru sahaja membuka pasarannya kepada pelaburan asing pada 1992, bilangan jutawannya terus melonjak.

- Advertisement -

Kertas bertajuk ‘Income and Wealth Inequality in India, 1922-2023: The Rise of the Billionaire Raj‘ berkata antara 2014-15 dan 2022-23, peningkatan jurang kekayaan antara rakyat India amat ketara.

Laporan itu disediakan oleh Thomas Piketty (Paris School of Economics and World Inequality Lab), Lucas Chancel (Harvard Kennedy School and World Inequality Lab) dan Nitin Kumar Bharti (New York University and World Inequality Lab).

“Raj Billionaire (gelaran golongan 1% ultra kaya India) kini lebih tidak seimbang daripada Raj British semasa penjajahan,” kata penulis.

“Antara 2014-15 dan 2022-23, peningkatan ketidaksamaan peringkat atasan amat ketara dari segi penumpuan kekayaan. Menjelang 2022-23, bahagian pendapatan dan kekayaan 1 peratus teratas (22.6 peratus dan 40.1 peratus) adalah pada tahap sejarah tertinggi mereka dan bahagian pendapatan 1 peratus teratas India adalah antara yang tertinggi di dunia, lebih tinggi daripada Afrika Selatan, Brazil dan AS,” kata akhbar itu.

Menurut laporan itu, sistem cukai pendapatan India mungkin regresif apabila dilihat dari lensa kekayaan bersih.

“Penstrukturan semula kod cukai untuk mengambil kira pendapatan dan kekayaan, dan pelaburan awam yang meluas dalam kesihatan, pendidikan dan makanan diperlukan untuk membolehkan dinikmati keseluruhan rakyat India, bukan hanya golongan elit yang mendapat manfaat gelombang globalisasi yang berterusan. ,” katanya.

Menurut laporan itu lagi, selain berfungsi sebagai alat untuk memerangi ketidaksamaan, “cukai super” sebanyak 2 peratus ke atas kekayaan bersih 167 keluarga terkaya pada 2022-23 akan menghasilkan 0.5 peratus pendapatan negara dan mewujudkan fiskal yang penting untuk memudahkan pelaburan kepada seluruh rakyat.

Laporan itu berkata kualiti data ekonomi di India amat lemah dan telah mengalami penurunan baru-baru ini.

Pada 2014, Perdana Menteri Narendra Modi telah dipilih atas mandat untuk pembangunan dan pembaharuan ekonomi. Pengkritiknya berkata dua penggal terakhirnya memegang jawatan telah dicirikan oleh jurang yang semakin melebar antara kaya dan miskin luar bandar apabila ekonomi India berkembang pada 8.4 peratus, paling cepat dalam tempoh satu setengah tahun, dalam tiga bulan terakhir 2023.

Kongres parti pembangkang utama India telah membangkitkan isu keakraban kerajaan Modi dengan bilionair India dalam perhimpunan menjelang pilihan raya negara mulai 16 April.

World Inequality Lab berkata faktor kekurangan pendidikan telah memerangkap sesetengah rakyat dalam pekerjaan bergaji rendah dan menekan pertumbuhan 50 peratus golongan dan 40 peratus golongan pertengahan India.

Data daripada ranking jutawan Forbes menunjukkan bilangan orang India dengan kekayaan bersih melebihi $1 bilion meningkat daripada seorang pada tahun 1991 kepada 162 pada tahun 2022. Dua lelaki terkaya Asia, Reliance Industries’ Mukesh Ambani dan Adani Group Gautam Adani adalah dari India.

Pada Disember lalu, ketua penasihat ekonomi kerajaan India berkata pengagihan bijirin bersubsidi, perbelanjaan untuk pendidikan dan kesihatan, dan pemindahan tunai terus melalui skim pekerjaan luar bandar telah membantu mengagihkan pendapatan secara lebih sama rata.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img