spot_img
spot_img

DAP mahu mengekalkan setiap kerusi yang dimenanginya

spot_img

KUALA LUMPUR, 22 Mac — Setiausaha Agung DAP Anthony Loke berkata pihaknya memahami pragmatisme dalam politik dan menerima hakikat bahawa ia mesti bekerjasama dengan parti politik yang pernah menjadi lawan mereka.

Beliau berkata kerajaan perpaduan mesti meneruskan perjuangannya dan DAP telah memutuskan untuk menjadi sebahagian daripada kerajaan, bermakna ia perlu bekerjasama dengan Barisan Nasional dan Gabungan Parti Sawarak (GPS).

“Keputusan telah dibuat, jadi mari kita teruskan ke hadapan. Teruskan, sehingga seluruh parti mengatakan kita mahu membalikkan keputusan itu.

- Advertisement -

“Sebagai setiausaha agung parti, saya seperti seorang CEO (ketua pegawai eksekutif) sebuah syarikat — keputusan telah dibuat hala tuju telah ditetapkan — jadi saya pastikan hala tuju ini bergerak dan berfungsi, menghasilkan keputusan, saya seorang yang mengikut hierarki.

“Saya seorang yang sangat demokratik. Jika mana-mana pemimpin mengatakan mereka menentang keputusan itu suatu hari nanti, bawa ke Kongres dan jika Kongres mengundi untuk membatalkan keputusan itu, saya akan mematuhinya,” kata Loke.

Ketika ditanya mengenai pilihan raya negeri akan datang dan sama ada DAP bersedia kehilangan beberapa kerusinya, Ahli Parlimen Seremban itu berkata parti itu perlu berhati-hati, tetapi tidak seharusnya bersikap pesimis.

- Advertisement -

“Seorang pesimis adalah seorang yang kalah. Saya seorang yang optimis. Pada masa lalu anda bertanya ‘berapa banyak kerusi yang saya jangka akan kalah’, saya berkata saya akan mempertahankan setiap kerusi, kerana semua orang harus bertanding di pilihan raya dengan mentaliti menang.

“Jika anda masuk dengan mentaliti kalah maka anda sudah kalah,” katanya.

DAP realistik, katanya, dan mereka tahu kekuatannya adalah di Pulau Pinang, Selangor dan Negeri Sembilan, di mana ia mempunyai kedudukan yang lebih kukuh berbanding Kedah, Kelantan dan Terengganu di mana kehadirannya sangat minima.

“Jadi, kami pasti akan memberi tumpuan kepada kekuatan kami dan akan menyampaikan kepada rakan kongsi kami (dalam gabungan Pakatan Harapan) untuk memastikan sekurang-kurangnya kekuatan semasa dikekalkan.

“Walaupun kita tidak dapat meningkatkan kekuatan sekurang-kurangnya kita mesti mengekalkan kekuatan semasa,” katanya.

Bagi DAP, Loke berkata penunjuk prestasi utamanya adalah sangat mudah: mengekalkan kerusi yang mereka menangi sebelum ini.

“Ada beberapa kerusi yang sukar, tetapi DAP mahu mengekalkan setiap kerusi.

“Ya, DAP telah kehilangan dua kerusi (dalam pilihan raya umum ke-15) – satu Sabah dan satu Sarawak – tetapi di Semenanjung kami mengekalkan setiap kerusi, dan itu adalah pencapaian besar bagi saya,” katanya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img