spot_img
spot_img

Arab Saudi sambut pesta Halloween

spot_img

Jeddah : Pelawat yang berpakaian ikut tema seperti hantu dan mengerikan diberikan masuk percuma ke Boulevard.

Perayaan Halloween yang merupakan budaya Barat, menyeramkan telah bermula di Riyadh tahun ini selepas Boulevard diubah menjadi pesta perayaan itu, yang berlangsung pada Khamis dan Jumaat.

- Advertisement -

Acara itu didedikasikan untuk mempamerkan pakaian yang menakutkan dan memperagakan reka bentuk kreatif rakyat Arab Saudi. Matlamatnya adalah untuk mewujudkan suasana yang penuh dengan keseronokan di mana setiap orang membawa watak cerita seram di sebalik kostum ngeri itu.

Seorang peserta, Abdulrahman, mempamerkan kostum makhluk mitologi Amerika Utara Wendigo. Legenda mengatakan bahawa makhluk itu adalah roh jahat yang merasuk manusia, menyeru perasaan tamak dan lapar, dan memakan manusia. Ini adalah kali pertama Abdulrahman menyambut Halloween di negara ini.

- Advertisement -

“Ia satu sambutan yang hebat, secara jujur, dan penuh keseronokan… Dari segi haram atau halal, saya tidak tahu mengenainya. Kami meraikannya hanya untuk keseronokan dan tidak ada yang lain. Kami tidak percaya apa-apa,” katanya kepada Arab News.

Walaupun Halloween tidak disambut di seluruh Negara Teluk sebelum ini, namun para hadirin pada acara itu menggambarkan perayaan itu sebagai satu bentuk hiburan yang tidak berbahaya.

Seorang pengunjung, Khaled Alharbi, berkata: “Tindakan berdasarkan niat. Saya di sini hanya untuk berseronok.”

Alharbi datang bersama keluarganya, dengan anggota berpakaian seperti doktor, jururawat dan pembunuh dengan penuh darah. Mereka mencipta latar belakang di sebalik pakaian mereka, tiba di Boulevard tepat pada masanya untuk pesta kostum terbesar di bandar itu. Alharbi membawa seorang ahli keluarga berusia dua tahun berpakaian sebagai ahli sihir, yang secara main-main melemparkan sihir gila kepada seluruh ahli keluarga.

Ini juga merupakan kali pertama keluarga itu meraikan Halloween.

Berdekatan keluarga itu, seorang ahli sihir lain duduk dengan rambut merah baldu dan topi perayaan, ditemani rakannya, berpakaian Catwoman. Duduk di kaki lima, melengkapkan kostum mereka dengan tatu sementara, kedua-duanya memberitahu Arab News tentang pengalaman mereka.

“Saya cuba mencipta gabungan perhiasan dan tatu celak. Saya fikir solekan ini memberi inspirasi kepada saya juga. Ini kali pertama saya menyambut Halloween. Tahun lepas saya terlepas tarikh itu, jadi saya tidak mahu terlepas kali ini,” kata pengunjung yang berpakaian seperti ahli sihir, Ameera.

Pasangan itu menambah bahawa acara itu adalah kesempatan yang baik untuk menyatakan kreativiti mereka dan meraikan bersama orang ramai rakyat Arab Saudi. Kedua-dua mereka bekerja di hospital dan mengatakan bahawa berpakaian adalah cara terbaik untuk menghilangkan tekanan dan berseronok.

“Saya menyokongnya. Terdapat tenaga dalam diri kita – kita perlu melepaskannya. Perayaan ini adalah tempat untuk menyalurkan tenaga ini. Jika ada seseorang yang benar-benar kreatif dan berbakat, yang mempunyai imaginasi yang jelas, mereka boleh melepaskannya pada hari ini. Contohnya, melalui lukisan atau solekan sinematik,” kata Ameera.

Seorang lagi peserta, Abdulaziz bin Khaled, memutuskan untuk menonjolkan kecintaannya terhadap filem Barat dan keganasan zombi, menggabungkan kedua-duanya ketika dia berpakaian seperti koboi reput yang membawa papan tanda yang berbunyi: “Berhati-hati Ini Zombi.”

Khaled berkata: “Itulah jenis filem kegemaran saya: Cowboys, perang Amerika, filem menakutkan dan Barat. Saya suka filem Denzel Washington ‘The Magnificent Seven.’

“Ini adalah acara kostum kedua yang mereka adakan di Boulevard. Ia benar-benar hebat dan semua lelaki dan wanita muda tampil dengan pakaian yang menakjubkan. Semua orang mencipta perkara menarik yang diilhamkan oleh filem dan seram, dan lain-lain. Ia sangat bagus sehingga kita dapat melihatnya semasa Di Perayaan Riyadh,” tambahnya.

Acara itu lengkap dengan pertunjukan bunga api, kesan bunyi yang dipertingkatkan dan hiasan yang menyeramkan. Acara serupa berlaku awal tahun ini di Boulevard Riyadh City dan Winter Wonderland pada 17 dan 18 Mac.

Arab Saudi kini melonggarkan sosialnya di bawah pemerintahan Putera Raja Mohammed Bin Salman kini. Baginda membenarkan konsert-konsert Barat dan mula mencorakkan negara berlandaskan ekonomi yang bukan berasaskan minyak dan gas semata-mata. Namun bagi dunia Islam, majoritinya melihat perkembangan ini dengan berhati-hati kerana Arab Saudi adalah tempat di mana letaknya Tanah Suci umat Islam iaitu Mekah dan Kota Madinah.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img