spot_img
spot_img

TMJ larang politik di masjid dan surau Johor

spot_img

JOHOR BARU, 17 Jan — Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim melarang semua surau dan masjid negeri daripada digunakan untuk menyebarkan dakyah dan wacana politik, kata Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama Islam Johor Mohd Fared Mohd Khalid.

Beliau berkata arahan Tunku Ismail yang juga Pengerusi Majlis Agama Islam Johor (MAINJ) itu mengikut Seksyen 96 Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Johor) 2003.

“Saya ingin menegaskan bahawa sebarang penganjuran program politik di masjid tidak boleh dilaksanakan sama sekali. Tindakan akan diambil terhadap mana-mana pihak yang berkompromi dan membenarkan program politik dijalankan.

- Advertisement -

“Selain itu, sebarang aktiviti berbentuk ceramah agama, usrah (perbincangan berkumpulan), perkongsian ilmu agama atau lain-lain perlu terlebih dahulu mendapat kebenaran dan kelulusan daripada Jabatan Agama Islam Johor (JAINJ).

“Semua penceramah yang menyampaikan syarahan dan berkongsi ilmu agama juga perlu mendapat pengiktirafan dan pengiktirafan rasmi oleh MAINJ,” kata Mohd Fared kepada pemberita selepas mesyuarat khas majlis itu di Bukit Timbalan di sini hari ini.

Mohd Fared juga menyatakan bahawa kelulusan majlis itu penting, dan larangan ceramah politik di masjid mesti diambil serius.

- Advertisement -

Beliau berkata garis panduan berhubung larangan itu akan diletakkan di semua 850 masjid dan 2,000 surau di seluruh Johor secepat mungkin.

Mohd Fared berkata MAINJ juga akan bertemu dengan semua pengerusi masjid dan surau, ADUN dan pemimpin setiap parti politik di negeri ini dalam usaha menjelaskan larangan tersebut.

“Selain tempat ibadat, masjid juga berfungsi sebagai tempat pembangunan dakwah (aktiviti dakwah) dan penyebaran ilmu (Islam) melalui program oleh penceramah bertauliah.

“Masjid juga menjadi tempat berkumpul umat Islam untuk mengadakan upacara keagamaan, pertemuan dan aktiviti berkaitan perpaduan masyarakat.

“Bagaimanapun, masjid dan surau kini disalahgunakan segelintir pihak yang tidak sensitif apabila program keagamaan berbaur unsur politik sehingga menimbulkan salah faham dan perpecahan dalam kalangan umat Islam,” kata ADUN Semerah itu.

Mohd Fared juga berkata terdapat pihak yang berselindung di sebalik program keagamaan dengan menggunakan pentas ceramah dan kuliah di masjid untuk memperkenalkan unsur fitnah yang bertujuan menyebarkan fahaman politik tertentu.

Beliau kemudian menjelaskan larangan dan larangan itu bukan sesuatu yang luar biasa, sebagaimana Sultan Ibrahim Sultan Iskandar pada tahun-tahun sebelumnya menitahkan agar kesucian dan maruah mana-mana masjid dan surau di negeri ini dijaga.

Pada 2019, Sultan Ibrahim menitahkan MAIJ bertindak terhadap pegawai masjid yang menyediakan platform kepada ahli politik menjalankan aktiviti di masjid kerana walaupun beberapa peringatan, terdapat kecenderungan untuk perkara tersebut.

Beliau menjelaskan bahawa masjid di Johor adalah zon bebas ideologi politik, kerana masjid adalah untuk rakyat memperoleh keamanan dan ketenteraman apabila mereka mendekatkan diri kepada Allah.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img