spot_img
spot_img

Lebih 230,000 pekerja asing akan masuk Malaysia

spot_img

KUALA LUMPUR (4 Okt): Seramai 238,943 pekerja asing telah pun diluluskan visa dengan Jabatan Imigresen, dan dijangka memasuki negara ini tidak lama lagi, kata Kementerian Sumber Manusia.

Selain itu, lebih 644,379 pekerja asing berdaftar telah lulus pemeriksaan kesihatan dan keselamatan di negara sumber, kata Menteri Sumber Manusia Datuk Seri M Saravanan.

Menteri itu berkata, setakat ini terdapat 1,244,400 pekerja asing dalam sektor yang dibenarkan mengambil dan menggaji mereka termasuk sektor tidak formal.

- Advertisement -

Saravanan bercakap di Dewan Rakyat pada Selasa (4 Okt), menjawab Ahli Parlimen Ipoh Barat dan bekas menteri sumber manusia M Kulasegaran yang bertanyakan tentang kekurangan tenaga kerja asing.

“Namun, terdapat faktor di luar kawalan kementerian seperti kos perpindahan yang tinggi, yang menjadi kekangan utama majikan dan pekerja sendiri untuk datang ke Malaysia untuk bekerja,” jelas Saravanan.

Beliau berkata Malaysia juga bersaing dengan negara lain seperti negara Teluk, Korea Selatan dan Jepun, yang menawarkan gaji lebih baik untuk pekerja asing.

- Advertisement -

“Terdapat juga isu birokrasi di negara asal, yang menyebabkan kelewatan kemasukan pekerja asing ke negara ini,” kata Saravanan. Kementerian sentiasa berhubung dengan kedutaan negara itu bagi memastikan proses berjalan lancar, katanya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img