spot_img
spot_img

Dari KL ke Jerman pandu kereta klasik

spot_img

Memandu beribu-ribu kilometer dalam kereta lama merupakan suatu cabaran bagi sesiapa sahaja

Tetapi usahawan F&B (food and beverages) berusia 65 tahun, Seet Wai Song merupakan seorang yang minat dengan pengembaraan, dan keinginannya untuk meningkatkan kesedaran orang ramai tentang kanser semasa pemanduannya dari Kuala Lumpur sehingga ke Muzium Mercedes-Benz di Stuttgart, Jerman telah memberi inspirasi kepada perjalanan panjangnya itu.

Akhirnya, pengembaraan menaiki Mercedes-Benz W115 di mana kenderaan itu berusia 50 tahun, yang ditulis Yahoo Asia Tenggara sebelum ini, tidak berakhir di Jerman seperti yang dirancang pada asalnya. Malah ia berjalan lebih jauh, kerana dia memutuskan untuk memandu dengan pemandangan indah melalui Switzerland dan Perancis dan kemudian ke United Kingdom.

- Advertisement -

(Model klasik Mercedes-Benz W115)

Dia juga pernah menghadapi beberapa cabaran, seperti terlibat dalam dua kemalangan malah terpaksa dimasukkan ke hospital. Tetapi selepas 108 hari, 20 negara dan 22,000km, “Chef on Wheels” yang berjiwa muda itu kembali ke Malaysia dengan banyak pengalaman yang dipelajari, dan dia ingin memberi inspirasi kepada pengembara lain.

- Advertisement -

Perjalanan Seet bermula di Kuala Lumpur pada 1 Julai. Lebih dua bulan, dia memandu merentasi negara seperti Thailand, Laos, China, Kazakhstan, Georgia, Turki, Romania, Hungary dan Austria dan mengalami pelbagai pemandangan dan bunyi yang menarik sebelum akhirnya tiba di Jerman, beberapa hari sebelum Hari Kemerdekaan Malaysia.

Salah satu detik yang paling mendebarkan sepanjang beberapa kilometer ekspedisinya, katanya, adalah ketika dia tiba di Festival Schoene Sterne Mercedes-Benz di bandar Hattingen, dan disambut dengan meriah.

“Saya adalah rakyat Malaysia pertama yang tiba (pada acara itu). Dan ia bukan satu pencapaian yang mudah untuk sampai ke sana. Tetapi ia adalah satu pencapaian yang mengujakan bagi saya. Saya juga sempat berjalan di permaidani merah,” katanya.

(Seet tiba di Festival Schoene Sterne Mercedes-Benz)

“Salah satu acara yang menarik ialah bertemu dengan orang ramai di sana. Mereka mahu bergambar dengan saya. Saya juga ditemu bual. Saya berasa sangat bangga.”

Di samping Hattingen, terdapat juga detik ketika Seet akhirnya sampai ke Muzium Mercedes-Benz di Stuttgart, dan mencapai salah satu matlamat sepanjang hayatnya.

“Sebagai peminat Mercedes-Benz, saya mempunyai masa yang mengagumkan di muzium. Saya belajar tentang sejarahnya, daripada kereta pertama hingga model terkini. Ia sangat menarik,” katanya sambil menambah bahawa berada di muzium itu telah meningkatkan kebanggaan kepada kereta W115nya yang telah diuji masa, yang disifatkannya sebagai “kereta sempurna”.

Untuk rekod, Seet tidak berjaya dalam rancangannya untuk mengumpul RM10 bagi setiap kilometer yang dipandu, dan tidak mencapai sasaran RM200,000 untuk Persatuan Kanser Kebangsaan Malaysia.

Bagaimanapun, usahawan F&B itu berjaya menarik perhatian kepada misinya, mengumpul kira-kira RM17,000 secara keseluruhan malah sempat melawat kemudahan kanser di beberapa negara di sepanjang laluannya. Selain itu, dia bercadang untuk mengadakan majlis makan malam mengumpul dana pada masa akan datang untuk meneruskan usaha itu.

Jadi, secara keseluruhannya, Seet menganggap pemanduan jauhnya sebagai pemanduan yang memuaskan. Dia menambah bahawa dia juga mendapat penghargaan baru untuk Malaysia.

“Saya belajar untuk bersabar dengan diri sendiri dan dengan orang lain. Saya sangat bernasib baik kerana bertemu orang yang baik di sepanjang jalan. Satu lagi, sanitasi (pengalaman menggunakan tandas) boleh menjadi agak buruk di beberapa negara yang saya pergi. Ia lebih baik di Malaysia,” kata Seet .

Dan satu perkara yang dia pasti ialah pengembaraan ini bukan yang terakhir, walaupun dia masih tidak pasti ke mana hala tujunya selepas ini.

“108 hari mungkin bunyi seperti lama, tetapi masa berlalu apabila anda mengembara. Ada tempat yang anda perlu lalui sahaja, tanpa mempunyai masa yang cukup untuk menikmati pemandangan,” katanya.

Bagi nasihat kepada mereka yang ingin mengikuti jejak langkahnya, Seet berkata, lakukan sahaja.

“Saya tidak fikir ramai yang akan membayar untuk pergi ke tempat yang saya pergi,” katanya bergurau. “Saya tidak begitu suka melawat monumen dan istana. Saya suka bertemu orang ramai, dan melihat cara hidup mereka.

“(Tetapi) saya mahu memberi inspirasi kepada orang lain untuk mengembara seperti yang saya lakukan. Jika saya boleh melakukannya, mereka juga boleh.”

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img