spot_img
spot_img

Jho Low ugut saksi bekas peguam 1MDB

spot_img

KUALA LUMPUR, 14 Feb — Bekas peguam syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB) Jasmine Loo hari ini menafikan bahawa dia melarikan diri daripada pihak berkuasa Malaysia dalam kes 1MDB

Dia mendakwa dirinya pergi tinggal di luar negara kerana bimbang keselamatannya diugut oleh Low Taek Jho atau Jho Low. Jho Low mengancam untuk membuat hidupnya seperti “neraka hidup” jika Jasmine kembali ke tanahair.

Jasmine Loo, saksi pendakwaan ke-50 dalam perbicaraan kes 1MDB yang menyeleweng RM2.27 bilion, berkata dia tidak dipaksa memberi keterangan dalam kes 1MDB selepas dia kembali pada Julai tahun lalu ke Malaysia untuk bekerjasama dengan pihak berkuasa.

- Advertisement -

Sebaliknya, dia berkata dia telah diberi amaran oleh Jho Low supaya berada di luar negara sejak 2018.

Jasmine Loo berkata dia tidak bekerja selama lima tahun ketika dia berada di luar Malaysia.

”Saya hidup dengan apa sahaja dana yang saya ada dan dari semasa ke semasa, mungkin setiap lapan hingga sembilan bulan, Jho Low akan menghantar seseorang atau orang yang tidak dikenali untuk menghantar dana kepada saya, kira-kira kira-kira AS$2,500 (RM11,960)”, sambil menambah bahawa AS$2,500 yang diberikan Low bertujuan untuk bertahan selama setahun.

- Advertisement -

“Adalah menyedihkan untuk bergantung kepada seseorang yang telah bersumpah untuk menjadikan hidup saya seperti neraka, tetapi saya rasa saya tidak mempunyai pilihan selain berbuat demikian untuk terus hidup”, katanya.

Jasmine Loo juga berkata sudah berputus asa untuk meneruskan kehidupan, pada suatu tahap.

Terdahulu, Jasmine Loo menjawab soalan pendakwaraya, di mana dia diminta menjelaskan dakwaan bahawa dia telah lari daripada tanggungjawab untuk bekerjasama dengan pihak berkuasa mengenai 1MDB.

Jasmine Loo menjawab bahawa dia meninggalkan Kuala Lumpur pada April 2018 dan diberitahu untuk terus menjauhi Malaysia: “Saya tidak berniat untuk melarikan diri. Saya sudah berada di Bangkok semasa pilihan raya umum.

“Apabila keputusan pilihan raya keluar bahawa kerajaan Barisan Nasional pimpinan Datuk Seri Najib telah kalah dalam pilihan raya, saya telah diarahkan oleh Jho Low untuk kekal di luar negara dan tidak pulang ke negara ini”, katanya.

Jho Low memberi amaran kepada Jasmine Loo bahawa keadaan akan menjadi buruk bagi Jasmine dan lebih teruk jika dia pulang ke Malaysia. Menurutnya lagi, Jho Low juga berjanji untuk menyelesaikan perkara itu dan meminta tempoh masa.

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img