spot_img
spot_img

Lelaki makan ini, boleh dapat kanser usus

spot_img

Kajian terbaru dari Dr Lauren Gray mendapati, kaum lelaki yang sering makan makanan yang di senaraikan di bawah adalah  berisiko 29% lebih tinggi menghidapi kanser kolorektal atau bahasa mudah kanser usus besar.

Risiko penyakit juga berpunca dari faktor genetik, gaya hidup dan persekitaran, tetapi pakar mengatakan satu perkara khususnya mempunyai kesan yang paling besar terhadap kesihatan anda adalah diet anda.

Faktor pemakanan yang buruk sebenarnya menyebabkan lebih banyak kematian daripada mana-mana faktor risiko lain di seluruh dunia dan merupakan punca utama obesiti dan penyakit tidak berjangkit. Fakta ini disahkan oleh kajian 2022 dalam Jurnal Perubatan British (BMJ).

- Advertisement -

Kini, pakar memberi amaran tentang satu jenis makanan khususnya, yang mereka katakan dikaitkan dengan risiko kanser usus di mana boleh menyebabkan 29% lebih tinggi.

Ambil berat untuk mengetahui makanan yang boleh membahayakan anda, dan kenapa pakar mengatakan bahawa kita semua boleh mendapat manfaat apabila mengelak mengambilnya.

Menurut kajian kedua 2022 yang diterbitkan dalam Jurnal Perubatan British, lelaki yang kerap makan makanan ultra-proses berada pada 29% peningkatan risiko mendapat kanser usus, berbanding lelaki yang kurang mengambil makanan di proses.

- Advertisement -

Untuk menentukan bagaimana diet mempengaruhi risiko kanser usus, penyelidik sekumpulan saintis dari Universiti Harvard dan Universiti Tuft membuat soal selidik lebih 200,000 individu. Data dikumpul setiap empat tahun dalam tempoh 25 tahun, memberikan data tentang tabiat pemakanan jangka panjang dan pola kekerapan makanan yang dikaji.

Pasukan pengkaji itu kemudian mengklasifikasikan respons tersebut kepada kumpulan-kumpulan, dan mengasingkannya daripada pengambilan terendah makanan ultra-diproses kepadalah yang tertinggi pengambilannya. Mereka mendapati bahawa lelaki dalam kumpulan pengambilan tertinggi mempunyai risiko paling tinggi untuk menghidap kanser usus besar.

Pakar mengatakan mungkin terdapat beberapa sebab bahawa makanan yang diproses tinggi dikaitkan dengan kanser, selain kekurangan nilai khasiatnya. Khususnya, mereka menyebut kehadiran bahan tambahan sintetik, bahan tambahan makanan, sebatian neoformed (NFC), dan keupayaan makanan yang berkurangan untuk menyerap nutrien daripada makanan yang diproses sebagai beberapa kemungkinan penyebab peningkatan kejadian kanser.

Menurut Fang Fang Zhang, MD, PhD, ahli epidemiologi kanser dan pengerusi sementara di Sekolah Sains dan Dasar Pemakanan Friedman di Tufts, faktor-faktor ini boleh mengubah mikrobiota usus (bakteria baik) dan boleh menyebabkan keradangan usus, akhirnya menjadikan sel kanser membesar atau berpotensi muncul .

Pasukan pengkaji itu mengetahui bahawa produk yang paling berkait rapat dengan kanser usus pada lelaki ialah makanan segera atau diproses yang mengandungi daging, ayam atau ikan. “Produk ini termasuk beberapa daging yang diproses seperti sosej, bacon, ham, dan kek ikan. Ini konsisten (penyebab utama) dengan hipotesis kami, ” kata Lu Wang, PhD, pengarang utama kajian dan rakan di Friedman School, memberitahu Science Direct.

“Daging yang diproses, kebanyakannya termasuk dalam kategori makanan ultra-proses, merupakan faktor risiko yang paling kuat untuk kanser usus. Makanan ultra-proses juga tinggi gula tambahan dan rendah serat, yang menyumbang kepada penambahan berat badan dan obesiti, dan obesiti adalah faktor risiko yang tinggi untuk kanser usus,” tambahnya.

Para penyelidik juga menyatakan bahawa pengambilan lebih tinggi minuman bergula (soda, jus manis, dan minuman berasaskan susu, khususnya), dikaitkan dengan peningkatan risiko kanser usus pada lelaki. Ini menyokong penyelidikan sebelum ini, termasuk kajian 2021 yang juga diterbitkan dalam BMJ, yang membuat kesimpulan yang sama.

Secara keseluruhannya, kajian itu mempunyai data daripada 159,907 wanita dan 46,341 lelaki. Walaupun lelaki yang mengambil makanan ultra-proses yang kerap didapati mempunyai risiko yang sangat tinggi untuk kanser usus, para penyelidik tidak melihat keputusan sedemikian pada wanita yang melakukan perkara yang sama.

“Penyelidikan lanjut perlu menentukan sama ada terdapat perbezaan jantina sebenar dalam kumpulan-kumpulan kekerapan pengambilan, atau ada kesilapan dalam kumpulan kajian jantina bagi wanita,” kata Mingyang Song, pengarang kanan dalam kajian dan penolong profesor epidemiologi klinikal dan pemakanan di Harvard T.H. Sekolah Kesihatan Awam Chan.

Walau bagaimanapun, kedua-dua kumpulan lelaki dan wanita mungkin melihat hasil kesihatan yang lebih baik apabila mereka mengehadkan pengambilan makanan yang diproses. “Makanan pemprosesan secara kimia, ada yang boleh membantu dalam memanjangkan jangka hayat, tetapi banyak makanan yang diproses kurang sihat daripada yang tidak diproses,” kata Zhang. “Kita perlu menyedarkan pengguna tentang risiko yang berkaitan dengan pengambilan makanan yang tidak sihat dalam kuantiti dan menjadikan pilihan yang lebih sihat untuk dipilih.”

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img