spot_img
spot_img

Google selesai kes dengan bayar lebih RM1 bilion pada negeri-negeri AS

spot_img

(15 Nov): Syarikat gergasi enjin carian internet, Google bersetuju untuk membayar sejumlah AS$391.5 juta kepada 40 buah negeri-negeri di AS untuk menyelesaikan siasatan ke atas amalan penjejakan lokasi yang kontroversi. Google berkata mereka telah membubarkan unit syarikat itu empat tahun lepas. Penyelesaian ini adalah pampasan terbesar untuk menyelesaikan kes bagi negeri-negeri bagi sejarah negara AS.

Google akan memperbaiki amalan penjejakan lokasi dan kawalan penggunanya mulai tahun depan sebagai sebahagian daripada perjanjian itu, menurut kenyataan yang dikeluarkan semalam, Isnin oleh Peguam Negara Oregon Ellen Rosenblum, yang mengetuai rundingan dengan rakan sejawatannya di Nebraska, Doug Peterson.

Dalam temu bual itu, Rosenblum mendakwa amalan Google sebagai “licik dan memperdaya” kerana syarikat itu secara rahsia telah merekodkan pergerakan pengguna dan memberikan data kepada pengiklan selama bertahun-tahun, walaupun selepas pengguna percaya mereka telah mematikan ciri penjejakan lokasi.

- Advertisement -

“Mereka tidak boleh menafikan apa yang mereka lakukan, yang sangat mengelirukan,” kata Rosenblum, sambil menambah: “Kita tidak boleh mempercayai Google, tetapi kita boleh meletakkan kawalan ke atas mereka yang akan menjadikannya lebih sukar bagi mereka untuk menjejaki orang. ”

Sejarah (pengesanan) lokasi telah menjadi topik yang sangat sensitif berikutan keputusan Mahkamah Agung AS yang membatalkan hak untuk pengguguran, di tengah-tengah kebimbangan bahawa pihak pendakwa boleh menggunakan data sedemikian untuk menjejaki pergerakan wanita bagi menguatkuasakan larangan negara. Google telah pun berkata ia akan memadamkan rekod lawatan pengguna ke lokasi sensitif secara automatik, termasuk klinik pengguguran, sebagai respons kepada kebimbangan itu.

Siasatan di pelbagai negeri itu dicetuskan sejak artikel Associated Press pada tahun 2018 yang melaporkan bahawa Google “merekod pergerakan anda walaupun anda secara jelas memberitahunya untuk tidak melakukannya”, menurut kenyataan berasingan oleh Peguam Negara Michigan Dana Nessel. Negeri tersebut memetik isu dengan dua tetapan akaun Google: Sejarah Lokasi dan Aktiviti Web & Apl.

- Advertisement -

Google berkata dasar berkenaan sudah lama tidak digunakan.

“Selaras dengan penambahbaikan yang kami lakukan dalam beberapa tahun kebelakangan ini, kami telah menyelesaikan penyiasatan ini yang berdasarkan dasar produk lapuk yang kami ubah tahun lalu,” kata jurucakap José Castañeda dalam satu kenyataan.

Google boleh menjejak lokasi pengguna dengan peranti mereka yang bersambung dengan GPS, menara sel dan isyarat Wi-Fi dan Bluetooth, kata Peguam Negara New Jersey Matt Platkin dalam satu kenyataan, sambil menambah bahawa ia boleh menggunakan isyarat tersebut untuk menjejak lokasi seseorang “kedua-duanya luar dan dalam bangunan”, katanya.

“Platform digital seperti Google tidak boleh menuntut untuk menyediakan kawalan privasi kepada pengguna, kemudian berbalik dan mengabaikan kawalan tersebut untuk mengumpul dan menjual data kepada pengiklan,” kata Platkin.

Arizona pada 2020 menyaman Google atas amalan tersebut dan awal tahun ini memperoleh penyelesaian AS$85 juta. Aduan itu menuduh Google melanggar Akta Penipuan Pengguna negeri dengan mengumpulkan data lokasi walaupun selepas pengguna menarik diri daripada sesuatu ciri.

Nessel berkata keperluan ketelusan perjanjian 40 negeri “akan memastikan bahawa Google bukan sahaja menyedarkan pengguna tentang cara data lokasi mereka digunakan, tetapi juga cara menukar tetapan akaun mereka jika mereka tidak mahu menggunakan tetapan akaun berkaitan lokasi, memadam data yang dikumpul dan menetapkan had pengekalan data”.

Secara berasingan, Meta Platforms Inc akan membayar AS$90 juta untuk menyelesaikan saman berhubung penggunaan sejarah (cookies) penyemak imbas dan butang “Suka” Facebook untuk menjejaki aktiviti pengguna. Penyelesaian itu mendapat kelulusan akhir daripada mahkamah persekutuan di California pada 10 Nov.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img