spot_img
spot_img

Sembahyang di rumah atau di masjid ?

spot_img

Sesetengah orang lebih suka menunaikan semua solatnya di rumah, pergi ke masjid hanya seminggu sekali, untuk solat Jumaat. Ada pula yang melakukan sebaliknya, dan menghadiri solat di masjid untuk semua solat lima waktu, tidak melakukan di rumah. Tidak dinafikan bahawa solat fardhu bersama jemaah di masjid adalah lebih baik dan lebih tinggi pahalanya. Malah solat berjemaah diberi 27 kali ganda pahala solat bersendirian.

Namun Nabi (saw) dipetik untuk mengatakan beberapa Hadis yang menggalakkan kita untuk memperuntukkan sebahagian daripada solat kita di rumah. Ibn Umar menukilkan Baginda sebagai berkata: “Sembahyanglah kamu di rumah kamu supaya tidak menjadikan rumah-rumah ini seumpama kubur.” (Riwayat Al-Bukhari).

Islam menganggap seluruh bumi ini sebagai tempat ibadat. Solat boleh dilakukan di mana-mana sahaja, selain di kawasan tertentu seperti tempat pembuangan sampah, bilik air atau tanah kubur. Oleh itu, di mana sahaja seseorang berada pada waktu solat fardhu, seseorang boleh melakukan solat di sana. Islam tidak menyukai idea bahawa solat hanya boleh dilakukan di tempat yang dikhaskan untuk ibadat, seperti masjid atau kuil. Solat adalah sebahagian daripada aktiviti biasa seorang Muslim dan boleh dilakukan di mana-mana sahaja.

- Advertisement -

Pada masa yang sama, menunaikan solat secara berjemaah amat digalakkan kerana ia mengeratkan hubungan dalam masyarakat setempat dan menyatukan orang ramai. Para jemaah bertukar perbualan mesra selepas solat dalam suasana santai. Mereka bertanya kepada orang-orang yang melewatkan beberapa solat. Justeru, Islam memberi ganjaran yang lebih besar kepada solat berjemaah.

Pada masa yang sama, sesetengah orang tidak dapat menghadiri solat di masjid, terutamanya wanita yang perlu menjaga anak kecil dan orang yang sakit atau menjalankan tugas yang mesti diselesaikan tanpa gangguan. Mereka ini boleh menunaikan solat di rumah atau tempat kerja.

Dalam Hadis yang telah pengarang teliti, Nabi menggalakkan solat di rumah. Hadis-hadis ini dihimpunkan seolah-olah menggalakkan kita menunaikan solat sunat di rumah, meninggalkan solat fardhu di masjid bersama jemaah. Oleh itu, ia mewujudkan pengaturan yang betul, memberikan contoh yang baik untuk wanita dan anak-anak kita untuk menggalakkan mereka menunaikan solat mereka dengan kerap. Pada masa yang sama seorang muslim juga hadir ke masjid, menyertai masyarakat setempat, dan mendapat pahala yang lebih besar. Kita juga menunaikan kewajipan yang sangat penting, iaitu solat berjemaah, yang merupakan elemen penting dalam ibadah Islam.

- Advertisement -

Kita perhatikan bahawa Nabi menggambarkan rumah di mana solat tidak dilakukan seperti kubur. Persamaannya dalam pelbagai aspek. Orang mati tidak mempunyai kewajipan ibadat untuk dilaksanakan. Oleh itu, rumah yang tidak ada ibadah di dalamnya adalah seperti kubur. Sebaliknya, orang yang memuliakan Tuhan dan menyebut nama-Nya sentiasa berwaspada dengan tugasnya. Orang yang tidak melakukan itu adalah seperti orang mati kerana dia tidak menyedari makna yang terlintas di fikiran apabila kita mengagungkan Tuhan dan memuji-Nya.

Oleh itu, marilah kita menggabungkan semua aspek yang baik dalam solat dan menuai hasil ibadah yang betul apabila kita pergi ke masjid dan menunaikan solat fardhu bersama jemaah, dan solat sunat di rumah.

 

Sumber : Adil Salahi | ArabNews

What’s your Reaction?
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img