spot_img
spot_img

DNB bawah Gobind Singh

spot_img

KUALA LUMPUR, 10 Jan — Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil hari ini berkata Kabinet bersetuju meletakkan beberapa agensi di bawah Kementerian Digital, bermula dengan Digital Nasional Berhad (DNB) yang mengendalikan rangkaian 5G Malaysia.

Lain-lain turut pergi ke Kementerian Digital ialah Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (Mampu), Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC), dan Cybersecurity Malaysia.

- Advertisement -

“Sebelum ini, keselamatan siber diletakkan di bawah Jabatan Perdana Menteri tetapi perdana menteri bersetuju ia dipindahkan ke Kementerian Digital supaya kerja sektor korporat dan swasta dapat diteruskan di bawah Kementerian Digital.

“Apa yang diperlukan ialah penjenamaan semula supaya tidak timbul salah faham mengenai keselamatan digital kami dan semua ini akan dilakukan oleh kementerian digital. Ini telah diputuskan oleh Kabinet hari ini di mana perkara utama adalah untuk DNB dan Cybersecurity (Malaysia) bergerak,” katanya semasa sidang media hari ini.

Fahmi juga berkata Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) akan kekal di bawah kementeriannya.

- Advertisement -

Selain itu MIMOS, pusat penyelidikan dan pembangunan gunaan negara di bawah Jabatan Perdana Menteri akan kembali kepada Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI).

“Bagaimanapun, fungsi ID digital MIMOS akan kekal di bawah Jabatan Perdana Menteri. Sebaik sahaja ia dibangunkan sepenuhnya pada Mac, ia kemudiannya akan diterajui oleh Kementerian Digital,” kata Fahmi.

Pada PC yang sama, Fahmi mengumumkan bahawa rangkaian 5G Malaysia telah melepasi sasaran 80 peratus liputan kawasan berpenduduk (COPA), setelah mencapai 80.2 peratus pada Disember.

“Ini adalah satu pencapaian kerana kami berjaya meningkatkan liputan empat peratus dalam sebulan untuk mencapai sasaran 80 peratus yang ditetapkan perdana menteri. Jumaat ini akan datang satu pasukan petugas bersama yang terdiri daripada setiausaha agensi berkaitan dan mereka yang menandatangani perjanjian langganan saham untuk membincangkan langkah seterusnya,” tambahnya.

Kementerian Digital diumumkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim tahun lepas dalam rombakan Kabinet. Bekas menteri komunikasi dilantik sebagai menteri digital.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img