spot_img
spot_img

Aplikasi pembayaran untuk pelancong asing diperkenalkan

spot_img

LANGKAWI, 12 Dis — Payments Network Malaysia (PayNet) baru sahaja mengumumkan aplikasi baharu dipanggil “MY TouristPay App” yang direka untuk memberi pelancong yang melawat Malaysia akses kepada rangkaian pembayaran DuitNow QR tanpa membuka akaun bank tempatan.

Pelancaran aplikasi baharu itu dilakukan di Pelangi Beach Resort & Spa, Langkawi, menandakan permulaan fasa 2 PayNet Cambah Langkawi, bertujuan untuk mendigitalkan dan mengantarabangsakan perniagaan Langkawi tempatan melalui ekonomi digital.

MY TouristPay ialah aplikasi pembayaran mudah alih pertama di Malaysia untuk pengembara antarabangsa, membolehkan mereka menambahkan sebarang butiran kad kredit atau debit pada platform, dan kemudian mengimbas DuitNow QR untuk membayar barangan dan perkhidmatan.

- Advertisement -

Dengan aplikasi itu, ia membantu memudahkan transaksi pelancong untuk mengakses produk dan perkhidmatan perniagaan kecil di seluruh Malaysia.

Dikendalikan oleh PayNet, rangkaian pembayaran digital nasional dan penyedia infrastruktur, Applikasi MY TouristPay memastikan transaksi selamat semasa perjalanan, membolehkan peniaga menerima pembayaran segera daripada pengembara.

Pengembara hanya perlu memuat turun aplikasi daripada Gedung Google Play atau Apple App Store, tambah kad kredit atau debit mereka dalam aplikasi dan imbas mana-mana kod QR DuitNot untuk membayar produk atau perkhidmatan. Buat masa ini, apl itu hanya menerima kad Mastercard dan Visa.

- Advertisement -

“MY TouristPay akan merevolusikan cara pelancong melancong di Malaysia, terutamanya di kawasan bukan bandar di mana wang tunai dan QR adalah satu-satunya cara untuk membayar. Dengan memudahkan transaksi yang lancar di kawasan ini, kami bukan sahaja meningkatkan pengalaman perjalanan tetapi juga menyumbang dengan ketara kepada ekonomi tempatan. Pendekatan ini selaras sempurna dengan pelancongan mampan, di mana tumpuan diberikan kepada pengalaman tulen dan peningkatan komuniti,” ulas Farhan Ahmad, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan PayNet.

Dengan aplikasi baharu itu, pelancong boleh mengakses lebih 1.9 juta titik sentuh menggunakan rangkaian QR DuitNow.

Apl MY TouristPay ialah lanjutan daripada PayNet Cambah, program ESG yang terus memacu penciptaan komuniti yang mampan melalui pembayaran digital.

Fasa awalnya termasuk kerjasama dengan entiti seperti Suri Lifestyle, memberi tumpuan kepada latihan ibu daripada komuniti B40 dan meningkatkan keupayaan e-dagang. Untuk maklumat lanjut, pergi ke laman web My TouristPay.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img