spot_img
spot_img

Tanah negeri yang tidak dibangunkan akan dikembalikan semula

spot_img

KUCHING, 20 Jan — Jabatan Persekutuan perlu memberikan laporan dalam masa tiga bulan sahaja untuk mengesahkan sama ada mereka mempunyai rancangan untuk membangunkan tanah-tanah negeri yang dipajakkan kepada mereka untuk projek awam dan mesti menyerahkannya jika tidak, kata Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini.

Beliau berkata adalah tidak wajar bagi jabatan peringkat persekutuan untuk mengekalkan pemilikan tanah negeri sekiranya mereka tidak mempunyai sebarang perancangan untuk membina projek awam seperti sekolah, hospital dan klinik.

“Sekiranya benar tiada sekolah akan dibina atau dana tidak diperuntukkan, maka tanah itu hendaklah dikembalikan kepada negeri-negeri, berdasarkan harga asal semasa tanah itu dipajakkan,” katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan Perjanjian Malaysia 1963. MA63) di sini.

- Advertisement -

Beliau berkata Kementerian Kewangan akan memutuskan harga tanah itu, tetapi berkata ia tidak wajar untuk mencari harga pasaran semasa.

Anwar berkata Perdana Menteri Sarawak Tan Sri Abang Johari Openg konsisten mahukan tanah negeri yang tidak dibangunkan oleh kerajaan persekutuan dipulangkan semula

- Advertisement -

Beliau berkata sejak 1970-an, kerajaan pusat melalui Jabatan Pendidikan dan Kesihatan telah mengambil tanah negeri untuk membina sekolah, klinik dan hospital.

“Tetapi nampaknya tanah-tanah ini belum dibangunkan atau mungkin tidak sesuai untuk membina sekolah atau klinik atau tidak mempunyai peruntukan,” katanya.

Beliau berkata kes seumpama itu bukan sahaja berlaku di Sarawak dan Sabah, tetapi juga di Semenanjung Malaysia, seperti kawasan parlimen beliau dahulu di Permatang Pauh, Port Dickson dan kini Tambun.

Perdana menteri berkata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Fadillah Yusof, yang juga pengerusi jawatankuasa teknikal MA63, akan memanggil mesyuarat dalam isu tanah itu.

Beliau berkata Fadillah akan melaporkan kepadanya serta Abang Johari dan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Panglima Hajiji Noor mengenai perkara itu.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img