spot_img
spot_img

1 daripada 7 rakyat Malaysia menghidap masalah buah pinggang serius

spot_img

NILAI, 11 Mac — Jumlah pesakit yang menghidap Penyakit Tidak Berjangkit (NCD – Noncommunicable diseases) dan Penyakit Buah Pinggang Kronik (CKD – Chronic kidney disease) kini amat membimbangkan dengan lebih 9,000 pesakit dikenal pasti perlu menjalani rawatan dialisis setiap tahun.

Menteri Kesihatan Dr Zaliha Mustafa berkata statistik kajian tempatan juga mendapati satu daripada tujuh rakyat Malaysia menghidap CKD, menunjukkan ia perlu dipandang serius.

Jadi menurut Dr Zaliha, kerajaan ingin memberi tumpuan kepada pencegahan CKD di bawah Agenda Kesihatan Kebangsaan.

- Advertisement -

“Hari Buah Pinggang Sedunia mengingatkan kita untuk mengukuhkan lagi komitmen kerajaan terhadap program pencegahan penyakit buah pinggang kronik,” katanya ketika merasmikan Hari Buah Pinggang Sedunia 2023 peringkat kebangsaan di sini hari ini.

Beliau berkata Tinjauan Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan 2019 mendapati 1.7 juta individu di negara ini menghidap tiga NCD utama iaitu kencing manis, darah tinggi dan kolesterol tinggi, manakala 3.4 juta lagi mengalami gabungan mana-mana dua NCD.

Di samping menangani kebimbangan kesihatan yang semakin meningkat, Dr Zaliha berkata Kementerian Kesihatan (KKM) juga komited untuk menghasilkan Kertas Putih Kesihatan (HWP) bagi merealisasikan aspirasi dan pembaharuan agenda kesihatan.

- Advertisement -

Beliau menjelaskan bahawa perhatian utama KKM adalah untuk mengubah penjagaan pesakit kepada penjagaan kesihatan dengan memperluaskan promosi pencegahan penyakit sebagai sebahagian daripada fokus baharu pengurusan NCD.

Justeru, beliau meminta orang ramai mengamalkan gaya hidup sihat dan melakukan pemeriksaan berkala bagi memastikan kesihatan sentiasa berada pada tahap optimum selain mendapatkan rawatan segera bagi mereka yang sakit.

Sementara itu, beliau berkata bahawa Hari Buah Pinggang Sedunia tahun ini, dengan tema “Kesihatan Buah Pinggang untuk Semua — Bersedia untuk perkara yang tidak dijangka, menyokong golongan yang terdedah.”, dipilih kerana kesan ketara bencana alam atau pandemik global pasti menjejaskan fungsi dan kehidupan. keadaan masyarakat secara keseluruhan.

“Dianggarkan lebih 850 juta orang di seluruh dunia menghidap penyakit buah pinggang. Mereka adalah kumpulan yang terdedah dan pastinya akan terjejas terutamanya dalam mendapatkan akses kepada perkhidmatan dan penjagaan perubatan,” katanya.

 

Sumber : Bernama

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img