spot_img
spot_img

13 tips kejayaan besar dari billionaire pengasas Open AI

spot_img

Ramai orang boleh memberitahu anda bagaimana untuk berjaya, tetapi tidak semua nasihat itu datangnya dari pengalaman peribadi.

Jadi nak pilih nasihat siapa ? Kena cari yang walk the talk. Jika seseorang itu telah terbukti mencapai hasil yang tepat yang anda sasarkan, dengar apa yang mereka katakan. Tetapi jika tidak, boleh ambil juga nasihat itu dengan berhati-hati.

Sam Altman boleh dikatakan definisi seorang yang berjaya. Dalam artikel yang asalnya dia tulis pada Januari 2019, Ketua Pegawai Eksekutif Open AI, Altman berkongsi 13 petua mengenai topik bagaimana untuk berjaya.

- Advertisement -

Altman ialah bekas presiden Y Combinator dan Ketua Pegawai Eksekutif Reddit, dan kini Ketua Pegawai Eksekutif Loopt dan Open AI, sebuah syarikat yang mengumpulkan $1bilion dalam pengumpulan dana pada 2015 dan produknya Chat GPT menjadi aplikasi pengguna yang paling pesat berkembang dalam sejarah selepas itu di mana ia mencecah anggaran 100 juta pengguna aktif bulanan hanya dua bulan selepas dilancarkan. Sebagai perbandingan, Tik Tok mengambil masa sembilan bulan untuk mencapai tahap tersebut, dan Instagram selama dua tahun.

Selepas memerhatikan beribu-ribu pengasas dalam pelbagai peranannya, dan dirinya menjadi salah seorang daripada mereka, Altman memberikan 13 pemikiran atau mindset tentang cara mencapai kejayaan yang lebih besar.

- Advertisement -

1. Berkembang Secara Eksponen

Altman berpendapat bahawa kebanyakan kerjaya berkembang dalam kaedah linear hampir +1.2%, dan kebanyakan orang “terperangkap dalam peluang linear”, tetapi anda harus “sasarkan hidup anda untuk mengikuti perkembangan yang semakin meningkat dan ke- trajektori yang betul” serta “kompaun diri anda (menambah nilai diri).”

Ini bermakna, “semasa kerjaya anda berkembang, setiap unit kerja yang anda lakukan harus menjana lebih banyak hasil.” Jangan terhenti, hasil harus lebih berkembang dan ditambah nilai.

Untuk terus menyasarkan lebih tinggi, Altman berkata adalah berguna untuk fokus pada menambah satu lagi sifar pada apa sahaja yang anda takrifkan sebagai metrik kejayaan anda—wang, status, impak kepada dunia atau apa sahaja, dan berkata anda tidak perlu tergesa-gesa kepada projek anda. Adalah lebih baik untuk meluangkan masa anda dan mencari projek yang, jika berjaya, akan menjadikan seluruh kerjaya saya kelihatan sangat berbaloi dengan hasil yang hebat.

Bagaimana untuk melakukan ini dalam amalan mengejar kejayaan besar ? “Bersedia untuk melepaskan peluang kecil untuk memberi tumpuan kepada perubahan langkah yang lebih berpotensi,” tambah Altman.

2. Keyakinan Diri Yang Maksima

Percaya bahawa diri anda tidak boleh, dan ia akan menjadi realiti. Percaya sebaliknya pula juga akan menjadi realiti. Altman berkata bahawa orang yang paling berjaya yang dia kenali, “percaya pada diri mereka sendiri sehingga hampir ke tahap khayalan.” Mereka tabah kerana mereka pasti mereka sedang melakukan sesuatu. Mereka yakin kebarangkalian mereka boleh, jadi mereka lakukan.

Tetapi ia bukan sekadar berfikiran positif dan menang besar. “Semakin bercita-cita tinggi, semakin dunia akan cuba menurunkan anda,” kata Altman.

Anda akan berurusan dengan penentang dan pesimis. Anda akan mendengar semua sebab mengapa ia tidak sepatutnya berfungsi.

3. Belajar Berfikir Secara Bebas

Jika anda melakukan apa yang semua orang lakukan, anda akan mendapat apa yang semua orang dapat. Kemenangan besar datang daripada menzahirkan segala-galanya kepada apa yang orang benar-benar mahukan, dan bagaimana ia akan nyatakan pada masa hadapan, dan seterusnya. Sama seperti cara Elon Musk menyelesaikan masalah, Altman berkata, “berfikir dari prinsip pertama dan cuba menjana idea baharu adalah menyeronokkan, dan mencari orang untuk bertukar-tukar idea dengan mereka adalah cara terbaik untuk menjadi lebih baik dalam hal ini.”

Impikan idea gila anda, bergaul dengan orang yang akan membantu anda menerokanya, hingga perkara sekecil-kecilnya sehingga anda mencipta produk yang orang tidak sabar untuk menggunakannya. “Langkah seterusnya,” tambah Altman, “adalah mencari cara yang mudah dan pantas untuk menguji idea ini di dunia nyata.”

4. Pandai Menjual

Anda tidak boleh hanya memikirkan idea-idea itu dan berharap ia akan dilancarkan sendiri. Altman berkata anda, “harus dapat meyakinkan orang lain tentang apa yang anda percayai.” Steve Jobs mempunyai bakat untuk menyampaikan visinya di atas pentas dan mengumpul peminat tersendiri. Surat Warren Buffet dan Jeff Bezos kepada pemegang saham dibaca secara meluas melangkaui pelabur di Berkshire Hathaway dan Amazon. Jika anda berpendapat jualan dan komunikasi tergolong dalam jabatan yang berasingan, fikirkan semula.

“Cara terbaik untuk menjadi mahir dalam jualan atau marketing adalah dengan benar-benar mempercayai apa yang anda jual,” kata Altman. Buat perkhidmatan atau produk yang anda banggakan, yang anda tahu dunia akan suka.

Satu lagi pengajaran daripada Altman ialah, “muncul secara peribadi apabila ia penting.” Sepanjang perjalanannya,  Altman “sentiasa bersedia untuk menaiki kapal terbang,” yang katanya telah memberi manfaat kepadanya.

5. Permudahkan Mengambil Risiko

Altman menasihatkan bahawa anda, “mempunyai tanggungjawab asas anda”, kemudian, “mudahkan untuk mengambil risiko.” Tampung perbelanjaan hidup anda dan buat pertaruhan berani. “Kebanyakan orang terlalu menilai risiko dan meremehkan ganjaran,” katanya. Tetapi ganjaran besar diberikan kepada orang yang mampu untuk berani mengambil risiko yang besar.

6. Fokus

Dengan fokus, Altman bukan hanya bermaksud bekerja dengan padu dan melupakan dunia lain. “Hampir semua orang yang pernah saya temui akan dilayan dengan baik dengan menghabiskan lebih banyak masa memikirkan perkara yang perlu difokuskan.” Jangan hanya buat, fikir. Untuk tempoh masa yang panjang.

Altman bukan sahaja percaya, “ia adalah lebih penting untuk bekerja pada perkara yang betul daripada bekerja berjam-jam,” tetapi dia tahu, “kebanyakan orang membuang sebahagian besar masa mereka pada perkara yang tidak penting.” Kami beralih kepada autopilot, menandakan tugas dan terus bekerja melalui tindakan tanpa berfikir dengan terlalu rumit dan panjang.

7. Bekerja Keras

“Orang yang ekstrem akan mendapat hasil yang ekstrem,” kata Altman. Jadi bersikap ‘ekstrem’ dalam pekerjaan anda. Mengelakkan retorik anti-kesibukan yang popular untuk mengikuti tenaga anda dan meluangkan banyak masa untuk masa lapang, Altman menjelaskan bahawa, “Stamina kerja nampaknya merupakan salah satu petanda terbesar kejayaan jangka panjang,” dan bahawa “bekerja keras [pada tahap maksimum anda.” kemungkinan berkesan.”

Sungguh inspirasi mendengar pengasas yang berjaya mengakui bahawa mereka menghabiskan masa yang lama bekerja pada perniagaan mereka, dan Altman menasihatkan amalan ini bermula lebih awal. “Hasil kompaun kerja keras sama seperti faedah simpanan,” katanya, “dan lebih awal anda melakukannya, lebih banyak masa anda mempunyai faedah diperoleh.” Lupakan membuang masa dua puluhan anda dengan mengembara atau berpesta, tingkatkan kemahiran anda dan teruskan dengan impian besar anda.

8. Berani

Syarikat yang membosankan tidak mencetuskan imaginasi. Anda bukan sahaja tidak teruja untuk bekerja, tetapi orang lain tidak akan mendapat inspirasi untuk membantu visi anda. Menurut Altman lagi “Jika anda membuat kemajuan dalam masalah penting,” katanya, “anda akan mempunyai orang yang sentiasa mahu membantu anda.”

Nasihatnya ialah, “ikuti rasa ingin tahu anda,” kerana, “perkara yang kelihatan menarik kepada anda selalunya kelihatan menarik kepada orang lain juga.” Mendengar seseorang yang bersemangat atas ciptaan mereka adalah baik. Anda rasa terinspirasi untuk terlibat. Anda membantu mereka, dan anda membuat pengenalan yang boleh membuat semua perbezaan.

9. Bersedia

Altman percaya bahawa, “orang ramai mempunyai kapasiti yang besar untuk membuat sesuatu merealisasikannya,” tetapi berkata bahawa, “gabungan keraguan diri, berputus asa terlalu awal, dan tidak berusaha keras menghalang kebanyakan orang daripada mencapai potensi mereka.” Jangan jadi seperti itu. Sama seperti mempunyai kepercayaan diri yang terlalu tinggi, bersungguh-sungguh tentang apa yang ingin anda capai.

Selalu ada jalan, dan ia tidak perlu rumit. “Minta apa yang anda mahu,” kata Altman. Jangan berdoa untuk orang mencari anda, jangan berharap untuk dipilih. Altman juga berpendapat optimisme adalah kunci kejayaan, sambil menambah bahawa dia “tidak pernah bertemu dengan orang pesimis yang sangat berjaya.”

10. Sukar Ditandingi

Terlalu banyak persaingan dan anda memasuki perlumbaan dari bawah, jadi cari kelebihan anda yang tidak ada pada orang lain dan lakukannya. “Cara terbaik untuk menjadi sukar untuk bersaing adalah dengan membina leverage,” (kelebihan yang boleh digunakan) kata Altman, yang katanya mungkin datang dalam pelbagai bentuk, “hubungan peribadi, dengan membina jenama peribadi yang kukuh, atau dengan menjadi baik di pertemuan pelbagai bidang yang berbeza.”

Apa yang anda ada yang membezakan diri anda dengan pesaing anda yang lain ? Apakah kekuatan yang telah anda ambil selama bertahun-tahun untuk dikumpulkan? Mencontohi orang lain adalah satu perangkap, jadi jangan terpengaruh. “Jika anda melakukan perkara yang sama yang dilakukan oleh orang lain, anda tidak akan sukar untuk disaingi.” Jadi fikirkan dengan teliti tentang perkara itu sebelum anda bergerak ke hadapan.

11. Bina Rangkaian

Membina rangkaian anda bermula hari ini, dengan “membantu orang sebanyak yang anda boleh.” Altman berkata bahawa dengan melakukan ini, dalam tempoh masa yang panjang, adalah apa yang membawa kepada, “peluang kerjaya terbaik dan tiga daripada empat pelaburan terbaik saya.” Karma ialah hadiah jangka panjang yang terus memberi, dan Altman, “sentiasa terkejut betapa kerap sesuatu yang baik berlaku kepada saya kerana sesuatu yang saya lakukan untuk membantu seorang pengasas sepuluh tahun yang lalu.”

Rangkaian akan mempunyai daya tarikan, menurut pengalaman Altman. Dia berkata saiz rangkaian orang yang benar-benar berbakat yang anda kenali sering menjadi kayu ukur untuk apa yang boleh anda capai,” dan dia menemui orang berbakat itu dengan bertanya kepada dirinya sendiri, “adakah orang ini mempunyai kesan positif?” setiap kali dia berjumpa dengan orang baru.

12. Anda Menjadi Kaya Dengan Memiliki Sesuatu Kebendaan

“Hampir tiada seorang pun dalam sejarah senarai Forbes yang sampai ke tahap billionaire dengan gaji,” kata Altman. “Anda benar-benar kaya dengan memiliki barang yang nilainya meningkat dengan cepat.” Lupakan gaji bulanan atau bonus komisyen, semuanya mengenai saham dan pilihan saham. Miliki lebih banyak untuk mengumpul lebih banyak kekayaan semasa anda membina aset anda.

Altman mahu anda memiliki, “sebuah perniagaan, hartanah, sumber asli, harta intelek, atau perkara lain yang serupa.” Entah bagaimana, “anda perlu memiliki ekuiti dalam sesuatu, bukannya hanya menjual masa anda dengan gaji bekerja.” Walaupun anda benar-benar harus membeli masa orang lain, masa anda sendiri bukan untuk dijual.

13. Didorong Secara Dalaman (Diri sendiri)

Pengalaman terakhir Altman adalah perbezaan mereka yang didorong secara dalaman dan luaran, yang katanya merupakan ciri utama orang paling berjaya yang dikenalinya. Rakan-rakannya yang didorong secara dalaman, “lakukan apa yang mereka lakukan untuk menarik perhatian diri mereka dan kerana mereka merasa terdorong untuk membuat sesuatu di dunia.”

Kelulusan siapa yang anda cuba menangi? Menjawab soalan ini penting untuk masa depan anda, kerana, “sukar untuk berjaya secara tanpa hala tuju dalam apa-apa yang anda tidak taksub (minat).” Jadilah pentaksub, bersikap ekstrem, dan lakukan, “kerja cemerlang dalam bidang yang penting kepada anda.” Ia benar-benar semudah itu.

 

Jodie Cook

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img