spot_img
spot_img

Pelabuhan dibina di Palestine oleh AS, lambang kejayaan penaklukan baru

spot_img

Sebuah kapal tentera Amerika Syarikat yang membawa peralatan untuk membina pelabuhan sementara di pesisir pantai Gaza untuk menghantar bekalan kemanusiaan dengan alasan untuk mengatasi halangan Israel terhadap operasi bantuan melalui darat ketika negara Zionis itu terus menyerang Semenanjung Gaza.

Kapal tentera untuk tujuan pembinaan pelabuhan sementara berlepas hanya sehari selepas pengumuman Presiden AS Joe Biden. Menurut Joe Biden, pembinaan pelabuhan itu adalah untuk menghantar bekalan kemanusiaan penting.

Ironinya, Amerika Syarikat (A.S) terus meluluskan penjualan senjata kepada Israel ketika ia meneruskan kekejaman terhadap orang awam yang tidak berdosa. Inilah hipokrit Barat terhadap nasib Palestine, di mana mereka juga mampu mengawal negara-negara Arab sekeliling Palestine supaya bisu dan tuli dalam membantu Palestine.

- Advertisement -

Sejak serangan Briged Qassam dan kumpulan bersenjata Palestin lain ke atas orang awam dan komuniti Israel pada 7 Oktober, AS telah meluluskan 100 penjualan senjata kepada Israel untuk melancarkan perang balasnya di Gaza, yang telah membunuh lebih 30,000 orang – kebanyakannya wanita dan kanak-kanak .

Baru bulan lepas, AS sedang bersiap sedia untuk memberikan Israel kira-kira 1,000 bom MK-82 500 paun (227kg) dan 1,000 KMU-572 Joint Direct Attack Munitions (JDAM) yang menukar peluru tidak berpandu kepada bom berpandukan ketepatan menurut laporan dari Al Jazeera.

AS juga telah memintas kelulusan Kongres dua kali untuk mempercepatkan senjata ke Israel, walaupun Israel dituduh melakukan pembunuhan beramai-ramai oleh Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ).

- Advertisement -

Israel dengan sengaja menghalang penghantaran bantuan makanan penting kepada rakyat Palestin yang kelaparan di Gaza dan dituduh menembak orang yang berebut mengambil bantuan. Dengan alasan itu, AS membuat penyelesaian untuk membina pelabuhan di persisir pantai Gaza.

Secara tersirat dan teknikal, Zionis melalui proksinya AS telah berjaya mengawal Palestin melalui Gaza kerana pelabuhan itu akan pastinya menjadi satu lagi kawalan dan potensi pusat ketenteraan Barat di tengah-tengah kawasan Arab.

Sebenarnya jika AS atau Barat serius ingin menyampaikan bantuan, mereka boleh menekan Israel untuk membuka lintasan darat dan membenarkan bantuan serta menghentikan serangan. Oleh itu pembinaan pelabuhan itu adalah suatu lagi tindakan strategik dalam menakluk bumi Palestine yang dikatakan kaya dengan gas dan minyak di pantainya.

Pembinaan jeti dan tambak yang menghubungkannya ke darat hanya mengambil masa selama 60 hari dan memerlukan kira-kira 1,000 tentera AS, kata Setiausaha Akhbar Pentagon Patrick Ryder pada hari Jumaat. Askar AS akan kekal di luar pesisir pantai Palestin.

Pengumuman itu menyusuli amaran daripada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu tentang kebuluran yang meluas di kalangan 2.3 juta penduduk Gaza lima bulan selepas Israel melancarkan serangannya.

AS merancang untuk menggunakan Cyprus, yang telah menawarkan proses untuk menyaring kargo, bersama dengan pegawai Israel, menghapuskan keperluan untuk pemeriksaan keselamatan di Gaza.

Ramai koresponden berkata lintasan darat adalah lebih baik. Sigrid Kaag, penyelaras kanan kemanusiaan dan pembinaan semula PBB untuk Gaza, berkata penghantaran udara dan laut tidak akan dapat menampung kekurangan laluan bekalan di darat.

Avril Benoit, pengarah eksekutif badan amal perubatan Doctors Without Borders (MSF) AS, berkata rancangan AS itu adalah sekadar mengalih perhatian ‘kononnya berniat baik’ dan mengalih perhatian masyarakat antarabangsa daripada masalah sebenar: kempen ketenteraan Israel yang tidakada batasan kekejamannya.

Lintasan darat sedia ada adalah lebih pantas, selamat dan menjimatkan berbanding laluan maritim atau bantuan airdropping.

Kumpulan bantuan menganggarkan bahawa sekurang-kurangnya 1,300 trak bekalan bantuan kemanusiaan diperlukan setiap hari di Gaza.

Israel telah menyalahkan krisis kelaparan ke atas agensi PBB, mengatakan mereka gagal mengagihkan bekalan yang bertimbun di lintasan sempadan Gaza.

Agensi Bantuan dan Kerja PBB untuk Pelarian Palestin di Timur Dekat (UNRWA), agensi PBB terbesar di Gaza, berkata Israel menyekat barangan dan mengenakan pemeriksaan rumit yang memperlahankan kemasukan.

Al-Masri berkata masih banyak persoalan berhubung penubuhan pelabuhan itu.

“Jika Israel menyerang Rafah dan lintasan sempadan ditutup, adakah pelabuhan ini akan menjadi pintu keluar bagi rakyat Palestin? Siapa yang akan memberikan keselamatan kepada bantuan kemanusiaan yang dihantar ke pelabuhan, dan siapa yang akan melaksanakan pengagihan sebenar? Siapa yang akan menguruskan operasi bantuan besar ini?” soalnya.

Al-Masri menyatakan bahawa tentera Israel sebelum ini menyerang polis di Gaza apabila mereka cuba mendapatkan pengagihan bantuan. “Dan mereka tidak akan membenarkan Pihak Berkuasa Palestin mempunyai peranan, jadi siapa yang akan ambil peranan itu?”

Sejak 1967, Israel telah menjalankan kawalan penuh ke atas sempadan pantai dan perairan wilayah Gaza, menghalang kapal daripada sampai ke Semenanjung Gaza.

Sejak 2007, Israel telah menutup hampir semua lintasan sempadan Gaza, dan pelabuhannya berada di bawah sekatan tentera laut Israel, menjadikannya satu-satunya pelabuhan di Mediterranean yang ditutup untuk penghantaran.

 

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img