spot_img
spot_img

1 USD bersamaan hampir RM5 adalah tidak tepat – BNM

spot_img

KUALA LUMPUR, 16 Mac — Bank Negara Malaysia (BNM) hari ini menolak data kadar pertukaran ringgit yang tidak tepat yang tersebar di media sosial berdasarkan kadar pertukaran AS$/RM yang salah yang diterbitkan oleh Google pada Jumaat, 15 Mac.

Tular pagi ini terutamanya screen shot dari beberapa pemimpin pembangkang yang menunjukkan data dari google di mana Ringgit Malaysia mencecah RM5 berbanding 1USD.

“Ini adalah maklumat tidak tepat yang tidak menggambarkan dagangan sebenar,” kata bank pusat itu dalam satu kenyataan.

- Advertisement -

Semalam, ringgit disebut harga pada 4.7015 berbanding dolar AS pada 9 pagi. dan 4.7045 pada 5 petang, dengan paras tertinggi harian sebanyak 4.7075 dalam pasaran antara bank darat bagi ringgit, seperti yang diterbitkan di laman web BNM. Dalam dua minggu lalu (1-15 Mac 2024), ringgit telah mengukuh 0.76 peratus berbanding dolar AS

BNM menegaskan bahawa ini adalah insiden kedua Google menerbitkan data kadar pertukaran AS$/RM yang tidak tepat pada tahun 2024. Bank pusat itu sebelum ini mengeluarkan surat amaran keras kepada Google apabila salah lapor pertama berlaku pada 6 Februari 2024.

“Memandangkan ini adalah contoh salah lapor kedua, BNM akan menghubungi Google untuk mendapatkan penjelasan tentang bagaimana laporan yang tidak tepat itu berlaku dan langkah pembetulan yang diambil memandangkan ini adalah isu berulang yang melanda Malaysia dan negara lain sejak beberapa bulan lalu,” kata BNM.

- Advertisement -

BNM menasihatkan orang ramai untuk bergantung kepada data rasmi, termasuk daripada bank pusat. Orang ramai juga perlu berhati-hati terhadap menggunakan, mengedar atau membuat spekulasi mengenai sumber yang tidak boleh disahkan sebagai rujukan untuk ringgit, katanya.

“Kadar pertukaran adalah data sensitif pasaran dan sebarang pelaporan dan pengedaran data yang tidak tepat boleh menyebabkan implikasi serius kepada pasaran kewangan,” tambah BNM.

Ringgit mengakhiri minggu ini lebih mudah berbanding dolar AS, di samping mata wang serantau, apabila data indeks harga pengeluar AS masuk lebih tinggi daripada jangkaan. Pada 6 petang Jumaat, ringgit susut kepada 4.7050/7095 berbanding dolar AS daripada penutup Khamis pada 4.6845/6878.

 

 

 

Sumber — Bernama

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img