spot_img
spot_img

Potensi jutaan ringgit perniagaan patuh syariah dan produk muslim

spot_img

BANDUNG, Indonesia – Sejak beberapa minggu lalu, Artikel Hijab Evermos telah menjadi salah satu topik yang paling banyak dibincangkan dalam kalangan pengguna Twitter di Indonesia. Aktiviti tersebut menunjukkan potensi ekonomi negara itu yang sangat besar dalam industri tudung.

Artikel berasaskan penyelidikan yang dikeluarkan oleh Forum Ekonomi Dunia (WEF) menunjukkan bahawa jumlah transaksi tudung di Indonesia mencecah 1.02 bilion helai setahun, bersamaan lebih daripada $6.09 bilion. Bagaimanapun, hanya 25% daripada produk yang dijual di negara itu adalah daripada industri buatan tempatan; yang bermaksud terdapat banyak potensi ekonomi yang masih belum dioptimumkan.

Data demografi Kementerian Dalam Negeri Indonesia menunjukkan bahawa 86.9% daripada sekitar 273 juta penduduk Indonesia adalah beragama Islam. Raymond Chin, Ketua Pegawai Eksekutif & Pengasas Ternakuang, menegaskan dalam saluran YouTubenya yang mengetengahkan artikel itu, “Pasaran syariah merupakan ‘gergasi yang sedang tidur’. Ia menjanjikan potensi yang sangat besar, tetapi hanya sedikit yang telah diterokai, apatah lagi dioptimumkan oleh usahawan di Indonesia. ”

- Advertisement -

Evermos, pengarang artikel trending, adalah perdagangan sosial yang memfokuskan kepada produk halal dan mempunyai visi untuk memudahkan usahawan sambil mempromosikan pertumbuhan jenama tempatan dan PKS. Menggambarkan potensi besar untuk pembangunan ekonomi melalui sektor Perusahaan Kecil dan Sederhana, Evermos berharap untuk melihat lebih ramai orang menyokong produk tempatan, termasuk hijab.

Ghufron Mustaqim, Ketua Pegawai Eksekutif & Pengasas Bersama Evermos, berkata dalam satu temu bual, “Sumbangan perdagangan sosial kepada ekonomi Indonesia berjumlah $12 bilion. Evermos sebagai perdagangan sosial nombor satu di Indonesia hari ini bertujuan untuk terus meningkatkan sumbangan kami kepada ekonomi negara dan membantu jenama tempatan memasarkan produk halal mereka melalui rangkaian penjualan semula kami (ejen).”

Bagi memartabatkan lagi potensi industri tudung tempatan, Evermos dengan kerjasama penerbit filem terkenal Hanung Bramantyo baru sahaja melancarkan dokumentari. Filem pendek ini mengetengahkan kisah pengusaha industri hijab di Indonesia, daripada pemilik perniagaan, pereka fesyen, pemotong kain, tukang jahit, hinggalah kepada Menteri Pelancongan dan Ekonomi Kreatif Sandiaga Uno, yang berkongsi perspektifnya mengenai perkara ini dalam filem tersebut dengan tempoh kurang daripada 25 minit. Dokumentari ini boleh ditonton secara percuma di saluran YouTube Evermos atau melalui https://evermos.info/FilmHijabLokal .

- Advertisement -

Selain menonjolkan potensi industri tudung tempatan pada skala makro, Artikel Hijab Evermos juga menawarkan analisis yang lebih mendalam dari segi mikro. Proses penghasilan sehelai tudung mungkin nampak mudah, tetapi sebenarnya ia melalui beberapa peringkat yang teliti dan melibatkan banyak elemen masyarakat.

ZM Zaskia Mecca adalah antara jenama tudung tempatan dan pakaian Muslim, dan ia mempunyai jumlah jualan bulanan sekitar 70,000 helai pada harga purata $5.97 setiap produk. Mereka mengeluarkan barangan mereka di dalam negara menggunakan gabungan pembuatan awan dan fabrikasi konvensional.

Haykal Kamil, Ketua Pegawai Eksekutif ZM Zaskia Mecca, menjelaskan dalam satu temu bual, “Mula-mula kami akan membeli bahan daripada pengeluar, kemudian kami akan mencetak corak atau mewarnakan fabrik sebelum mengedarkannya ke pusat pengeluaran kami. Kami mengendalikan beberapa pusat pengeluaran dan kami juga mempunyai rakan jahit.”

Salah satu pusat pengeluaran yang bekerjasama dengan ZM Zaskia Mecca ialah syarikat pakaian yang ditubuhkan oleh Yus Ansari, Pemilik jenama Ansania. Yus mencipta sistem pengeluaran yang cekap kos dan berkesan dengan jumlah kadar keluaran sehingga 150,000 item pakaian sehari, dengan fleksibiliti untuk memenuhi perubahan permintaan pasaran serta keupayaan dan komitmen untuk mengekalkan kualiti.

Yus menyusun karya dalam proses penghasilan tudung kepada dua kumpulan: yang pertama untuk kerja intensiti tinggi tetapi mudah, dan yang kedua untuk kerja yang memerlukan kemahiran tinggi. Kerja-kerja mudah diwakilkan kepada komuniti tukang jahit konvensional, manakala kerja-kerja kompleks dilakukan di kilang. Sistem keseluruhan boleh diakses dan digunakan secara bersama oleh syarikat lain dari jauh, seperti juga ZM Zaskia Mecca dari pejabatnya yang terletak 150 km dari syarikat Yus. Sistem ini dikenali sebagai pembuatan awan.

Mengulas lanjut mengenai sistem pengeluaran yang diciptanya, Yus berkata, “Kami menubuhkan gudang di kawasan luar bandar, dan kemudian kami akan menggaji kerja-kerja itu kepada beribu-ribu masyarakat setempat.” Dari sini, produk separuh siap akan disiapkan di kilang, dan kemudian diedarkan kepada syarikat pemasaran. Di bawah sistem ini, setiap $2.39 yang diperolehi daripada setiap satu produk boleh memberi kesan kepada masyarakat kampung.

Memetik data dalam artikel WEF, perbelanjaan untuk fesyen sederhana atau fesyen Islam seperti tudung telah berkembang sebanyak 5.7% pada 2021, daripada $279 bilion kepada $295 bilion. Tahun ini, dianggarkan meningkat sebanyak 6% kepada $313 bilion.

Menjawab data itu, Sandiaga Uno berkata, “Unjuran ini mengesahkan saiz pasaran hijab dunia. Kita perlu mengoptimumkan potensi ini untuk mewujudkan peluang pekerjaan dan perniagaan.”

Potensi besar tersebut datang dari perniagaan fesyen Islam, yang merupakan salah satu daripada pelbagai jenis produk yang ditujukan kepada pasaran Islam. Masih banyak potensi untuk produk lain seperti pelancongan, kosmetik, makanan, kesihatan, dan peralatan ibadah.

Hartati, Penjual Semula Evermos yang berpangkalan di Bandung, berkongsi pengalamannya ketika mula menjual. “Pada hari pertama saya menyertai Evermos, saya belajar bagaimana untuk menyiarkan produk di platform. Keesokan harinya, saya mempraktikkan apa yang saya pelajari untuk mempromosikan sejadah travel. Alhamdulillah, Alhamdulillah, saya menjual 5 helai sejadah dalam satu hari.”

Sebagai perdagangan sosial yang juga dikenali sebagai platform penjualan semula, Evermos dibangunkan dengan slogan “keperluan harian untuk setiap Muslim”. Hari ini Evermos menawarkan lebih 100,000 barangan halal berkualiti yang dihasilkan oleh sekurang-kurangnya 1,000 jenama tempatan. Kesemua produk ini boleh diakses melalui aplikasi dan sedia untuk diletakkan pada skop pasaran yang lebih luas oleh ratusan ribu penjual semula untuk menjangkau pengguna di seluruh Indonesia.

Ghufron menegaskan, “Terdapat 9 juta orang di Indonesia yang masih belum mendapat pekerjaan. Jika kita boleh mempunyai lebih banyak produk yang dihasilkan dalam negara, akan ada lebih banyak pekerjaan dan peluang perniagaan yang boleh kita cipta.”

Tentang Evermos

Evermos ialah platform perdagangan sosial nombor 1 di Indonesia (berdasarkan penyelidikan oleh Populix dan Tech di Asia) untuk penjualan semula yang menjual pelbagai produk daripada PKS dan jenama tempatan kepada pengguna. Komited untuk menyokong Kerajaan untuk mewujudkan ekonomi inklusif, transformasi digital dan penciptaan pekerjaan, Evermos membuka jalan kepada semua elemen masyarakat di luar bandar yang ingin memperoleh pendapatan tambahan dengan menjadi penjual semula (seperti ejen) secara percuma hanya melalui satu permohonan sahaja.

Evermos menyediakan aplikasi sehenti yang menyediakan antara muka (interface) produk, katalog (kit jualan & pemasaran), halaman pembayaran digital dan logistik. Evermos juga membolehkan penjual semula memupuk pengetahuan dan kemahiran mereka dalam jualan dan pemasaran melalui latihan tetap dan berterusan daripada jurulatih profesional. Pada masa ini, Evermos telah memperkasakan lebih 500,000 penjual aktif di seluruh Indonesia dan bekerjasama dengan lebih 1000 rakan kongsi jenama yang 100% terdiri daripada penduduk tempatan.

Jika anda ingin menjadi usahawan di sektor barangan muslimin, syariah dan Halal, Jendela Biz menyediakan Tawaran Perniagaan Digital HALAL HUB

Hubungi untuk info lanjut dengan email ke support@jendela.biz atau whatsapp di talian 0124216051

Maklumat mengenai Tawaran Perniagaan Digital Halal Hub boleh di rujuk di sini : https://jendela.biz/tawaran/halalhub

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img