spot_img
spot_img

Jho Low promosi diri sebagai proksi Najib

spot_img

KUALA LUMPUR, 14 Feb — Mahkamah Tinggi di sini hari ini diberitahu bahawa ahli perniagaan buruan Low Taek Jho atau Jho Low sering ‘mengambil kesempatan’ dengan menyebut dirinya adalah seorang yang rapat dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan mahu pengurusan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) mengenal pasti dirinya diiktiraf sebagai proksi bekas perdana menteri itu.

Bekas peguam bela 1MDB Jasmine Loo Ai Swan, 50, berkata kebanyakan perkara yang memerlukan kelulusan perdana menteri perlu dibincangkan terlebih dahulu dengan Jho Low sebelum dibawa kepada Najib, yang ketika itu merupakan Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB. “Biasanya, mendapatkan tandatangan semua pihak yang terlibat adalah tanggungjawab setiausaha syarikat dan ketua pegawai eksekutif. Bagaimanapun, bagi dokumen berkaitan pelaburan 1MDB, saya akan menyediakannya dan menyerahkannya kepada Jho Low sahaja untuk mendapatkan tandatangan Datuk Seri Najib.

“Kadangkala, Jho Low akan meminta saya menyediakan dokumen syarikat yang memerlukan tandatangan Datuk Seri Najib. Selepas saya menyerahkan dokumen-dokumen ini, saya tidak tahu bagaimana Jho Low mendapat tandatangan Datuk Seri Najib. “Saya juga ingin menyatakan bahawa semasa saya berkhidmat di 1MDB, saya hanya bertemu Datuk Seri Najib di acara atau mesyuarat 1MDB dalam kumpulan dengan pasukan pengurusan, tidak pernah secara peribadi atau bersemuka dengan beliau untuk mana-mana syarikat bagi perkara berkaitan,” katanya.

- Advertisement -

 

(Jasmine Loo Ai, bekas peguam syarikat 1MDB yang kini menyerah diri setelah melarikan diri beberapa tahun lalu. Dia kini merupakan saksi bagi kes 1MDB)

- Advertisement -

Saksi pendakwaan ke-50 itu berkata demikian semasa membaca kenyataan saksi setebal 63 muka surat semasa soal jawab dengan ketua timbalan pendakwa raya Deepa Nair Thevaharan dalam perbicaraan rasuah dan pengubahan wang haram yang melibatkan bekas Perdana Menteri itu. Ia membabitkan RM2.3 bilion dana 1MDB.

Terdahulu, Loo berkata dalam 1MDB, apabila pihak pengurusan perlu menandatangani mana-mana Resolusi Pekeliling Pengarah, mereka akan diberikan dua dokumen iaitu Pemegang Saham Keutamaan Boleh Tebus Hak Khas dalam Penulisan (SRRP) dan Minit oleh Wakil Syarikat Induk Berkaitan Prosiding Subsidiari Menurut Seksyen 147(6) Akta Syarikat (MR), yang telah ditandatangani Najib berhubung sebarang keputusan pelaburan dan kewangan 1MDB.

“Saya percaya ini kerana terdapat istilah khusus dalam Memorandum & Artikel Persatuan 1MDB (Perkara 117) di mana kelulusan Datuk Seri Najib sebagai Perdana Menteri diperlukan untuk projek besar dan penting yang akan memberi implikasi kewangan kepada kerajaan.

“Lembaga Pengarah akan bersetuju dengan keputusan Datuk Seri Najib kerana amalan di 1MDB diuruskan dalam pendekatan dari atas ke bawah,” katanya.

Selain itu, Loo berkata ia juga kerana Najib adalah wakil pemegang saham tunggal 1MDB, dan ahli Lembaga Pengarah akan mengikut kehendak pemegang saham dan, dalam kes 1MDB, ia adalah milik Kementerian Kewangan Diperbadankan, diwakili oleh Najib sebagai Menteri Kewangan.

“Memandangkan Datuk Seri Najib juga Perdana Menteri, Menteri Kewangan, dan wakil Kementerian Kewangan Diperbadankan (MoF Inc.), SRRP & MR dianggap diluluskan oleh Datuk Seri Najib untuk semua jawatannya,” katanya.

Pada 16 November tahun lepas, mahkamah mendengar keterangan saksi pendakwaan ke-48, Pengarah Bahagian Siasatan Jenayah Pengubahan Wang Haram ACP Foo Wei Min, yang berkata Loo adalah saksi penting dan akan mendedahkan semua isu berkaitan Tanore Finance Corporation, entiti yang memindahkan AS$681 juta (RM3.2 bilion) ke dalam akaun bank peribadi Najib.

Najib, 70, menghadapi empat pertuduhan menggunakan kedudukannya (sebagai perdana menteri) untuk mendapatkan rasuah berjumlah RM2.3 bilion daripada dana 1MDB dan 21 pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan jumlah yang sama. Perbicaraan di hadapan Hakim Datuk Collin Lawrence Sequerah bersambung hari ini.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img