spot_img
spot_img

5 benda yang rakyat Malaysia nikmati percuma

spot_img

Sama ada ia berkaitan dengan pengangkutan, politik atau benda lain, rakyat Malaysia biasanya boleh mendapat maklumat yang baik tentang apa-apa perkara yang berlaku di seluruh negara.

Dikatakan, masih banyak perkara yang berlaku di luar lingkungan mereka yang mungkin terlepas pandang oleh rakyat Malaysia. Salah satu daripadanya ialah barangan dan perkhidmatan percuma yang dinikmati oleh rakyat negara ini, ataupun hampir percuma.

Dengan peningkatan kos sara hidup, mungkin ramai yang tidak menyedari manfaat yang mereka terbiasa terima setiap hari, akan semua produk dan perkhidmatan yang boleh diperoleh secara percuma atau pada kos yang minimum.

- Advertisement -

Berikut adalah beberapa perkara ini:

Pendidikan percuma

Persekolahan biasanya percuma di banyak negara di rantau ini, termasuk Indonesia, Singapura dan Thailand. Jadi, rakyat Malaysia yang mempunyai akses kepada pendidikan rendah dan menengah percuma di sekolah awam, dan pendidikan tinggi bersubsidi di universiti awam bukanlah sesuatu yang luar biasa.

- Advertisement -

Walaupun begitu, kerajaan telah melakukan banyak usaha selama ini untuk memastikan anak-anak (dan ibu bapa mereka) mendapat manfaat daripada lebih banyak inisiatif percuma.

Sebagai contoh, mulai tahun ini, setiap pelajar tanpa mengira pendapatan ibu bapa mereka diberi RM150 di bawah skim Bantuan Awal Persekolahan.

Selain itu, buku teks fizikal, yang telah pun percuma dari 2008, telah digantikan dengan e-buku teks yang boleh dimuat turun. Ini jauh berbeza daripada kes di Singapura, di mana harga telah meningkat sehingga 7 peratus.

Secara kebetulan, Kementerian Pendidikan juga menjalankan Program Makanan Tambahan (RMT) yang bertujuan menyediakan makanan harian percuma kepada pelajar daripada isi rumah berpendapatan rendah. Ya, pelaksanaan RMT telah mendapat kritikan, terutamanya kerana peruntukan kerajaan yang dilaporkan tidak mencukupi. Namun begitu, peningkatan dana telah dijanjikan.

Penjagaan kesihatan awam

Penjagaan kesihatan di Malaysia tidak percuma. Tetapi pada kadar yang sangat rendah iaitu RM1 dan RM5 masing-masing untuk rawatan pesakit luar dan pakar, ia tidak boleh diketepikan.

Memang, terdapat isu lapuk yang berkaitan dengan masa menunggu yang lama, kebajikan pekerja penjagaan kesihatan dan kemudahan usang. Namun begitu, tidak dapat dinafikan bahawa Malaysia adalah antara tempat paling berpatutan di rantau ini untuk mendapatkan rawatan perubatan yang baik.

Tambahan lagi, adakah anda tahu bahawa rawatan asas untuk penyakit berjangkit seperti denggi dan batuk kering adalah percuma?

Ya, itu tidak termasuk kos tambahan untuk perundingan, ujian darah dan imbasan. Walau bagaimanapun, walaupun dengan semua itu diambil kira, caj hanya mencecah beberapa ratus ringgit. Itu adalah sebahagian kecil daripada bayaran yang terlalu tinggi yang perlu pesakit batuk bayar di kemudahan penjagaan kesihatan swasta.

Pengangkutan awam

Rasa seperti ingin melewati ceruk Lembah Klang untuk sepenuhnya ? Nah, naiki perkhidmatan bas percuma Go KL City, yang menghubungkan kawasan perumahan luar Kuala Lumpur ke pusat bandar.

Terdapat juga Bas Smart Selangor, yang meliputi 43 laluan. Walau bagaimanapun, ambil perhatian bahawa walaupun perkhidmatan itu percuma untuk warganegara, warga asing perlu membayar 90 sen.

Jika anda berada di Johor pula, semak perkhidmatan Bas Muafakat yang meliputi 70 laluan di seluruh negeri, percuma.

Ada merancang untuk melawat Pulau Pinang? Central Area Transit (Bas CAT), yang mengelilingi kawasan pusat George Town dan tempat pelancongan lain, tidak memerlukan anda membayar sesen pun.

Keretapi ? Pelajar sekolah dan orang kelainan upaya (OKU) boleh menaiki Keretapi Tanah Melayu (KTMB) secara percuma.

Perkhidmatan ini disediakan untuk pelajar Darjah 1 hingga Tingkatan 6, dan OKU yang menaiki Sektor Ulang-alik KTM Timuran Gemas-Tumpat-Gemas, KTM Komuter Lembah Klang dan KTM Komuter Sektor Utara.

Jika anda sekadar melawat Pulau Pinang dan ingin melancong ke pulau itu, perkhidmatan feri dari tanah besar juga percuma sehingga Jun 2023.

Bekalan air

Tahukah anda bahawa bekalan air adalah percuma (atau hampir percuma) untuk penduduk di beberapa negeri di Malaysia?

Selangor pada mulanya menyediakan air percuma kepada semua isi rumah di negeri ini pada 2008. Bagaimanapun, langkah ini telah disusun semula sebagai subsidi bersasar.

Namun, isi rumah yang berpendapatan bulanan di bawah RM5,000 layak mendapat bekalan air percuma sehingga 20 meter padu.

Orang yang tinggal di pangsapuri kos rendah, sementara itu, akan terus menerima bekalan percuma sehingga Disember 2024.

Negeri seperti Johor dan Pulau Pinang juga menawarkan rebat air atau subsidi kepada isi rumah yang berpendapatan dalam kumpulan pendapatan tertentu.

Ini juga serupa di Kedah dan Perak, manakala di Sarawak, setiap isi rumah menikmati air percuma untuk RM5 pertama bil air domestik bulanan mereka.

Hadiah percuma (free gift) pilihanraya

Pilihan raya umum ke-15 (PRU15) adalah bersejarah kerana pelbagai sebab; daripada peratusan keluar mengundi tertinggi dalam sejarah Malaysia, kepada pengundi berusia 18, 19 dan 20 tahun keluar membuang undi buat kali pertama.

Tetapi PRU15 juga menyaksikan banyak perniagaan memberikan hadiah percuma, diskaun atau baucar untuk menggalakkan rakyat Malaysia keluar mengundi.

Untuk menuntut faedah ini, pengundi hanya perlu menunjukkan dakwat kekal yang ditanda pada jari telunjuk mereka. Beberapa jenama terkenal yang menggalakkan pengundian dengan bantuan tawaran ialah Nando’s, Taco Bell, A&W, TGI Fridays, Burger King, McDonald’s, Tealive, Ikea, Golden Screen Cinemas (GSC) dan Resorts World Genting.

Peminat kecergasan yang mengundi juga berhak mendapat senaman percuma di gim Fitness First, Celebrity Fitness dan Chi Fitness.

Jadi mengapa ini penting sedangkan pilihan raya telah pun selesai ? Jangan lupa, masih terdapat enam pilihan raya negeri akan datang. Mungkin rakyat Malaysia akan dapat mengharapkan diskaun dan hadiah percuma lagi.

 

Sumber : Natasha Joibi (Yahoo Malaysia)

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img