spot_img
spot_img

TPM gesa usahawan bumiputera teroka pasaran halal luar negara

spot_img

KUALA LUMPUR, 18 Mac — Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menggesa usahawan Bumiputera untuk mengembangkan jangkauan mereka dalam pasaran eksport halal global, melangkaui sektor makanan dan minuman (F&B) ke dalam segmen seperti ramuan, kosmetik dan farmaseutikal.

Menurutnya, permintaan global untuk produk halal semakin meningkat, dengan unjuran menganggarkan pasaran bernilai AS$5 trilion menjelang 2030.

“Kita perlu melihat dalam konteks eksport produk halal, memandangkan pasaran global untuk eksport sedemikian bernilai AS$3 trilion pada 2023… jumlah yang agak besar dan ia dijangka mencecah AS$5 trilion menjelang 2030,” katanya. memberitahu Bernama dalam temu bual khas sempena Kongres Ekonomi Bumiputera 2024 baru-baru ini.

- Advertisement -

Ahmad Zahid, yang juga Pengerusi Majlis Halal Malaysia, berkata usahawan Bumiputera harus sedar tentang keluasan pasaran halal global, yang menyaksikan permintaan daripada pengguna Islam dan bukan Islam yang mementingkan kebersihan.

“Oleh itu, kita harus terus menggalakkan usahawan Bumiputera untuk bukan sahaja menjual produk mereka di dalam negara tetapi juga meneroka pasaran antarabangsa,” katanya.

Berdasarkan data, pasaran Muslim global mewakili 24 peratus penduduk dunia pada 2022, berjumlah 1.9 bilion orang, dan diramalkan mencecah 2.2 bilion individu menjelang 2030.

- Advertisement -

Pada masa sama, Ahmad Zahid yang juga Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah mengingatkan usahawan Bumiputera agar tidak mengamalkan konsep 3T atau ‘Tanam, Tinggal dan Tuai’ khususnya dalam sektor ramuan halal.

“Tanpa baja atau sebarang cara sokongan lain, bagaimana kita menjangkakan memenuhi permintaan yang semakin meningkat untuk bekalan? Sebagai contoh, jika ada permintaan untuk 10 bekas serbuk serai setiap bulan, bagaimana kita boleh memenuhi permintaan jika separuh daripada bekas itu tidak dapat diisi?

“Bagi pengeluar bahan halal pula, 87 peratus kini dikuasai oleh usahawan bukan Bumiputera…jadi saya menggesa semua pengeluar produk Bumiputera halal supaya lebih peka mengenai perkara ini. Jangan anggap produk yang kita buat sebagai usaha sambilan semata-mata.

“Bagaimanapun, dengan geran dan latihan yang ada, kita mesti merebut peluang ini untuk beralih daripada usahawan mikro kepada usahawan sederhana dan mengeksport produk melalui Matrade (Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia), HDC (Perbadanan Pembangunan Halal Bhd), dan penyertaan dalam Mihas (Pameran Halal Antarabangsa Malaysia) dan Halfest (Fiesta Halal Malaysia),” katanya.

Ahmad Zahid juga berkata beliau turut meminta Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mempercepatkan pengeluaran sijil halal kepada usahawan Bumiputera, dengan syarat mereka memenuhi garis panduan yang digariskan agensi itu.

Dalam pembentangan semasa Kongres Ekonomi Bumiputera 2024 pada 29 Feb, Pengarah Urusan Mydin Mohamed Holdings Bhd Datuk Ameer Ali Mydin mencadangkan supaya satu sistem bertingkat dan ‘lorong hijau’ diwujudkan untuk usahawan Bumiputera mendapatkan pensijilan halal.

Beliau berkata, berdasarkan data, hanya 3,562 syarikat Bumiputera memperoleh pensijilan halal berbanding 5,600 syarikat bukan Bumiputera pada 2023.

Ameer Ali berkata daripada jumlah itu, 6,857 adalah perusahaan mikro dan 1,155 adalah perusahaan kecil dan sederhana (PKS), manakala 1,150 adalah syarikat multinasional.

Sementara itu, Ahmad Zahid berkata Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah membahagikan permohonan pensijilan halal kepada empat kategori iaitu High Critical, Critical, Semi-Critical dan Green Lane.

“Skim pensijilan diletakkan di bawah kategori High Kritikal, dengan tempoh semakan permohonan maksimum selama 14 hari bekerja, meliputi produk makanan dan minuman, kosmetik, barangan pengguna, peranti perubatan, farmaseutikal, dan premis makanan (hotel/dapur konvensyen/hospital).

“Bagi permohonan yang dikategorikan sebagai Critical, tempoh semakan adalah maksimum 10 hari bekerja. Skim pensijilan yang termasuk dalam kategori ini termasuk farmaseutikal (kategori tradisional dan makanan tambahan kesihatan), serta premis makanan (restoran rangkaian, restoran, kiosk, premis mudah alih dan kedai roti).

“Bagi permohonan Semi-Critical, tempoh semakan maksimum ialah lima hari, manakala bagi permohonan kategori Lorong Hijau, tiga hari bekerja,” katanya.

Malaysia telah menjadi peneraju pasaran global dalam industri makanan Halal dan telah memperoleh kedudukan teratas dalam Indeks Ekonomi Islam Global selama sembilan tahun berturut-turut.

Pada 2022, jumlah nilai eksport halal ialah RM 59.46 bilion, menyumbang 7.4 peratus kepada keluaran dalam negara kasar.

 

Sumber — Bernama

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img