spot_img
spot_img

Nasib Najib dipenjara diketahui hari ini

spot_img

KUALA LUMPUR (30 Jan): Keputusan Lembaga Pengampunan berhubung permohonan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak yang dipenjarakan mungkin akan diketahui hari ini. Sumber memaklumkan bahawa lembaga itu telah mempertimbangkan perkara tersebut dan membuat keputusan.

Sumber melaporkan bahawa Lembaga Pengampunan telah bermesyuarat pada Isnin (semalam), dengan salah satu agenda mesyuarat ialah hukuman penjara yang dihadapi Najib.

Mesyuarat itu adalah mesyuarat rasmi terakhir Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah sebelum pemerintahan baginda berakhir hari ini sebagai Yang Dipertuan Agong.

- Advertisement -

Mesyuarat itu telah ditangguhkan beberapa kali sebelum ini, seperti yang dimaklumkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Wilayah Persekutuan) Dr Zaliha Mustafa kepada Utusan Malaysia.

“Apa yang boleh saya sahkan ialah mesyuarat Lembaga Pengampunan akan dipengerusikan oleh Yang di-Pertuan Agong,” Zaliha dipetik sebagai berkata.

Perbincangan mengenai masa penjara Najib telah muncul dalam beberapa minggu kebelakangan ini. Pada 10 Januari, Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil memberitahu pemberita bahawa mesyuarat Kabinet tidak menyentuh perkara yang melibatkan Lembaga Pengampunan, termasuk kes Najib.

- Advertisement -

Najib kini berdepan hukuman penjara 12 tahun selepas didapati bersalah atas satu pertuduhan salah guna kuasa berhubung pinjaman Kumpulan Wang Persaraan Inc (KWAP) RM4 bilion kepada SRC International Sdn Bhd, dan tiga pertuduhan setiap satu kesalahan pecah amanah dan penyalahgunaan kuasa berkenaan dengan RM42 juta dana SRC.

SRC ialah bekas anak syarikat 1Malaysia Development Bhd (1MDB).
Pada Ogos 2022, Mahkamah Persekutuan mengekalkan sabitan itu.

Di Malaysia, setiap negeri mempunyai Lembaga Pengampunan sendiri yang dipengerusikan oleh sultan atau Yang di-Pertua (atau gabenor) masing-masing.
Lembaga Pengampunan terdiri daripada lima ahli iaitu peguam negara, ketua menteri atau menteri besar dan tiga lagi ahli yang dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong atau raja negeri.

Dalam kes Wilayah Persekutuan, ahli lembaga pengampunan termasuk perdana menteri, kerana wilayah itu terletak di bawah bidang kuasa Jabatan Perdana Menteri.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img