spot_img
spot_img

Hannah Yeoh mahu laporan pemain hoki dikatakan ‘racist’

spot_img

PUTRAJAYA, 31 Jan — Kementerian Belia dan Sukan (KBS) sudah meminta Majlis Sukan Negara (MSN) menyiasat seorang pemain hoki wanita negara yang didakwa membuat kenyataan berbaur perkauman di media sosial baru-baru ini.

Menteri Hannah Yeoh juga menggesa MSN mendapatkan bantuan daripada Konfederasi Hoki Malaysia (MHC) untuk menyiasat perkara itu.

“Sebaik sahaja saya mendapat laporan daripada MSN, (baru) kita akan putuskan. Jadi hari ini MSN akan berbincang dengan MHC, saya juga sudah maklumkan kepada Datuk Seri Subahan Kamal (presiden MHC),” katanya pada sidang media sempena sesi dewan bandar industri sukan di Menara KBS di sini, hari ini.

- Advertisement -

Seorang pemegang akaun Instagram menggunakan pemegang @niezhanis, dipercayai pemain hoki pasukan wanita negara, didakwa tweet komen berbaur perkauman di sosial media berkaitan konsert penyanyi dan komposer terkenal India yang diadakan baru-baru ini di Kuala Lumpur.

Penonton AR Rahman tersinggung akibat tweet bau badan

Selepas menyedari komennya telah menjadi viral dan mencetuskan kemarahan netizen, telah membuat permohonan maaf di Instagram Storynya hari ini.

- Advertisement -

“Saya Hanis Nadiah Onn, pemain hoki negara, dengan rasa rendah diri dan tanggungjawab ingin memohon maaf kerana sengaja menghantar komen pada 28 Jan,” katanya dalam catatan itu.

Dia berkata dia menyedari bahawa komen itu telah menyebabkan banyak pihak terjejas, sambil menambah bahawa dia telah memadam komen itu.

“Sepanjang 10 tahun penglibatan dalam sukan hoki, saya dikelilingi rakan-rakan berbilang kaum yang sentiasa berjuang untuk Malaysia.

“Saya kesal dengan kecuaian saya dan sekali lagi saya memohon maaf kepada mereka yang terjejas,” kata pemain berusia 26 tahun itu yang membantu Malaysia memenangi pingat emas pada Sukan SEA 2015 dan 2017.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img