spot_img
spot_img

UMNO tidak terkesan nama besar digugurkan

spot_img

Umno dilihat akan mampu bertahan dalam pilihan raya umum ke 15 walaupun terdapat keretakan, kata pemerhati politik.

Pemerhati berkata perbalahan dalaman Umno berikutan penamaan calon untuk pilihan raya umum 19 November tidak akan menyebabkan parti itu terlalu banyak kerosakan dalam pilihan raya ke 15 kali ini.

Perbalahan dalaman Umno berikutan penamaan calon untuk pilihan raya umum 19 November ini hanyalah masalah kecil dalaman, kata pemerhati.

- Advertisement -

Menurut laporan The Malaysian Insight, mereka berpendapat bahawa hanya terdapat tindak balas yang minimum daripada ahli akar umbi UMNO dan ia tidak akan menyebabkan parti itu terlalu banyak kerosakan dalam pilihan raya.

Pada malam Selasa kelmarin, Presiden Umno dan Pengerusi Barisan Nasional (BN) Ahmad Zahid Hamidi menggugurkan beberapa ahli parlimen veteran Umno sebagai calon pilihan raya.

Mereka termasuk Shahidan Kassim, Annuar Musa, Zahidi Zainul Abidin, Adham Baba, Halimah Mohamed Sadique dan Tajuddin Abdul Rahman.

- Advertisement -

Berikutan itu, terdapat kes pusat khidmat Umno/BN di kawasan pemimpin-pemimpin itu ditutup.

Terdapat juga kes Umno bahagian tempatan membantah calon “payung terjun” di kawasan mereka, menyebabkan kebimbangan akan terdapat sabotaj dalaman.

Dr Mazlan Ali dari Universiti Teknologi Malaysia berkata “reaksi marah” daripada ahli Umno hanya terhad kepada sebilangan kecil tempatan sahaja.

Beliau menyifatkan ia sebagai tindak balas berskala kecil kepada Zahid dan tidak akan memberi kesan kepada Umno secara keseluruhan.

“Ada kesannya, tetapi hanya di kawasan yang terjejas seperti di Arau atau Kangar, bukan keseluruhan Umno,” katanya.

“Tetapi betapa teruknya… itu bergantung kepada cara pemimpin tertinggi Umno mengendalikannya.

“Mereka akan tahu apa yang perlu dilakukan kerana Umno adalah parti lama. Tindakan balas dendam seperti ini adalah perkara biasa dan ini bukan kali pertama.”

Beliau berkata Zahid melakukan perkara yang betul dengan menggantikan ahli Parlimen yang tidak sehaluan dengan presiden.

Beliau berkata Umno masih boleh memenangi kerusi tempat penyandang diganti kerana ahli Umno tetap akan mengundi parti itu tanpa mengira calon.

“Jika penyandang yang diganti masuk pilihan raya sebagai calon bebas, mereka tidak akan menang. Menyertai pilihan raya dengan parti lain juga bukan jaminan untuk mereka menang kerana ahli atau penyokong Umno tidak akan mengundi calon; mereka mengundi parti,” katanya.

“Zahid melakukan perkara yang betul kerana dia mahu Umno kelihatan kukuh dan dipimpin oleh seorang.”

Prof Dr Awang Azman Awang Pawi pula berkata konflik dalaman Umno boleh diselesaikan sebelum hari penamaan calon.

Dia mencerminkan sentimen Mazlan bahawa konflik itu tidak seteruk yang dilihat.

“Semuanya akan baik-baik saja sebelum hari penamaan calon. Ahli parti yang tidak berpuas hati akan kembali kepada parti dan akan ada yang akan dipecat atau diambil tindakan,” katanya.

“Perkara ini tidaklah sebesar yang disangka. Bukan 100% ahli Umno tidak bersetuju dengan Zahid. Hanya 10% daripada mereka tidak berpuas hati dengan keputusan calon.

“Kesannya kecil kepada Umno. Ia seperti ribut dalam cawan teh.”

Dr Oh Ei Sun Institut Hal Ehwal Antarabangsa Singapura berkata perbalahan di kalangan pemimpin Umno tidak akan menimbulkan banyak masalah kepada parti itu kerana Umno masih dilihat sebagai benteng terakhir ketuanan Melayu.

Dr Oh Ei Sun dari Institut Hal Ehwal Antarabangsa Singapura, berkata perbalahan di kalangan pemimpin Umno tidak akan menyusahkan parti kerana Umno masih dilihat sebagai benteng terakhir ketuanan Melayu.

“Mereka yang tidak berpuas hati ini akan menjejaskan sedikit undi Umno, tetapi mungkin tidak cukup untuk mempengaruhi peluang kemenangannya dengan ketara,” katanya.

“Ini kerana pengiktirafan nama Umno, tanpa mengira calonnya, sebagai pembela ketuanan Melayu tidak dapat ditandingi, kecuali mungkin di negeri-negeri pantai timur yang ekstremisme agama, memainkan peranan yang lebih penting.”

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img