spot_img
spot_img

GLC melabur RM50 bilion pada 2023

spot_img

KUALA LUMPUR: Syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan syarikat pelaburan berkaitan kerajaan (GLIC) komited untuk melabur sehingga RM50 bilion tahun depan, kata Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz.

Beliau berkata GLC dan GLIC akan terus memainkan peranan mereka sebagai nadi ekonomi negara dan melabur dalam modal teroka untuk menyokong syarikat permulaan dan usahawan sehingga RM1.3 bilion.

“GLC dan GLIC juga akan memberi tumpuan kepada projek keselamatan makanan bernilai RM1.35 bilion dan pada masa yang sama menggalakkan agensi kemampanan dengan pelancaran rangka kerja kemampanan dan menetapkan sasaran untuk mencapai portfolio yang mematuhi sepenuhnya alam sekitar, sosial dan tadbir urus korporat (ESG) dan operasi neutral karbon,” katanya semasa membentangkan Bajet 2023 di Parlimen hari ini.

- Advertisement -

Pada masa yang sama, kerajaan akan melancarkan Pelan Induk Perkongsian Awam-Swasta 2023-2032 untuk memperkenalkan model perkongsian awam-swasta (PPP) baharu yang boleh memacu projek infrastruktur.

“Oleh itu, sejumlah RM250 juta akan diperuntukkan untuk Dana Mudahcara Infrastruktur bagi menyokong pelaksanaan projek PPP berimpak tinggi dalam sektor infrastruktur, sosial dan keselamatan,” tambahnya.

Beliau berkata Kementerian Kewangan telah melancarkan garis panduan Prinsip Tadbir Urus Baik untuk diterima pakai oleh semua GLIC dan diperluaskan kepada semua GLC.

- Advertisement -

“Selain itu, satu piawaian pelaburan akan dilancarkan untuk memastikan agenda kemampanan dipertimbangkan dalam proses pelaburan GLIC,” katanya. – Bernama

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img