spot_img
spot_img

Jeff Bezos bina jam bertahan selama 10,000 tahun

spot_img

Jeff Bezos, pengasas Amazon.com Inc., membelanjakan $42 juta dalam projek pelik iaitu, jam yang direka untuk bertahan selama 10,000 tahun. Jam luar biasa itu sedang dalam pembinaan di dalam sebuah gunung di Texas Barat, menurut Fox News.

Jeff Bezos mula-mula mengumumkan hasratnya pada 2011, dengan berkata, “Ia adalah jam khas, direka untuk menjadi simbol, sebagai tanda untuk pemikiran jangka panjang,” menurut Daily Mail.

Pembinaan dilaporkan bermula pada 2018.

- Advertisement -

Jam setinggi 500 kaki, visi saintis komputer Danny Hillis, direka bentuk untuk bertahan selama beribu-ribu tahun. Ia beroperasi menggunakan kitaran haba Bumi, menggabungkan unsur-unsur seperti penyegerak suria, bandul, penjana loceng dan pelbagai gear dan dail. Jam akan berdetik sekali setahun, ciri unik yang menekankan tujuan jangka panjangnya.

Dibina untuk menahan ujian masa, jam itu dibina untuk menahan daya semula jadi seperti perubahan suhu, kelembapan dan habuk. Ketahanan ini memastikan jangka hayat dan fungsinya selama beribu tahun. Kebanyakan komponennya diperbuat daripada keluli tahan karat gred marin dan seramik berteknologi tinggi, dipilih untuk ketahanannya.

Penjana loceng jam mampu mencipta lebih daripada 3.5 juta urutan loceng unik, memastikan tiada dua hari akan berbunyi sama. Ia bersama fungsi mengetahui bulan dan matahari untuk menjejaki tahun, abad dan milenium.

- Advertisement -

Jam itu akan menampilkan lima ruang bilik kecil untuk ulang tahun, setiap satu menandakan peristiwa penting: ulang tahun pertama, ke-10, ke-100, ke-1,000 dan ke-10,000. Bilik-bilik ini direka untuk diisi oleh generasi akan datang, untuk meneruskan legasi jam itu.

Jurucakap Yayasan Long Now berkata tarikh siap belum ditetapkan. Oleh kerana jam itu akan berada di Pergunungan Sierra Texas yang terpencil, pelawat perlu melakukan pendakian yang jauh untuk mencapainya, satu pengalaman yang direka untuk mencetuskan ilham.

Jeff Bezos terkenal dengan kekayaannya dan gaya hidupnya yang mewah, termasuk pemilikan kapal layar besar 417 kaki bernilai kira-kira $500 juta, dan kapal layar sokongan bernilai $75 juta. Portfolio hartanahnya menunjukkan lagi kemewahan ini, menampilkan rumah agam bernilai $79 juta di “Billionaire Bunker” Florida dan rumah berdekatan bernilai $68 juta, bersama-sama dengan hartanah mewah lain seperti rumah agam Beverly Hills seluas 9 ekar yang dibeli dengan harga $165 juta dan ladang di Maui, Hawaii.

Walaupun kapal layar supernya dan pelbagai rumah agam mewakili kemuncak kemewahan Jeff Bezos, jam itu melambangkan nilai yang sangat berbeza: kepentingan meninggalkan warisan untuk masa depan.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img