spot_img
spot_img

Pendigitalan sektor kesihatan – peluang buat usahawan

spot_img

Transformasi Digital dalam Penjagaan Kesihatan pada 2023: 7 Teknologi Utama Dalam Kesihatan Digital yang perlu usahawan di sektor ini kuasai jika ingin berkecimpung.

Sebagai perniagaan penjagaan kesihatan, anda mungkin tahu bahawa mengikuti transformasi digital dalam penjagaan kesihatan amat memberangsangkan.

Mengikut teknologi baru muncul yang patut di update dan membawa pasukan anda menyerap dalam perubahan selalunya merupakan perkara yang paling sukar.

- Advertisement -

Menyesuaikan diri dengan era digital memerlukan peralihan ke arah pemikiran yang fleksibel dan mengambil risiko yang telah dikira akan untung ruginya.

Ini bermakna untuk melupakan proses perniagaan yang lapuk dan mempercayai bahawa market disruptive atau kaedah cara menjalankan bisnes baru akan membuahkan hasil yang besar.

- Advertisement -

(Salah satu contoh platform kesihatan digital yang terkenal : www.doc24.my)

Transformasi digital dalam penjagaan kesihatan adalah kesan positif teknologi dalam penjagaan kesihatan. Ini kerana beberapa teknologi yang boleh diperolehi dan dibangunkan seperti teleperubatan, peranti perubatan yang dikuasakan oleh kecerdasan buatan (Artificial Intelligent – AI) dan rekod kesihatan elektronik rantaian blok (block chain) hanyalah beberapa contoh konkrit transformasi digital dalam penjagaan kesihatan yang membentuk semula sepenuhnya cara pesakit berinteraksi dengan profesional kesihatan, cara data dikongsi di kalangan penyedia servis kesihatan dan bagaimana keputusan dibuat tentang rancangan rawatan dan hasil kesihatan selepas rawatan.

Inovasi adalah segalanya, dengan matlamat utama untuk memperkemas kerja-kerja doktor atau jururawat, mengoptimumkan sistem, meningkatkan hasil pesakit, mengurangkan kesilapan manusia dan mengurangkan kos melalui pengalaman laman web dan mudah alih yang menakjubkan.

Inilah sebab Jendela Biz menyediakan platform digital lengkap bagi usahawan sektor ini. Semuanya lengkap dan anda hanya perlu memiliki dan terus melancarkan perniagaan anda. Ia diberi nama My Tele-Klinik

Jika diamati dengan betul, industri penjagaan kesihatan dan farmaseutikal telah ketinggalan dalam melaksanakan strategi digital. Ini adalah fakta dan kita banyak berharap kepada kerajaan sepenuhnya untuk merealisasikan agenda kesihatan ini. Di era digital sepatutnya semua orang boleh menceburkan diri dalam sektor kesihatan kerana infrastrukturnya tidak perlu memakan nilai kos jutaan ringgit.

Dalam tinjauan Jendela Biz baru-baru ini, hanya tujuh peratus syarikat penjagaan kesihatan dan farmaseutikal berkata mereka telah beralih ke digital, berbanding 15 peratus syarikat-syarikat dalam industri lain.

Walaupun begitu, pasaran penjagaan kesihatan rantau Asia Tenggara sangat besar. Di peringkat dunia, kita ambil Amerika Syarikat sahaja, perbelanjaan kesihatan negara itu diunjurkan mencecah $5.7 trilion menjelang 2026. Malangnya di Malaysia, Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin pernah berkata , hanya 2.59 peratus perbelanjaan kesihatan awam di negara ini daripada KDNK. Sebab itulah, kita mendengar keluhan dan aduan rakyat. Masa menunggu untuk jumpa doktor terlalu lama, nak dapat laporan MRI atau CT untuk pesakit kanser kena tunggu sampai tiga ke empat bulan. Inilah peluang usahawan di sektor ini untuk memiliki perniagaan My Tele-Klinik

Masih ada masa untuk anda mahir dalam teknologi digital dan menggunakannya untuk membawa lebih banyak perniagaan. Tetapi dengan Jendela Biz, anda tidak perlu bimbang untuk membangunkannya, anda boleh terus memiliki perniagaan digital yang telah siap tersedia. Jendela Biz membangunkan My Tele-Klinik dengan lengkap untuk mengubah amalan standard sektor kesihatan menjadi mesin digital yang berkembang maju pada tahun 2023. Inilah gambaran menyeluruh tentang landskap penjagaan kesihatan moden terkini di era digital.

Terima kasih kepada teknologi, pesakit mendapat rawatan yang lebih baik dengan alatan realiti maya, peranti perubatan boleh pakai, telekesihatan dan teknologi mudah alih 5G. Doktor, sebaliknya, boleh menyelaraskan aliran kerja mereka menggunakan sistem berkuasa kecerdasan buatan.

Berikut ialah pandangan yang lebih baik tentang keadaan transformasi digital dalam penjagaan kesihatan untuk tahun 2023:

1) Peningkatan penjagaan kesihatan atas permintaan (mengapa pesakit mahukan penjagaan kesihatan mengikut jadual mereka sendiri)

Apabila anda memikirkan ‘atas permintaan,’ anda memikirkan pengguna yang mahukan sesuatu mengikut keselesaan mereka sendiri, pada masa mereka sendiri dan di mana sahaja mereka berada. Industri penjagaan kesihatan sedang memasuki era inovasi digital, kerana pesakit mendapatkan penjagaan kesihatan atas permintaan kerana jadual mereka yang padat. Kemudahan dan fleksibiliti amat penting apabila memberikan servis di sektor kesihatan ini.

Orang ramai menjadi lebih mudah alih dalam dekad yang lalu. Kegunaan telefon pintar  adalah tarikan utama, dan statistik terkini menunjukkan bahawa lebih daripada 50% daripada semua penyemakan imbas web di dunia berlaku pada peranti mudah alih  atau telefon pintar pada tahun 2018, bayangkan hari ini, pastinya angka itu meningkat.

Salah satu peraturan pertama pemasaran kandungan ialah anda mesti mengenal pasti target market dan mencapai mereka untuk platform My Tele-Klinik , iaitu melalui peranti mudah alih. Selain itu, jumlah pengguna telefon bimbit di dunia dijangka melepasi lima bilion menjelang 2019.

Lebih daripada empat bilion orang di seluruh dunia menggunakan Internet dan anda sebagai pemilik perniagaan digital kesihatan ini boleh mula melihat kemungkinan yang ditawarkan oleh transformasi digital dalam penjagaan kesihatan untuk memberi servis yang terbaik dan memperoleh keuntungan yang tinggi.

(My Tele-Klinik)

Menurut kajian, pengguna melawat ke laman web untuk mendapatkan maklumat perubatan atas sebab-sebab berikut:

-47% mencari doktor
-38% hospital penyelidikan dan kemudahan perubatan
-77% menempah janji temu perubatan

Tetapi penjagaan kesihatan atas permintaan juga didorong oleh pertumbuhan ekonomi ‘gig’, di mana profesional bebas dalam pelbagai industri mengupah diri mereka untuk setiap pekerjaan atau ‘gig,’ dan bukannya mengikat diri mereka kepada satu syarikat.

Syarikat seperti Doc24 adalah salah satu contoh pasaran dalam talian yang menghubungkan doktor secara langsung dengan kemudahan perubatan untuk kerja jangka pendek – memudahkan pakar perubatan menyediakan penjagaan kesihatan atas permintaan kepada pelanggan dalam keadaan tertentu yang sepadan dengan bakat, kepakaran dan jadual mereka. Dalam erti kata lain, doktor sendiri menjadi penyedia penjagaan kesihatan atas permintaan untuk memenuhi keperluan pesakit mereka dengan lebih baik, satu lagi manfaat transformasi digital dalam industri penjagaan kesihatan.

2) Kepentingan data besar (big data) dalam penjagaan kesihatan

Data besar memproses dan menyusun maklumat tentang perniagaan melalui format seperti media sosial, e-dagang, urus niaga dalam talian dan urus niaga kewangan serta mengenal pasti corak dan arah aliran untuk kegunaan masa hadapan.

Untuk industri penjagaan kesihatan, data besar boleh memberikan beberapa faedah penting, termasuk:

Kadar ralat (kesilapan) ubat yang lebih rendah – melalui analisis rekod pesakit, perisian boleh mengenalpasti (flag) sebarang maklumat yang tidak konsisten antara kesihatan pesakit dan preskripsi ubat, menyedarkan profesional kesihatan dan pesakit apabila terdapat potensi risiko ralat ubat.

Memudahkan Penjagaan Pencegahan – sebilangan besar orang yang melangkah masuk ke bilik kecemasan adalah pesakit berulang yang juga dipanggil “frequent flyers“. Mereka boleh menyumbang sehingga 28% daripada lawatan. Analisis data besar boleh mengenal pasti orang ini dan membuat rancangan pencegahan untuk menghalang mereka daripada kembali.

Perjawatan Lebih Tepat – analisis ramalan data besar boleh membantu hospital dan klinik menganggarkan kadar kemasukan masa hadapan, yang membantu kemudahan ini memperuntukkan kakitangan yang sesuai untuk berurusan dengan pesakit. Ini menjimatkan wang dan mengurangkan masa menunggu bilik kecemasan apabila kemudahan kekurangan kakitangan.

Dengan mengambil kira manfaat ini, syarikat penjagaan kesihatan dan farmaseutikal harus melabur dalam mengatur data mereka. Itu memerlukan pelaburan dalam pakar analitik yang boleh memecah data untuk bukan sahaja mengenal pasti bidang kelemahan, tetapi juga membantu syarikat memahami pasaran mereka dengan lebih baik. Jika anda adalah pemilik My Tele-Klinik , kesemua ini akan disokong oleh pasukan Jendela Biz yang merupakan rakan teknologi bisnes anda. Anda sebagai pemilik tidak perlu memikirkan kos untuk maintenance kerana semuanya dijaga rapi oleh Jendela Biz

Contohnya, jika anda berada dalam industri farmaseutikal, anda mungkin faham bahawa dinamik pemasaran sentiasa berubah. Malah, pembuat ubat percaya bahawa kelebihan terbesar ialah data besar iaitu cara ia membantu mereka memahami pasaran. Dengan pemahaman itu, mereka boleh menentukan jenis produk dan belanjawan produk berdasarkan permintaan sedia ada dan akan datang.

Dengan pemahaman yang lebih baik tentang pasaran, pasukan pemasaran dan jualan penjagaan kesihatan anda akan mempunyai masa yang lebih mudah untuk mengenal pasti pengguna ideal anda. Dan sebahagian besar daripada itu ialah mewujudkan persona pelanggan, yang menyusun maklumat demografi tentang perkara yang prospek anda inginkan dan perlukan, dan platform yang anda boleh menjangkau pelanggan.

3) Merawat pesakit dengan realiti maya

Sepuluh tahun yang lalu, memberitahu orang bahawa anda boleh mengurangkan kesakitan mereka dengan peranti yang serupa dengan permainan video akan ditertawakan. Walau bagaimanapun, pada tahun 2018, Realiti Maya (VR) adalah sebahagian daripada transformasi digital dalam penjagaan kesihatan. Pelbagai aplikasinya secara mendalam mengubah cara pesakit dirawat.

Teknologi VR digunakan bukan sahaja untuk merawat kesakitan, tetapi segala-galanya daripada kebimbangan kepada gangguan tekanan selepas trauma, dan strok.

Itu hanyalah sebahagian kecil daripada keupayaan terbukti VR dalam bidang perubatan. Kegunaan lain termasuk, doktor dan penduduk menggunakan simulasi realiti maya untuk mengasah kemahiran mereka atau merancang pembedahan yang rumit. Set kepala VR juga boleh memotivasikan pemakai untuk bersenam dan membantu kanak-kanak autisme belajar cara kehidupan seharian.

Dari syarikat pemula (start-up) hingga gergasi farmasi, semua orang bertaruh pada VR dan terdapat beberapa nombor untuk menyokongnya. Realiti maya global dan realiti tambahan dalam pasaran penjagaan kesihatan dijangka mencecah $5.1 bilion menjelang 2025. Jika anda bakal pemilik sebuah syarikat penjagaan kesihatan yang merancang strategi pemasaran digital anda, anda harus mempertimbangkan untuk melabur teknologi ini; My Tele-Klinik tersedia teknologi ini.

VR ialah saluran komunikasi yang berkuasa yang membolehkan anda, antara lain, memahami keperluan pelanggan anda dengan lebih baik dan melibatkan mereka secara maya dengan produk atau perkhidmatan anda.

4) Pertumbuhan peranti perubatan boleh pakai

Satu lagi trend transformasi digital dalam penjagaan kesihatan ialah syarikat mengumpul data kesihatan mereka sendiri daripada peranti perubatan, termasuk teknologi boleh pakai.

Pada masa lalu, kebanyakan pesakit berpuas hati dengan menjalani pemeriksaan fizikal sekali setahun, dan hanya menyemak dengan doktor mereka apabila ada masalah. Tetapi dalam era digital, pesakit memberi tumpuan kepada pencegahan dan penyelenggaraan, dan menuntut maklumat tentang kesihatan mereka dengan lebih kerap.

Akibatnya, syarikat penjagaan kesihatan menjadi proaktif dengan melabur dalam peranti teknologi boleh pakai yang boleh menyediakan pemantauan terkini pesakit berisiko tinggi untuk menentukan kemungkinan kejadian kesihatan utama. Menurut laporan baru-baru ini, pasaran peranti perubatan boleh pakai dijangka mencecah lebih daripada $27 juta menjelang 2023, lonjakan yang menakjubkan daripada hampir $8 juta pada 2017.

Beberapa peranti ini yang paling biasa termasuk:

-Pengesan kadar jantung
-Penjejak senaman
-Meter peluh – digunakan untuk pesakit kencing manis untuk memantau paras gula dalam darah.
-Oximeters – memantau jumlah oksigen yang dibawa dalam darah, dan sering digunakan oleh pesakit yang mengalami penyakit pernafasan seperti COPD atau asma.

Faedah lain untuk syarikat penjagaan kesihatan yang melabur dalam produk-produk ini ialah :

Memperibadikan (personalize) pengalaman penjagaan kesihatan – peranti perubatan memberikan pesakit rasa pemilikan dalam proses meningkatkan kesihatan mereka.

Menyasarkan harga insurans – maklumat yang diperoleh daripada peranti boleh pakai boleh membantu penanggung insurans menilai dengan lebih tepat risiko pesakit untuk penyakit.

Menyediakan insentif insurans – pesakit yang mengambil langkah pencegahan untuk meningkatkan kesihatan mereka boleh mendapatkan premium insurans yang lebih rendah.

Menyediakan peluang gamifikasi – sesetengah peranti perubatan seperti jam tangan kecergasan boleh mencipta matlamat kompetitif untuk dicapai oleh pengguna melalui senaman, diet dan pemakanan.

Tambahan pula, teknologi boleh pakai juga boleh membantu syarikat penjagaan kesihatan menjimatkan wang. Satu kajian mendapati bahawa aplikasi kesihatan dan boleh pakai untuk penjagaan pencegahan boleh menjimatkan sistem penjagaan kesihatan A.S. hampir $7 bilion setahun.

5) Penjagaan kesihatan (pencegahan)

Terdahulu, Jendela Biz menyentuh tentang bagaimana data besar boleh menyediakan syarikat penjagaan kesihatan dengan analisis ramalan tentang kadar kemasukan dan membantu mereka mengendalikan kemudahan mereka dengan betul. Tetapi faktor lain yang menyokong transformasi digital dalam penjagaan kesihatan ialah meramalkan penyakit dan penyakit yang akan menjadi masalah utama dalam masa terdekat.

Maklumat yang disusun melalui Data Besar dan sumber pemasaran lain boleh membantu syarikat penjagaan kesihatan membangunkan cadangan gaya hidup sihat untuk pesakit mereka.

Jika anda adalah pemilik bisnes My Tele-Klinik , pasukan Jendela Biz mempunyai penganalisis untuk menganalisis aktiviti kata kunci merentas saluran media sosial dan pada enjin carian utama untuk menentukan carian paling biasa untuk keadaan perubatan, penyakit dan kesihatan umum. Penganalisis kemudiannya boleh membangunkan model ramalan yang akan menjangkakan di mana dan bila ketakutan kesihatan besar seterusnya akan berlaku, dan cara syarikat anda boleh bersedia untuk acara itu.

Tetapi pada skala yang lebih kecil, analisis ramalan boleh membantu perniagaan dari semua saiz menentukan masa untuk mengambil kakitangan sementara disebabkan oleh wabak selesema atau selesema biasa yang akan berlaku yang boleh mengakibatkan kekurangan pekerja.

(Mencegah lebih baik dari merawat, dan lebih cepat dengan teknologi digital)

6) Keajaiban kecerdasan buatan (Artificial Intelligent)

Kecerdasan buatan (AI) bukan sekadar trend transformasi digital dalam penjagaan kesihatan. AI mewakili lambang inovasi perubatan dan pemain industri tidak sabar-sabar untuk melabur berjuta-juta di dalamnya. Pasaran alat berkuasa AI penjagaan kesihatan dijangka melebihi $34 bilion menjelang 2025, yang bermaksud teknologi ini akan membentuk hampir semua aspek dalam industri ini.

Bagi kebanyakan pesakit, AI dalam bidang perubatan mengingatkan robot jururawat Jepun. Tetapi kini, terdapat banyak versi juga dan dari pelbagai bahasa.

Chatbots dan pembantu kesihatan maya ialah satu lagi teknologi berasaskan AI yang semakin biasa digunakan oleh pesakit. Chatbots boleh mengisi pelbagai peranan daripada wakil perkhidmatan pelanggan kepada alat diagnostik dan juga ahli terapi. Fleksibiliti mereka diterjemahkan dalam pelaburan besar. Pasaran chatbot penjagaan kesihatan global dijangka mencecah $314.3 juta menjelang 2023 daripada $122 juta pada 2018. Di dalam My Tele-Klinik ada Chatbots yang telah tersedia untuk melancarkan perniagaan anda.

Secara keseluruhan, AI diramalkan akan membawa $150 bilion dolar penjimatan tahunan untuk ekonomi penjagaan kesihatan AS menjelang 2026. Syarikat pemula sudah pun memanfaatkan peluang ini; bilangan syarikat pemula AI aktif telah meningkat 14 kali ganda sejak tahun 2000.

Angka-angka ini sahaja sudah memadai untuk meyakinkan mana-mana CEO yang ingin membangunkan organisasi kesihatan mereka untuk mencapai kematangan digital bahawa AI bernilai pelaburan.

7) Blockchain dan pengurusan rekod kesihatan elektronik yang lebih baik

Blockchain ialah lejar digital atau pangkalan data transaksi berkomputer. Dikongsi merentasi rangkaian komputer, ia membolehkan pelanggan bertukar maklumat kewangan dengan selamat dengan pembekal, tanpa memerlukan pihak ketiga seperti bank.

Industri penjagaan kesihatan dan farmaseutikal sudah pun menjamin kecekapannya dengan melabur berjuta-juta dalam pasaran ini. Menurut laporan baru-baru ini, blockchain dalam pasaran penjagaan kesihatan dijangka mencecah $890.5 juta menjelang 2023.

(Blockchain dalam sektor kesihatan)

Dalam penjagaan kesihatan, blockchain terbukti sebagai alat yang berkesan dalam mencegah kehilangan data, meningkatkan ketepatan rekod perubatan dan mengurangkan kos.

Selama bertahun-tahun, pegawai dan pakar kesihatan telah cuba menghasilkan penyelesaian yang boleh dilakukan untuk masalah rekod perubatan yang tidak teratur.

Rekod kesihatan elektronik (EHR) pada asasnya ialah versi digital carta perubatan dan merangkumi segala-galanya daripada sejarah dan diagnosis perubatan pesakit, kepada pelan rawatan, tarikh imunisasi dan keputusan ujian. Ia juga mengandungi alamat rumah mereka, tempat kerja terdahulu, serta maklumat kewangan seperti nombor kad kredit.

Namun, walaupun begitu berharga, hospital gagal dalam menguruskan EHR mereka.

Sebab itu di My Tele-Klinik telah tersedia database yang besar untuk semua perkara di atas tanpa perlu pemilik perniagaan memgeluarkan kos lagi.

My Tele-Klinik  akan menyelesaikan masalah data perubatan kini direkodkan dalam format tidak berstruktur. Doktor dan jururawat yang sudah kekurangan kakitangan bergelut untuk log masuk secara manual setiap maklumat. Ini membawa kepada ralat besar seperti rekod perubatan pendua, salah diagnosis, rawatan tertangguh dan juga kematian.

Beberapa negara seperti Australia dan UK telah mula bereksperimen dengan teknologi blockchain untuk mengurus rekod perubatan dan transaksi dalam kalangan pesakit, penyedia penjagaan kesihatan dan syarikat insurans. Terima kasih kepada rangkaian komputer terdesentralisasi (tidak berpusat) yang mengendalikan blokchain dan mendaftarkan setiap transaksi secara serentak, maklumat yang bercanggah dikesan secara automatik. Rekod bukan sahaja 100% tepat, tetapi juga lebih sukar untuk digodam.

Kesihatan di tapak tangan

Sistem penjagaan kesihatan sedang mengalami anjakan seismik dalam cara maklumat diperoleh dan disebarkan. Sudah berlalu apabila semua maklumat perubatan berada di bawah kunci dan kunci doktor dan pakar bedah, dan pesakit terpaksa meninggalkan kehidupan mereka untuk mengakses maklumat kesihatan mereka sendiri – pengguna mahu dapat mengakses semua aspek rekod kesihatan mereka dan berbuat demikian dari tapak tangan mereka.

Melalui alatan seperti portal pesakit dalam talian seperti My Tele-Klinik  yang memberikan keputusan ujian perubatan, diagnosis dan penjelasan penyakit, pesakit kini menjadi peserta dalam kesejahteraan diri mereka.

Keadaan transformasi digital dalam penjagaan kesihatan (web dan applikasi) pada tahun 2023 kelihatan agak menjanjikan, bukan?

Seperti mana-mana perniagaan, matlamatnya adalah untuk mencipta produk dan perkhidmatan yang meningkatkan kehidupan atau memenuhi kehendak atau keperluan. Teknologi boleh membantu anda merealisasikan matlamat ini. Gunakan panduan ini sebagai kompas untuk memiliki Tawaran Perniagaan Digital Jendela Biz – My Tele-Klinik  ruang penjagaan kesihatan digital dan untuk membina pengalaman transformatif.

Adakah anda memerlukan maklumat lanjut ?

Hubungi support@jendela.biz atau whatsapp di 0124216051

Artikel sumbangan www.jendela.biz

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img