spot_img
spot_img

BN muktamad Ismail Sabri sebagai Perdana Menteri

spot_img

PETALING JAYA: Keputusan Barisan Nasional (BN) untuk mengekalkan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai perdana menteri selepas memenangi pilihan raya umum ke-15 (PRU15) dipuji sebagai keputusan bijak oleh ahli gabungan dan penganalisis politik.

Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican berkata tidak ada keraguan dalam kalangan parti komponen BN untuk memastikan Ismail Sabri terus kekal sebagai perdana menteri jika BN memenangi pilihan raya.

- Advertisement -

“Adalah hasrat presiden parti kita (Umno) untuk meneruskannya sebagai perdana menteri jika BN menang PRU15 dan membentuk kerajaan seterusnya. Kami telah bersetuju bahawa beliau adalah yang terbaik untuk memegang jawatan itu, berdasarkan kejayaannya membantu rakyat Malaysia semasa susah, terutamanya selepas wabak Covid-19,” katanya kepada theSun.

Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata, musuh BN memainkan keraguan berkenaan perkara siapa akan menjadi Perdana Menteri; seperti ada rundingan sulit dengan Anwar Ibrahim, yang merupakan satu agenda untuk menghasut rakyat dan tidak benar. UMNO dan akar umbi telah membuat ketetapan untuk meletakkan poster boy Ismail Sabri sebagai Perdana Menteri Malaysia.

UMNO yakin pendekatan Ismail Sabri mengurus negara semasa tempoh percubaan akan melonjakkan Malaysia ke tahap yang lebih tinggi, dengan langkah dan strategi berbeza disediakan untuk membantu golongan pekerja.

- Advertisement -

Reezal menambah, jika dilihat pada Bajet 2023, yang dibentangkan bulan lepas, subsidi telah meningkat kepada RM80 bilion, dan tema utamanya adalah untuk menyediakan kelegaan kepada rakyat dan membantu negara bangkit selepas melalui masa sukar semasa pandemik.

“Melalui Bajet 2023, bantuan kewangan telah ditambah dan diperuntukkan kepada mereka yang memerlukannya. Sebagai contoh, melalui Bantuan Keluarga Malaysia, keluarga yang mempunyai pendapatan gabungan kurang daripada RM2,500 dan mempunyai lima anak atau lebih akan menerima RM2,500 setiap isi rumah. e-Pemula, program kredit e-dompet, juga akan dinaikkan kepada RM200 tahun depan, daripada RM150.”

Reezal berkata Bajet 2023 adalah berdasarkan pemerhatian dan langkah Ismail Sabri untuk meringankan beban rakyat Malaysia dan memastikan rakyat akhirnya dapat menarik nafas lega selepas melalui dua tahun sukar.

Beliau berkata pendekatan Ismail Sabri terhadap Belanjawan adalah seimbang, dan pertumbuhan ekonomi akan terus menjadi keutamaan kerajaan.

“Bajet juga menggariskan beberapa bantuan untuk perusahaan kecil dan sederhana, yang saya percaya adalah sebahagian daripada strategi perdana menteri (penjaga) untuk merangsang ekonomi dan membantu perniagaan mikro berkembang selepas pandemik. Pengagihan hanya boleh dilakukan jika terdapat pertumbuhan.”

Penganalisi Politik dari Universiti Utara Malaysia Dr Kamarul Zaman Yusoff berkata Ismail Sabri telah melakukan tugas yang luar biasa, terutama dalam menerajui usaha untuk menarik negara keluar daripada wabak itu dan pada masa yang sama, memperkenalkan dan melaksanakan langkah baharu untuk merangsang ekonomi.

“Sepanjang berkhidmat sebagai perdana menteri, beliau telah menunjukkan kualiti yang baik sebagai pemimpin melalui “gaya kepimpinan perundingan” beliau untuk menampung kedua-dua pandangan kerajaan dan parti pembangkang. Beliau bukan sahaja diterima oleh pemimpin Umno dan BN, tetapi juga oleh Pembangkang.

“Ismail Sabri juga telah menjauhkan diri daripada skandal, sama ada dari segi moral atau dari perspektif integriti, yang telah membantu Umno dan BN untuk membersihkan imejnya dan mewujudkan tadbir urus yang baik.”

Kamarul menambah, perdana menteri mentadbir tanpa sebarang kepentingan peribadi.

Beliau juga berkata Ismail Sabri telah merancang beberapa rangsangan ekonomi melalui Bajet 2023 yang akan membantu pertumbuhan negara jangka panjang, dan oleh itu meneruskannya sebagai perdana menteri adalah penyelesaian terbaik untuk memastikan kestabilan ekonomi.

“Selepas PRU15, kuasa politik di negara kita perlu didamaikan untuk memberi tumpuan kepada pemulihan dan pembangunan. Ismail Sabri telah menunjukkan dalam 14 bulan sebagai perdana menteri bahawa beliau boleh melakukan perkara itu,” kata Kamarul.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img