spot_img
spot_img

Tidur kunci kesihatan manusia yang utama

spot_img

TAHUKAH anda tidur mengambil antara satu pertiga setengah daripada keseluruhan jangka hayat manusia? Apabila bercakap tentang ketenteraman mental, tiada apa di dunia ini dapat menandingi tidur. Kita semua menghargai tidur malam yang nyenyak selepas hari yang panjang dan meletihkan.

Tidur adalah komponen penting dalam kehidupan manusia kerana ia adalah proses biologi yang kompleks yang membolehkan kita memproses maklumat baharu, mengekalkan kesihatan kita dan menambah tenaga kita.

Secara ringkasnya, tidur berfungsi sebagai cas semula harian bagi manusia. Oleh itu, tidur adalah penting untuk kesihatan fizikal dan mental.

- Advertisement -

Kekurangan rehat dan tidur boleh meningkatkan risiko kesihatan, memberikan keburukan, termasuk obesiti, diabetes dan penyakit kardiovaskular. Malah, tabiat tidur yang buruk juga boleh menyebabkan penurunan imuniti, yang membolehkan peningkatan peluang penyakit dan jangkitan.

Institut Kesihatan Nasional menyatakan bahawa “Tidur memberi perkhidmatan kepada semua aspek badan kita dalam satu atau lain cara: molekul, keseimbangan tenaga, serta fungsi intelektual, kewaspadaan, dan mood.”

Ternyata tidur memainkan peranan penting dalam mengekalkan kesihatan kita. Ringkasnya, anda tidak boleh mengabaikan isu ini. Oleh itu, tabiat tidur yang baik diperlukan oleh setiap manusia

- Advertisement -

Berikut adalah beberapa petua dan tabiat tidur yang baik yang boleh meningkatkan kesihatan tidur anda:

Kekalkan jadual tidur

Anda boleh meningkatkan kualiti tidur anda dengan mengekalkan waktu tidur yang tetap dan jika boleh tidur leboh awal. Jadualkan diri anda dengan tidur dan bangun pada waktu yang sama setiap hari, termasuk hujung minggu.

Jika anda mendapat rehat yang cukup, anda tidak sepatutnya memerlukan penggera untuk bangun. Jika anda memerlukan jam penggera, waktu tidur anda mungkin perlu dilaraskan. Selain itu, waktu tidur tidak boleh melebihi lapan jam. Orang dewasa yang sihat dinasihatkan supaya tidur sekurang-kurangnya tujuh jam setiap malam. Objektifnya adalah untuk mengekalkan konsistensi.

Memperbaiki persekitaran tidur

Otak anda sepatutnya menerima isyarat kuat bahawa sudah tiba masanya untuk berehat dan melepaskan tekanan hari itu daripada rutin tidur yang santai. Keupayaan anda untuk tidur dengan nyenyak kadangkala boleh dipengaruhi oleh persekitaran anda walaupun perubahan itu kecil.

Perkara utama adalah untuk mengekalkan bilik anda dalam suhu yang selesa, gelap, tenang dan santai. Pendedahan cahaya pada waktu malam boleh menyebabkan tidur lebih sukar.

Elakkan daripada menggunakan skrin pemancar cahaya untuk tempoh masa yang lama sebelum tidur. Jadi, matikan semua peranti elektronik, seperti TV, komputer dan telefon pintar sejam sebelum waktu tidur.

Tetapkan suhu yang betul kerana ia juga memainkan peranan penting. Kebanyakan orang tidur paling baik di dalam bilik yang sedikit sejuk dengan pengudaraan yang mencukupi, antara 18°C hingga 24°C. Bilik tidur yang panas atau sejuk boleh mengganggu tidur yang berkualiti.

Bersenam pada siang hari

Lakukan beberapa aktiviti fizikal seperti senaman ringan. Aktif pada waktu siang boleh memudahkan anda tidur pada waktu malam. Senaman yang kerap juga mengurangkan simptom insomnia dan apnea tidur dan meningkatkan jumlah masa yang dihabiskan dalam tahap pemulihan tidur yang mendalam.

Jika anda bersenam pada waktu pagi atau petang, ini tidak akan menjadi masalah, tetapi bersenam terlalu dekat dengan waktu tidur boleh mengganggu tidur anda. Cuba selesaikan senaman sederhana hingga bertenaga sekurang-kurangnya tiga jam sebelum tidur. Gerakkan senaman anda lebih awal jika anda masih menghadapi masalah untuk tidur.

Waktu petang boleh digunakan untuk menggalakkan tidur dengan melibatkan diri dalam aktiviti yang menenangkan dan berimpak rendah seperti yoga atau regangan lembut.

Bijak tentang apa yang anda makan dan minum

Elakkan makan besar, kafein, dan alkohol sebelum tidur.

Ia adalah corak pemakanan keseluruhan anda dan bukannya makanan tertentu yang boleh membuat perbezaan terbesar kepada kualiti tidur anda, serta kesihatan keseluruhan anda. Tabiat makan siang hari anda memainkan peranan dalam kualiti tidur, terutamanya pada jam sebelum tidur.

Jangan tidur dalam keadaan lapar atau kenyang. Khususnya, elakkan makan berat atau besar dalam masa beberapa jam sebelum tidur. Nikotin, kafein, dan alkohol patut diberi perhatian juga. Kesan rangsangan nikotin dan kafein mengambil masa berjam-jam untuk hilang dan boleh mengganggu tidur.

Susun atur tidur anda

Menjejaki masa tidur dan bangun akan membolehkan anda menganalisisnya dan membuat perubahan untuk masa tidur yang berkualiti. Jejaki berapa lama anda menjangkakan masa yang anda perlukan untuk tidur atau berapa kerap anda bangun pada waktu malam.

Anda mungkin mendapat semua maklumat tersebut jika anda menggunakan jam tangan pintar, kerana pada masa kini kebanyakan jam itu mempunyai ciri-ciri penjejak tidur dan analisis. Sebaik sahaja anda mempunyai gambaran umum tentang berapa jam tidur yang anda terima setiap malam, anda boleh melaraskan waktu tidur anda dengan sewajarnya. Walau bagaimanapun, jika anda tidak mempunyai gajet itu, anda juga boleh menggunakan kaedah lama untuk menulisnya dalam buku nota.

 

Artikel ini di bawa oleh Doc24.my 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img